MotoGP Portugalii 2024, Portimao – wyniki piątkowego treningu | MotoGP
MotoGP Portugalii 2024, Portimao – Trening (1) Wyniki | ||||||
Poz | Jeździec | Nat | Zespół | Czas/różnica | Okrążenie | Maks |
1 | Marka Marqueza | SPA | Gresini Ducati (GP23) | 1’40,484s | 18/18 | 343 tys |
2 | Mavericka Viñalesa | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +0,165 s | 17/17 | 338 tys |
3 | Brada Bindera | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +0,205 s | 20/22 | 343 tys |
4 | Jacka Millera | AUS | Red Bull KTM (RC16) | +0,356 s | 17/17 | 341 tys |
5 | Franco Morbidelliego | IT | Pramac Ducati (GP24) | +0,377 s | 21/21 | 339 tys |
6 | Jorge Martin | SPA | Pramac Ducati (GP24) | +0,422 s | 18/19 | 340 tys |
7 | Alexa Rinsa | SPA | Potwór Yamaha (YZR-M1) | +0,450 s | 15/19 | 338 tys |
8 | Miguela Oliveiry | POR | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | +0,623 s | 14/18 | 341 tys |
9 | Alexa Marqueza | SPA | Gresini Ducati (GP23) | +0,635 s | 16.11 | 334 tys |
10 | Joanna Mir | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +0,706 s | 15/15 | 339 tys |
11 | Fabio Quartararo | FRA | Potwór Yamaha (YZR-M1) | +0,758 s | 20/20 | 341 tys |
12 | Fabio Di Giannantonio | IT | VR46 Ducati (GP23) | +0,793 s | 16/16 | 338 tys |
13 | Franciszek Bagnaia | IT | Ducati Lenovo (GP24) | +0,805 s | 18/19 | 342 tys |
14 | Augusto Fernandeza | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16) | +1,047 s | 20/20 | 340 tys |
15 | Pedro Acosta | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16)* | +1,122 s | 16/19 | 340 tys |
16 | Johanna Zarco | FRA | Honda LCR (RC213V) | +1,188 s | 16/17 | 338 tys |
17 | Raula Fernandeza | SPA | Trackhouse Aprilia (RS-GP23) | +1,203 s | 18/18 | 339 tys |
18 | Marco Bezzecchi | IT | VR46 Ducati (GP23) | +1,231 s | 13/17 | 341 tys |
19 | Eneę Bastianini | IT | Ducati Lenovo (GP24) | +1,244 s | 14/18 | 340 tys |
20 | Aleixa Espargaro | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +1.300 s | 12.16 | 339 tys |
21 | Luca Marini | IT | Repsol Honda (RC213V) | +1,493 s | 15/17 | 338 tys |
22 | Takaaki Nakagamiego | JPN | Honda LCR (RC213V) | +1,598 s | 12/17 | 335 tys |
*Rekrut.
Oficjalne rekordy MotoGP Portimao
Najlepsze okrążenie: Marc Marquez 1 m 37,226 s (2023)
Najszybsze okrążenie w wyścigu: Aleix Espargaro 1 m 38,872 s (2023)
Marc Marquez prowadzi pierwszy trening przed portugalskim MotoGP w wilgotnym i brudnym Portimao po nocnym deszczu.
Nawet bez śliskich warunków na torze brak jakichkolwiek testów przedsezonowych w porównaniu z otwarciem wyścigu w Katarze oznaczał, że dzisiejsza poranna sesja była już trudna do przewidzenia.
Nowicjusz Pedro Acosta przeciwstawił się swojemu brakowi doświadczenia w MotoGP na torze i przejął obowiązki Fabio Quartararo z Yamahy, który prowadził na środkowych etapach.
Jack Miller, Marc Marquez, bohater gospodarzy Miguel Oliveira, ponownie Marc Marquez, a następnie Maverick Vinales – cierpiący dziś rano na „proste zapalenie żołądka i jelit z bardzo łagodnymi objawami” – wyprowadzili Aprilię na prowadzenie.
Nie trwało to jednak długo, gdy wicemistrz Kataru Brad Binder, jadąc z nowym aerodynamicznym siodełkiem z boku swojego RC16, wskoczył na pierwsze miejsce, zanim Marc Marquez na ostatnim okrążeniu uzyskał wynik 1:40,484.
Ten czas był o kilka sekund gorszy od wyniku 1 m 38,872 s, jaki uzyskał Aleix Espargaro podczas zeszłorocznego Grand Prix, a rekord pole position Marqueza Repsol Honda wyniósł 1 m 37,226 s.
Jednak ośmiokrotny mistrz świata z pewnością będzie usatysfakcjonowany tym, jak jego podstawowe ustawienia z Sepang i Kataru, gdzie w swoim debiucie w Ducati zajął czwarte miejsce, dostosowały się do zupełnie nowego toru.
Bez dalszych prognoz deszczu czasy okrążeń prawdopodobnie będą znacznie krótsze, ponieważ tor będzie dalej oczyszczany tego popołudnia.
Niemniej jednak Franco Morbidelli, który opuścił wszystkie przedsezonowe testy po wypadku treningowym w Portimao w styczniu, uśpił pewne demony, zajmując piąte miejsce, tuż przed kolegą z zespołu Pramac Ducati, Jorge Martinem.
Miller zakończył sesję zabawiając fanów dużym skokiem przez szczyt po ósmym zakręcie.
Zmienione przepisy dotyczące ciśnienia w oponach na rok 2024 oznaczają, że kolarze muszą teraz utrzymywać ciśnienie powyżej dolnego minimum z przodu wynoszącego 1,8 bara (zamiast 1,88) przez 60% (zamiast 50%) dystansu Grand Prix lub 30% sprintu.
Karą za niespełnienie tego minimum podczas Grand Prix będzie kara czasowa wynosząca 16 sekund po wyścigu lub kara 8 sekund za wyścig sprinterski/krótki.