Muzeum Guggenheima stanie przed sądem za obraz Picassa
Spadkobiercy Karla Adlera i Rosi Jacobi chcą repatriacji arcydzieła artysty z 1904 roku „Prasowanie kobiet (La repasseuse)”, które, jak twierdzą, para sprzedała pod przymusem, gdy próbowali uciec przed prześladowaniami ze strony nazistów w ich rodzinnych Niemczech w 1938 roku.
Pozew złożony w piątek w Sądzie Najwyższym Manhattanu stwierdza, że Adler nabył dzieło sztuki w 1916 roku od właściciela galerii w Monachium, Heinricha Thannhausera, ale sprzedał je znacznie poniżej wartości synowi Thannhausera, Justinowi, w 1938 roku za około 1552 dolarów. Pozew twierdzi, że zdesperowany Adler poniósł znaczną stratę z powodu sytuacji swojej rodziny.
„Adler nie pozbyłby się obrazu w czasie i cenie, gdyby nie prześladowania nazistowskie, którym on i jego rodzina byli i nadal będą poddani” – czytamy w skardze.
W pozwie krewni twierdzą, że Adler był przewodniczącym rady dyrektorów wiodącego europejskiego producenta wyrobów skórzanych, ale wszystko się zmieniło, gdy „nazistowski reżim w Niemczech zrujnował im życie”.
W 1938 roku rodzina uciekła z Niemiec, podróżując przez Holandię, Francję i Szwajcarię, zanim osiedliła się na stałe w Argentynie.
Muzeum Guggenheima stwierdziło, że uważa pozew za „bezpodstawny”. Kredyt: Brendan McDermid/Reuters
„Adlerowie potrzebowali dużych ilości gotówki tylko po to, aby otrzymać krótkoterminowe wizy podczas pobytu na wygnaniu w Europie. Niezdolni do pracy, w ucieczce i nie wiedząc, co przyniesie im przyszłość, Adlerowie musieli likwidować, co mogli, aby szybko zebrać jak najwięcej gotówki” – czytamy w pozwie.
Spadkobiercy twierdzą, że Thannhauser „zarabiał” na nieszczęściu niemieckich Żydów. Twierdzą również, że „Thannhauser doskonale zdawał sobie sprawę z trudnej sytuacji Adlera i jego rodziny i że gdyby nie prześladowania nazistowskie, Adler nigdy nie sprzedałby obrazu za taką cenę”, zgodnie z pozwem.
Rosi Adler zmarła w 1946 roku w Buenos Aires w wieku 68 lat, podczas gdy jej mąż Karl zmarł w wieku 85 lat w 1957 roku podczas wizyty w ojczyźnie.
„Kobieta prasująca” pozostawała w kolekcji sztuki Thannhausera aż do jego śmierci w 1976 roku. Została podarowana wraz z resztą jego dzieł Guggenheimowi w 1978 roku.
Potomkowie Adlera wraz z wieloma organizacjami non-profit i organizacjami żydowskimi wymienionymi jako powodowie w pozwie zbiorowym twierdzą, że obraz jest „w bezprawnym posiadaniu” Fundacji Solomona R. Guggenheima.
Rodzina domaga się zwrotu obrazu lub odszkodowania proporcjonalnego do jego aktualnej wartości rynkowej, szacowanej na 100-200 mln dolarów.
Muzeum Guggenheima powiedział CNN w oświadczeniu, że traktuje „sprawy pochodzenia i roszczenia restytucyjne niezwykle poważnie”, ale uważa, że ten pozew jest „bezpodstawny”.
„Sprzedaż obrazu przez Karla Adlera Justinowi Thannhauserowi była uczciwą transakcją między stronami o długotrwałych i ciągłych relacjach” – poinformowało muzeum.
Dodano: „Szeroko zakrojone badania przeprowadzone przez Guggenheima od pierwszego kontaktu przez adwokata reprezentującego tych wnioskodawców pokazują, że Guggenheim jest prawowitym właścicielem obrazu”.