Miyazaki: Muzeum ożywia historię kolei Takachiho
![Miyazaki: Muzeum ożywia historię kolei Takachiho](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/01/Miyazaki-Muzeum-ozywia-historie-kolei-Takachiho-770x470.jpg)
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/01/Miyazaki-Muzeum-ozywia-historie-kolei-Takachiho.jpg)
Diorama i zdjęcia zostały wystawione 22 grudnia w muzeum historii kolei Takachiho w Takachiho w prefekturze Miyazaki.
16:36 JST, 20 stycznia 2024 r
TAKACHIHO, Miyazaki — Niedawno w Takachiho w prefekturze Miyazaki otwarto muzeum przedstawiające historię kolei Takachiho, która została wycofana z eksploatacji po uderzeniu niszczycielskiego tajfunu w 2005 roku.
Pierwotnie linia kolejowa liczyła około 50 kilometrów, łącząc miasta Nobeoka i Takachiho w prefekturze na linii Takachiho Japońskich Kolei Państwowych (JNR). Operacje rozpoczęły się w 1935 roku między Nobeoką i Hyuga-Okamoto i rozszerzyły się na Takachiho w 1972 roku.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/01/1705781664_881_Miyazaki-Muzeum-ozywia-historie-kolei-Takachiho.jpg)
Pociąg kolejowy Takachiho na stacji Takachiho w 2002 roku
Linia kolejowa biegła przez góry i była popularna ze względu na malownicze widoki, takie jak Żelazny Most Takachiho, który rozciąga się nad rzeką Iwato na wysokości około 105 metrów.
Po prywatyzacji JNR w 1989 r. eksploatację linii Takachiho Line przejęła spółka półpubliczna. Jednak we wrześniu 2005 r. mocno uderzył w nią tajfun nr 14, który zmył fragmenty torów i niektóre mosty. Choć lokalni mieszkańcy mieli nadzieję na wznowienie usług, 28 grudnia 2008 r. całą nierentowną linię zamknięto.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/01/1705781664_477_Miyazaki-Muzeum-ozywia-historie-kolei-Takachiho.jpg)
Pozostałości mostu na linii kolejowej Takachiho widać w rzece po tajfunie w 2005 roku.
Tory i inny majątek kolejowy przekazano nieodpłatnie gminom będącym gospodarzami linii.
Przebudowa na kolej turystyczną
Piętnaście lat po zamknięciu linii kolej Takachiho Amaterasu wykorzystuje obecnie pozostałe tory do obsługi wózków turystycznych. Początkowo wolontariusze w mieście mieli nadzieję na ożywienie linii i w 2006 r. założyli spółkę obsługującą. Po oficjalnej decyzji o zamknięciu linii w 2008 r. linia otrzymała nowe życie pod okiem nowego operatora, Takachiho Amaterasu Railway Co. ., czyli szukanie sposobów wykorzystania go do celów turystycznych.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/01/1705781664_801_Miyazaki-Muzeum-ozywia-historie-kolei-Takachiho.jpg)
Wózek wycieczkowy kursuje po żelaznym moście Takachiho 15 grudnia.
W ramach tych wysiłków 24 grudnia otwarto muzeum historii kolei Takachiho, a magazyn na stacji Takachiho został przekształcony w przestrzeń wystawienniczą. Wózki wycieczkowe jeżdżą teraz na stację i z powrotem.
„Chcemy, aby to muzeum było miejscem, w którym wielu turystów będzie mogło zapoznać się z koleją Takachiho” – powiedział przedstawiciel firmy.
Samo muzeum ma powierzchnię około 90 metrów kwadratowych i znajduje się w nim diorama kolei Takachiho o powierzchni 10 metrów kwadratowych. Katsumi Fujinami, 63-letni pracownik firmy z Kawaminami w prefekturze, stworzył dioramę przy użyciu drewna, styropianu, gipsu i innych materiałów, aby w misterny sposób odtworzyć góry, nierówne powierzchnie skalne, drzewa, rzeki, drogi i mosty widziane wzdłuż linia.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/01/1705781665_250_Miyazaki-Muzeum-ozywia-historie-kolei-Takachiho.jpg)
Mosty, drogi i rzeki są odtworzone szczegółowo.
Diorama ma zelektryfikowane tory kolejowe, po których mogą jeździć miniaturowe pociągi. Na dioramie znajdują się także postacie ludzi oczekujących na dworcu na pociąg oraz autobusy Miyazaki Kotsu kursujące górskimi drogami.
W muzeum prezentowane są także fotografie przedstawiające różne okresy czasu. Pociągi z czasów starej kolei Takachiho znajdują się w garażu przylegającym do muzeum, co pozwala zwiedzać i robić zdjęcia wewnątrz pociągów.
„Będziemy szczęśliwi, jeśli odwiedzający będą mogli cieszyć się wozami wycieczkowymi i poznać w muzeum historię wycofanej z eksploatacji kolei Takachiho” – powiedział Hiroyoshi Saito, dyrektor zarządzający Takachiho Amaterasu Railway.
Wstęp do muzeum kosztuje 1000 jenów dla dorosłych i 600 jenów dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.
![](https://japannews.yomiuri.co.jp/wp-content/uploads/2024/01/takachihozhizu.jpg)
Kolej Amaterasu
Takachiho Amaterasu Railway Co. oferuje wycieczkę trolejbusową między stacją Takachiho a mostem żelaznym Takachiho. Swoją inicjatywę rozpoczęła od ręcznie pchanego drewnianego wózka, ale po szeregu ulepszeń obecnie 10 razy dziennie obsługuje 60-osobowy wózek wycieczkowy. Podróż w obie strony o długości 5,1 km zajmuje 30 minut i podobnie jak za czasów starej kolei Takachiho, w połowie drogi można podziwiać widok z 105-metrowego żelaznego mostu Takachiho.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/01/1705781668_253_Miyazaki-Muzeum-ozywia-historie-kolei-Takachiho.jpg)
Wózek wycieczkowy widziany w kwietniu 2023 roku.
Wycieczka jest popularna wśród turystów z prefektury i spoza niej, a także z Tajwanu i innych miejsc za granicą. Pod koniec listopada liczba pasażerów w roku finansowym 2023 przekroczyła 80 000, bijąc rekord wynoszący około 73 500 w poprzednim roku podatkowym.
Opłata za przejazd wynosi 1800 jenów dla uczniów szkół średnich i dorosłych, 1100 jenów dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów oraz 600 jenów dla dzieci w wieku przedszkolnym w wieku 1 roku i starszych.