Biznes

Na co 4,4 mld zł z Instrumentu „Łącząc Europę”?

  • 22 czerwca, 2023
  • 4 min read
Na co 4,4 mld zł z Instrumentu „Łącząc Europę”?


Wiadomo na co przeznaczone będą pieniądze z Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Polska otrzymała 4,4 mld zł na realizację projektów transportowych. Wyniki konkursu są już zatwierdzone.

Polska kolejny raz znalazła się na pierwszym miejscu pod względem wartości pozyskanych środków wśród państw UE. Podobna sytuacja miała miejsce w konkursie CEF Transport 2021.

– Jestem niezmiernie zadowolony, że Polska kontynuuje korzystny trend pozyskiwania funduszy na priorytetowe dla Polski przedsięwzięcia, w tym kluczowe obecnie połączenia kolejowe w korytarzach północ – południe, tj. z Czechami oraz Litwą (Rail Baltica) oraz niezbędne inwestycje w portach morskich, służące zarówno wzrostowi dostępności globalnej Europy Środkowej, jak i rozwojowi energetyki wiatrowej na Bałtyku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Środki z konkursu CEF Transport 2022 zostały przyznane na realizację następujących projektów:
Dofinansowanie o łącznej wartości 758 mln euro otrzymały 4 projekty z sektora kolejowego:

PKP PLK 

· Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice (granica państwa); wartość dofinansowania 362 mln euro, pula kohezyjna;
· Prace na ciągu E30 – linie kolejowe nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów – Medyka (granica państwa), dokumentacja projektowa; wartość dofinansowania 47,3 mln euro, pula kohezyjna;
· Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk, faza II; wartość dofinansowania 285 mln euro, pula ogólna. 

Warto przeczytać!  Kupowanie akcji w jednodniowym handlu: Anand Rathi zaleca zakup trzech akcji dzisiaj — 16 kwietnia

Warto zauważyć, że o dofinansowanie odcinka E65 Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa PKP PLK ubiegały się już drugi raz – tym razem skutecznie. Jednak z uwagi na nieuzyskanie dofinansowania w konkursie, którego wyniki poznaliśmy w 2022 r., inwestor kolejowy unieważnił przetarg na to zadanie. Teraz postępowanie musi ruszyć od nowa.

CPK 

· Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy kolei dużych prędkości w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie na odc. Warszawa – Łódź Niciarniana (bez Węzła CPK); wartość dofinansowania 63,6 mln euro, pula kohezyjna.

Dofinansowanie UE otrzymały dwa projekty z sektora morskiego o łącznej wartości dofinansowania UE ponad 165 mln euro:

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk 

 · Poprawa infrastruktury Portu w Gdańsku poprzez wdrożenie niskoemisyjnego systemu OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T; wartość dofinansowania 99,6 mln euro, pula kohezyjna;

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

· Budowa zdolności portu morskiego Świnoujście do zaspokojenia potrzeb morskiej energii wiatrowej; wartość dofinansowania 63,6 mln euro, pula kohezyjna.

Projekty polsko-ukraińskie

Dofinansowanie UE otrzymały dwa projekty polsko-ukraińskie, nakierowane na zwiększenie dostępności transportowej UE/Polska – Ukraina, z łącznym dofinansowaniem dla polskich beneficjentów o wartości 46 mln euro:

Warto przeczytać!  Polski Ład jednak działa. Wielu zatrudnionych otrzyma spore zwroty

· Szlaki Solidarności UE – Ukraina. Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod względem przepustowości infrastruktury, interoperacyjności i efektywności usług w głównym DPG PL/UA (projekt drogowy); wartość dofinansowania dla części polskiej 41,8 mln euro, pula ogólna;
· Korytarze Solidarności UE – Ukraina. Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod względem infrastruktury. Zdolność, interoperacyjność i efektywność usług na głównych przejściach granicznych

PL/UA (projekt kolejowy); wartość dofinansowania dla części polskiej 4,2 mln euro, pula ogólna.

Sektor lotniczy 

Dofinansowanie z puli ogólnej otrzymały także projekty wielostronne z sektora lotniczego, żeglugi śródlądowej oraz kolejowej, w których uczestniczą polskie podmioty:

· CP1 Deployment – Synchronised Modernisation of ATM SESAR Deployment Programme 2022 – udział Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Polskich Portów Lotniczych SA;
· Delegation through VIrtual CEnters – udział Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;
· River Information Services Corridor Management Execution 2 – udział Ministerstwa Infrastruktury oraz Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie;
· Digital Platform for Rail Freight – udział PKP Cargo SA.

Drugi konkurs

W naborze trwającym od 13 września 2022 r. do 18 stycznia 2023 r. złożono łącznie 384 propozycje projektów ze wszystkich krajów w ramach koperty ogólnej i kohezyjnej (fundusz spójności). 338 propozycji spełniło formalne wymogi dopuszczalności i kwalifikowalności (286 z koperty ogólnej i 52 z koperty kohezyjnej).

Warto przeczytać!  Ceny ropy naftowej reagują na Chińskie zamieszanie. Popyt przegrywa z podażą

Po ocenie wybrano 107 projektów, które otrzymają wsparcie finansowe CEF w wysokości 6,2 mld euro. Finansowanie otrzyma 80 projektów z koperty ogólnej na kwotę 3,6 mld euro i 27 projektów z koperty kohezyjnej na kwotę 2,6 mld euro.

W wyniku podsumowanego właśnie drugiego naboru CEF Transport 11 projektów, w których biorą udział polscy beneficjenci, otrzyma dofinansowanie w wysokości ok. 977 mln euro, czyli ponad 4 mld złotych.  

Obecnie trwa ostatni konkurs CEF w ramach komponentu mobilności wojskowej. Termin składania wniosków do Komisji Europejskiej upływa 21 września br. Jesienią br. planowane jest ogłoszenie kolejnego konkursu CEF Transport.


Źródło