Technologia

Na targach CES 2023 gra Sony „Gran Turismo” przedstawia nową strategię rozrywkową

  • 4 stycznia, 2023
  • 6 min read
Na targach CES 2023 gra Sony „Gran Turismo” przedstawia nową strategię rozrywkową


4 stycznia (Reuters) – Kiedy Sony Corp Group (6758.T) drażni „Gran Turismo”, długo oczekiwaną, napędzaną adrenaliną filmową adaptację przebojowej serii wyścigów samochodowych Sony PlayStation na targach technologii CES 2023 w tym tygodniu, będzie naprawdę będzie popisywać się swoją nową tożsamością jako firmy kierującej się treścią.

Film odzwierciedla przemianę producenta telewizorów Walkman i Bravia z innowatora koncentrującego się głównie na sprzęcie w dostawcy szeroko zakrojonej rozrywki. Według kilkunastu obecnych i byłych dyrektorów wyższego szczebla, z którymi rozmawiał Reuters, stanowi to również znaczące pomostowanie podziałów między Sony Pictures Entertainment, Sony PlayStation i Sony Music.

„Zdefiniowałem naszą tożsamość jako twórczą firmę rozrywkową opartą na solidnych podstawach technologicznych” — powiedział Kenichiro Yoshida, dyrektor generalny Sony.

Pojawienie się filmu na targach CES na scenie zazwyczaj zarezerwowanej dla telewizorów z dużymi ekranami i robotów-zwierząt stanowi ograniczenie inwestycji w muzykę, gry i anime w ciągu ostatnich pięciu lat o 10 miliardów dolarów.

„Gran Turismo” to jeden z 10 inspirowanych grami projektów filmowych i telewizyjnych na różnych etapach rozwoju.

HBO „The Last of Us”, o mężczyźnie wynajętym do przemycenia 14-letniej dziewczynki przez nękaną pandemią Amerykę, debiutuje 15 stycznia. „The New Yorker” zasugerował, że serial może przełamać klątwę złego wideo- adaptacje gier.

W zeszłym miesiącu Amazon Prime Video zamówił „God of War”, adaptację na żywo przeboju PlayStation opartego na mitologii greckiej.

Podejście firmy Sony do „kreatywnej rozrywki” wykracza poza treść.

Elektryczny pojazd Sony-Honda, który ma trafić do konsumentów do 2026 r., jest przedstawiany jako pokaz możliwości Sony w dziedzinie rozrywki, gier i czujników aparatu.

Warto przeczytać!  Dlaczego umowa Microsoftu z Activision o wartości 69 miliardów dolarów zależy od Londynu, a nie Waszyngtonu

Będzie również generować powtarzające się przychody z subskrypcji, podobnie jak inne usługi związane z treścią.

„Ostatecznie myślimy, że w dłuższej perspektywie przestrzeń mobilności stanie się przestrzenią rozrywki” – powiedział Yoshida.

Te głośne projekty, które nie mogły powstać jeszcze trzy lata temu, wyrosły z regularnych rozmów między dyrektorami Sony, którzy szukali sposobu na bardziej efektywną współpracę.

Sony oparło się pogoni za Netflix z konkurencyjną usługą i odparło wezwanie akcjonariusza-aktywisty do sprzedaży lub wydzielenia swoich aktywów medialnych i rozrywkowych w 2013 roku.

Zamiast tego zawarł umowy na dostarczanie filmów do Netflix i Walt Disney Co (DIS.N) Disney + oraz seriali do HBO, Amazon i Apple Inc (AAPL.O) Apple TV +.

Zmiana ta znajduje odzwierciedlenie w wynikach Sony, gdzie dwie trzecie zysku operacyjnego pochodzi z gier, muzyki i studia filmowego. Zysk operacyjny wzrósł o 8% do 344 miliardów jenów (2,6 miliarda dolarów) w kwartale lipiec-wrzesień, pokonując szacunki analityków. W listopadzie, kiedy branża muzyczna zrekompensowała słabość grupy gier, Sony podniosło całoroczną prognozę zysku operacyjnego.

„To całkowity zwrot tej firmy w coś, co nie jest już firmą elektroniczną” — powiedziała Ulrike Schaede, profesor japońskiego biznesu w School of Global Policy and Strategy na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego.

Schaede powiedział, że firma ma teraz spójną narrację korporacyjną, która ułatwiłaby zjednoczenie działów firmy.

Warto przeczytać!  Aktualizacja iOS 17.1 zawiera poprawkę rzekomego błędu wypalania ekranu i naprawia istotny błąd związany z prywatnością lokalizacji: Zgłoś

„To jest nowe Sony” — powiedziała. „Teraz, czy mogą dostarczyć? Nie wiem.”

SKRZYNIA SKARBÓW

Kiedy w 2017 roku weteran dyrektorów ds. mediów, Tony Vinciquerra, został zatrudniony na stanowisko prezesa Sony Pictures, dział chwiał się po serii klap kasowych, w tym po ponownym uruchomieniu serii „Pogromcy duchów” w 2016 roku. Przychody z płyt DVD i Blu-ray gwałtownie spadły pod presją usług przesyłania strumieniowego i pojawiły się pogłoski o możliwej sprzedaży, powiedzieli dyrektorzy mediów.

Ale Vinciquerrę przyciągnęła możliwość wykorzystania aktywów firmy: „Sony jest jedyną firmą w branży medialnej, która ma nie tylko telewizję czy film, ale także muzykę, PlayStation i technologię” — powiedział w wywiadzie.

Sony przez dziesięciolecia walczyło o osiągnięcie „synergii”, którą firma reklamowała po przejęciu w 1989 roku Columbia Pictures Entertainment.

W najlepszym przypadku ta wymuszona współpraca kończyła się lokowaniem produktu w filmie lub promocji marketingowej. W najgorszym przypadku przeszkodziły one w przystosowaniu się do ery cyfrowej.

Następnie dyrektorzy ds. rozrywki wymyślili PlayStation Productions: oddział w grupie gier zlokalizowany na terenie studia Culver City i zajmujący się adaptacjami filmowymi i telewizyjnymi.

Działał jako attaché kulturalny w Hollywood, „kogoś, kto potrafił mówić w ich języku”, powiedział w wywiadzie szef PlayStation, Jim Ryan, „w niekonfrontacyjny, nieprzeciwstawny sposób, po prostu staraj się jak najlepiej rzecz dla obu dywizji”.

W rezultacie powstał „Uncharted”, zeszłoroczna premiera, w której Tom Holland i Mark Wahlberg ze Spider-Mana w rolach głównych wyruszają na poszukiwanie zaginionego skarbu Magellana. Film przyniósł 401 milionów dolarów ze sprzedaży biletów na całym świecie i stał się najczęściej oglądanym filmem w serwisie Netflix, kiedy został wydany w serwisie streamingowym w sierpniu.

Warto przeczytać!  Bing AI otrzymuje nowy widżet mobilny, głębszą integrację z SwiftKey i Edge

Tymczasem jeden z najpopularniejszych artystów dystrybuowanych przez Sony Music, portorykański raper Benito Antonio Martínez Ocasio, który występuje jako „Bad Bunny”, zagra w „El Muerto”, filmie opartym na postaciach z Uniwersum Marvela firmy Sony, który ma się ukazać w 2024 roku. Bad Bunny jest artystą Rimas Entertainment.

Dyrektor generalny Sony Music Entertainment, Rob Stringer, powiedział, że „lekki dotyk” Yoshidy okazał się skuteczny. „Szczerze mówiąc, pomysły krążą w kółko i wszyscy czują się o wiele bardziej komfortowo, rozmawiając ze sobą” — powiedział Stringer.

Sierpień przyniesie kolejny test strategii Sony, kiedy „Gran Turismo” trafi do kin po 12 latach marnowania czasu.

Film oparty jest na brytyjskim kierowcy wyścigowym Jannie Mardenborough, który w wieku 19 lat wygrał GT Academy Europe 2011 i stanął na podium w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2013 roku.

Nominowany do Oscara reżyser „Dystryktu 9” Neil Blomkamp reżyseruje obsadę, w skład której wchodzą gwiazda „Władcy Pierścieni” Orlando Bloom i aktor „Stranger Things” David Harbour.

„Opowiadamy prawdziwą historię o spełnianiu życzeń” — powiedział Asad Qizilbash, szef PlayStation Productions. „Ten dzieciak uwielbiał grać w Gran Turismo, a jednocześnie świętujemy tę grę”.

Reportaż Dawn Chmielewskiego w Los Angeles, dodatkowe reportaże Kiyoshi Takenaka w Tokio; Pod redakcją Kennetha Li i Suzanne Goldenberg w Nowym Jorku.

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.


Źródło