Na sprzedaż „Vandalf” – Dodge Tradesman Custom V8 Van z lat 70
Ten spersonalizowany Dodge Tradesman B100 z 1973 r. jest fantastycznym przykładem pojazdów, które zapoczątkowały szał na samochody dostawcze lat 70., który ogarnął Stany Zjednoczone podczas dekady dyskoteki, pierzastych włosów i dzwonów.
Moc jest dostarczana przez 318-calowy silnik V8, który przesyła moc z powrotem przez 3-biegową automatyczną skrzynię biegów na tylne koła. Furgonetka została całkowicie pomalowana na zamówienie przez artystę Dirty Donny Gillies z San Francisco, a z tyłu ma pełną kudłatą wykładzinę i platformę do spania na nocleg.
Szybkie fakty – niestandardowy samochód dostawczy Dodge Tradesman z lat 70
- Dodge Tradesman, znany również jako Dodge B-Series, został wprowadzony w 1964 roku jako pełnowymiarowy van, zbudowany w celu zaspokojenia potrzeb właścicieli małych firm i handlowców. Pierwsza generacja obejmowała trzy opcje silnika: Slant-6 o pojemności 170 cali sześciennych, Slant-6 o pojemności 225 cali sześciennych i V8 o pojemności 318 cali sześciennych.
- Druga generacja Dodge’a Tradesmana, która zadebiutowała w 1971 roku, doczekała się znaczących zmian w zakresie stylizacji i osiągów. Furgonetka miała teraz konstrukcję jednoczęściową i wprowadziła nową opcję silnika V8 o pojemności 360 cali sześciennych w celu zwiększenia mocy.
- W latach 70. Dodge Tradesman stał się popularny w zakresie dostosowywania i przekształcania w pojazdy rekreacyjne (RV) i samochody kempingowe. Ten trend, znany również jako „vannin”, spowodował, że entuzjaści personalizowali swoje samochody dostawcze Tradesman za pomocą skomplikowanych prac malarskich, pluszowych wnętrz, łóżek, ulepszonych systemów dźwiękowych, a niektórzy mieli nawet kulę dyskotekową zwisającą z sufitu.
- Furgonetka, którą widzisz w tym artykule, to Dodge Tradesman z 1973 roku, który otrzymał pełny schemat malowania od artysty Dirty Donny Gillies, ma grubą kudłatą wykładzinę z tyłu, platformę łóżka, szafki do przechowywania i jest napędzany silnikiem V8 o pojemności 318 cali sześciennych .
Vansploitation i niestandardowa rewolucja vanów
Lata 70. to czas, w którym porzucono hippisowskie furgonetki z napędem kwiatowym i pojawił się nowy styl furgonetki z wydajniejszymi układami napędowymi, grafiką fantasy wykonaną aerografem, grubą, kudłatą wykładziną, welurową tapicerką i bąbelkowymi szybami bocznymi.
Te nowe niestandardowe samochody dostawcze były tak popularne w całych Stanach Zjednoczonych, że powstał zupełnie nowy gatunek kina, tzw Vansploitation, który w dużej mierze składał się z filmów klasy B, w których ówczesna kultura van była centralnym elementem fabuły.
Wiele używanych samochodów dostawczych zaczynało jako samochody dostawcze z płaskimi bokami i pustymi przestrzeniami ładunkowymi za przednimi siedzeniami. Stanowiły one najlepszy (i najtańszy) punkt wyjścia do zbudowania minimalistycznego kampera z materacem z tyłu i kilkoma innymi udogodnieniami.
Ten niestandardowy ruch furgonetek trwał aż do lat 80., zanim zainteresowanie osłabło. Kilka dekad później zainteresowanie furgonetkami ponownie gwałtownie wzrosło dzięki ruchowi „Vanlife”, w ramach którego ludzie ustawiali furgonetki jako tanie kampery i wyruszali na otwarte drogi w poszukiwaniu przygód – często dobrze udokumentowanych na Instagramie i YouTube.
Powyżej wideo: „SuperVan” jest prawdopodobnie najsłynniejszym przykładem gatunku Vansploitation, został wydany w 1977 roku i jest klasyfikowany jako przygodowa komedia akcji, odpowiednia do oglądania przez całą rodzinę, z oceną PG.
„Vandalf” – pokazany tu niestandardowy van Dodge Tradesman V8
Furgonetka, którą tu widzisz, została nazwana „Vandalf” na cześć czarodzieja Władcy Pierścieni, Gandalfa. Namalowana aerografem grafika z boku furgonetki zawiera mural przedstawiający czarodzieja i galaktykę. Ten pojazd został spersonalizowany przez jego byłego właściciela, artystę Dirty Donny’ego Gilliesa z San Francisco w 2014 r., który dołożył wszelkich starań, aby przekształcić go w niestandardową furgonetkę z epoki z lat 7. XX wieku.
Po zamontowaniu okien kopułowych w bokach dodano czerpaki do maski i dachu, a także zamontowano przedni spojler, po czym lakier został ukończony. Zamontowano parę bocznych wydechów wraz z zestawem 15-calowych kół Detroit Vintage 15 ″ z przodu iz tyłu wyposażonych w opony BFGoodrich Radial T / A, a także chromowane zderzaki z przodu iz tyłu.
Z zewnątrz w dużej mierze całą uwagę zwrócono na wnętrze, w którym na ścianach, podłodze i suficie zamontowano połączenie grubej wykładziny dywanowej i boazerii. Zainstalowano również telewizor JVC oraz platformę pod podwójne łóżko nad zestawem szuflad, które można wykorzystać jako dodatkowe miejsce do przechowywania.
Z przodu znajdują się dwa fotele kapitańskie obite czarną tapicerką z wyszytym wzorem w romby, a siedzenia mają podłokietniki, które zapewniają wygodę podczas dłuższych podróży.
Panele drzwi i przednia podsufitka są obite tapicerką pasującą do siedzeń, a van ma również ogrzewanie, uchwyty na kubki, gałkę do gry w kości na dźwigni zmiany biegów na kolumnie, ośmiościeżkowy stereofoniczny odtwarzacz kasetowy w desce rozdzielczej oraz głośniki Polk Audio – korektor i na konsoli sufitowej zamontowano radioodtwarzacz CD firmy Alpine.
Zainstalowano kierownicę w kształcie ośmiokąta, niezwykłe koło z drewnianą obwódką, które zatrzymałoby prasy w latach 70., i nadal wygląda znacznie ładniej w użyciu niż niefortunne jarzmo Tesli.
Moc jest dostarczana przez 318-calowy silnik V8 wyposażony w dwucylindrowy gaźnik, a moc jest przesyłana z powrotem na tylne koła za pośrednictwem 3-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Furgonetka ma przednie hamulce tarczowe ze wspomaganiem i bębny z tyłu, a przednie zawieszenie zostało obniżone, aby zapewnić odpowiednią pozycję na drodze.
It”s teraz ofiarowywany dla sprzedaży z Tiburon, Kalifornia na Bring a Trailer z 66.000 milami pokazanymi na hodometrze. Jeśli chcesz przeczytać więcej na ten temat lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić listę tutaj.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Bring a Trailer.
Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.
Silodrome został założony przez Bena w 2010 roku, w ciągu lat, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.