Sport

Ministerstwo zdrowia zwróci się do BCCI z prośbą o zaprzestanie wyświetlania reklam tytoniu podczas meczów krykieta

  • 14 lipca, 2024
  • 4 min read
Ministerstwo zdrowia zwróci się do BCCI z prośbą o zaprzestanie wyświetlania reklam tytoniu podczas meczów krykieta


New Delhi: Ministerstwo zdrowia planuje zwrócić się do BCCI o zaprzestanie eksponowania na stadionach billboardów z reklamami tytoniu bezdymnego, zwłaszcza reklam zastępczych producentów gutki, promowanych przez gwiazdy Bollywood i byłych krykiecistów.

W najnowszych reklamach zastępczych te osobistości publiczne promowały odświeżacze jamy ustnej „elaichi”, produkowane przez producentów wyrobów tytoniowych bezdymnych.

Badanie przeprowadzone przez Indyjską Radę Badań Medycznych (ICMR) i Vital Strategies, globalną organizację ochrony zdrowia, opublikowane w maju w British Medical Journal, wykazało, że aż 41,3% wszystkich reklam zastępczych marek tytoniu bezdymnego (SLT) w 2023 r. wyświetlano podczas ostatnich 17 meczów Pucharu Świata w krykiecie.

Ministerstwo zdrowia planuje zwrócić się do Rady Kontroli Krykieta w Indiach (BCCI) o zaprzestanie wyświetlania reklam tytoniu bezdymnego, w szczególności reklam zastępczych „gutki” reklamowanej przez gwiazdy Bollywood na boiskach krykietowych.

Na kilku boiskach krykietowych, na których odbywają się popularne turnieje, np. IPL, wyświetlają się reklamy bezdymnych wyrobów tytoniowych, w tym gutki – mieszanki pan masala i tytoniu do żucia.

W latach 2016–2017 Światowe Badanie Tytoniu Dorosłych (GATS), przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia i Ministerstwo Zdrowia, wykazało, że konsumpcja tytoniu w różnych formach odpowiada za prawie 1,35 miliona osób rocznie.

Warto przeczytać!  Afganistan wykorzystuje swoje mocne strony, aby pokonać Australię w gigantycznym meczu Pucharu Świata T20 | Wiadomości krykieta

Zablokuj surogatów tytoniowych

Dyrekcja Generalna Służby Zdrowia (DGHS), działająca pod patronatem ministerstwa zdrowia, zwróci się do związku krykieta z prośbą o zaprzestanie nadawania reklam promujących tytoń.

„Mecze krykieta cieszą się dużą popularnością wśród młodych ludzi. Było wiele przypadków, w których zastępcze reklamy tytoniu bezdymnego były wyświetlane podczas meczów krykieta i miały miejsce promocje celebrytów. Zwykle pośrednio przyciąga to młodzież. Ministerstwo zdrowia DGHS może skontaktować się z BCCI, wzywając ich do zaprzestania wyświetlania reklam związanych z tytoniem w jakiejkolwiek formie”, powiedział urzędnik, który jest świadomy sprawy i prosi o zachowanie anonimowości.

Indie podjęły kompleksowe działania w celu rozwiązania problemu stosowania bezdymnych wyrobów tytoniowych, ale potrzeba więcej – powiedział urzędnik. Dodał również, że reklama tytoniu powinna być stosowana rygorystycznie.

Co ciekawe, firmy produkujące tytoń reklamują gutkę jako „pan masala”, aby uniknąć zakazu reklamowania produktów tytoniowych. Reklamy zastępcze wykorzystują te reklamy pan masala do promowania produktów gutka o podobnych nazwach i opakowaniach.

Zakaz reklamy bezpośredniej i pośredniej

Sekcja 5 ustawy o papierosach i innych produktach tytoniowych (COTPA) oraz przepisy Cable Television Network Rules z 1995 r. wyraźnie zakazują wyświetlania jakiejkolwiek bezpośredniej i pośredniej reklamy produktów tytoniowych w filmach i telewizji. Od 1 września 2023 r. zakaz ten został rozszerzony również na platformy OTT (over-the-top) i stał się pierwszym krajem, który to zrobił.

Warto przeczytać!  „Nominacja Hardika Pandyi na kapitana zszokowałaby Rohita Sharmę”: Saga o kapitanie IPL Indian z Bombaju nasila się | Krykiet

„Te reklamy są w rzeczywistości dobrze znanymi reklamami marek tytoniu/gutki i aby obejść prawo, są robione w imię Pan masala, Elaichi i innych artykułów spożywczych. Podczas mojej kadencji jako szefa Delhi State Tobacco Control, wydałem wiele zawiadomień o konieczności przedstawienia sprawy gwiazdom Bollywood i Hollywood oraz gwiazdom krykieta, gdy reklamy Pan Masala były w modzie i zostały skutecznie zatrzymane w kilku przypadkach, a teraz głównie promują tytoń w imię smakowego Elachi”, dr SK Arora, starszy specjalista ds. klatki piersiowej i były szef Tobacco Control Cell w rządzie Delhi.

Stwierdził, że gwiazdy Bollywood zdają się zapominać, że są wzorami do naśladowania dla indyjskiej młodzieży.

„Mamy wystarczająco dużo praw w ramach COTPA, Food Safety Standards Authority of India i innych, aby ich ukarać, ale za każdym razem unikają kary z powodu swojej pozycji i braku rygorystycznego wdrażania tych praw”.

Zapytania wysłane do ministerstwa zdrowia i rzecznika BCCI pozostały bez odpowiedzi do czasu oddania numeru do druku.

3,6 Crore Hindusów odwiedziło nas w ciągu jednego dnia, wybierając nas jako niekwestionowaną platformę Indii do ogłaszania wyników wyborów powszechnych. Przeglądaj najnowsze aktualizacje Tutaj!

Warto przeczytać!  Australia po 11 latach wyruszy w trasę po Szkocji, aby wziąć udział w pierwszej dwustronnej męskiej serii T20I


Źródło