Na co 4,4 mld zł z Instrumentu „Łącząc Europę”?
Wiadomo na co przeznaczone będą pieniądze z Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Polska otrzymała 4,4 mld zł na realizację projektów transportowych. Wyniki konkursu są już zatwierdzone.
– Jestem niezmiernie zadowolony, że Polska kontynuuje korzystny trend pozyskiwania funduszy na priorytetowe dla Polski przedsięwzięcia, w tym kluczowe obecnie połączenia kolejowe w korytarzach północ – południe, tj. z Czechami oraz Litwą (Rail Baltica) oraz niezbędne inwestycje w portach morskich, służące zarówno wzrostowi dostępności globalnej Europy Środkowej, jak i rozwojowi energetyki wiatrowej na Bałtyku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Środki z konkursu CEF Transport 2022 zostały przyznane na realizację następujących projektów:
Dofinansowanie o łącznej wartości 758 mln euro otrzymały 4 projekty z sektora kolejowego:
PKP PLK
· Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice (granica państwa); wartość dofinansowania 362 mln euro, pula kohezyjna;
· Prace na ciągu E30 – linie kolejowe nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów – Medyka (granica państwa), dokumentacja projektowa; wartość dofinansowania 47,3 mln euro, pula kohezyjna;
· Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk, faza II; wartość dofinansowania 285 mln euro, pula ogólna.
Warto zauważyć, że o dofinansowanie odcinka E65 Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa PKP PLK ubiegały się już drugi raz – tym razem skutecznie. Jednak z uwagi na nieuzyskanie dofinansowania w konkursie, którego wyniki poznaliśmy w 2022 r., inwestor kolejowy unieważnił przetarg na to zadanie. Teraz postępowanie musi ruszyć od nowa.
CPK
· Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy kolei dużych prędkości w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie na odc. Warszawa – Łódź Niciarniana (bez Węzła CPK); wartość dofinansowania 63,6 mln euro, pula kohezyjna.
Dofinansowanie UE otrzymały dwa projekty z sektora morskiego o łącznej wartości dofinansowania UE ponad 165 mln euro:
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
· Poprawa infrastruktury Portu w Gdańsku poprzez wdrożenie niskoemisyjnego systemu OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T; wartość dofinansowania 99,6 mln euro, pula kohezyjna;
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
· Budowa zdolności portu morskiego Świnoujście do zaspokojenia potrzeb morskiej energii wiatrowej; wartość dofinansowania 63,6 mln euro, pula kohezyjna.
Projekty polsko-ukraińskie
Dofinansowanie UE otrzymały dwa projekty polsko-ukraińskie, nakierowane na zwiększenie dostępności transportowej UE/Polska – Ukraina, z łącznym dofinansowaniem dla polskich beneficjentów o wartości 46 mln euro:
· Szlaki Solidarności UE – Ukraina. Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod względem przepustowości infrastruktury, interoperacyjności i efektywności usług w głównym DPG PL/UA (projekt drogowy); wartość dofinansowania dla części polskiej 41,8 mln euro, pula ogólna;
· Korytarze Solidarności UE – Ukraina. Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod względem infrastruktury. Zdolność, interoperacyjność i efektywność usług na głównych przejściach granicznych
PL/UA (projekt kolejowy); wartość dofinansowania dla części polskiej 4,2 mln euro, pula ogólna.
Sektor lotniczy
Dofinansowanie z puli ogólnej otrzymały także projekty wielostronne z sektora lotniczego, żeglugi śródlądowej oraz kolejowej, w których uczestniczą polskie podmioty:
· CP1 Deployment – Synchronised Modernisation of ATM SESAR Deployment Programme 2022 – udział Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Polskich Portów Lotniczych SA;
· Delegation through VIrtual CEnters – udział Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;
· River Information Services Corridor Management Execution 2 – udział Ministerstwa Infrastruktury oraz Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie;
· Digital Platform for Rail Freight – udział PKP Cargo SA.
Drugi konkurs
W naborze trwającym od 13 września 2022 r. do 18 stycznia 2023 r. złożono łącznie 384 propozycje projektów ze wszystkich krajów w ramach koperty ogólnej i kohezyjnej (fundusz spójności). 338 propozycji spełniło formalne wymogi dopuszczalności i kwalifikowalności (286 z koperty ogólnej i 52 z koperty kohezyjnej).
Po ocenie wybrano 107 projektów, które otrzymają wsparcie finansowe CEF w wysokości 6,2 mld euro. Finansowanie otrzyma 80 projektów z koperty ogólnej na kwotę 3,6 mld euro i 27 projektów z koperty kohezyjnej na kwotę 2,6 mld euro.
W wyniku podsumowanego właśnie drugiego naboru CEF Transport 11 projektów, w których biorą udział polscy beneficjenci, otrzyma dofinansowanie w wysokości ok. 977 mln euro, czyli ponad 4 mld złotych.
Obecnie trwa ostatni konkurs CEF w ramach komponentu mobilności wojskowej. Termin składania wniosków do Komisji Europejskiej upływa 21 września br. Jesienią br. planowane jest ogłoszenie kolejnego konkursu CEF Transport.