Rozrywka

Nadal świeże: dlaczego Juicy Fruit Mtume’a stanowi podstawę wielu pokoleń klasycznych utworów rapowych | Muzyka

  • 8 sierpnia, 2024
  • 5 min read
Nadal świeże: dlaczego Juicy Fruit Mtume’a stanowi podstawę wielu pokoleń klasycznych utworów rapowych | Muzyka


Notorious BIG’s Juicy, wydany 30 lat temu w tym tygodniu, to historia rapera pochodzącego z Brooklynu w Nowym Jorku i wspinającego się na szczyt – samospełniająca się przepowiednia, która dała Biggie’emu jego przełomowy hit. Ale piosenka, którą samplował, Juicy Fruit zespołu funkowego Mtume, pełna syntezatorów, ma swoją własną bogatą historię w hip-hopie po początkowym zajęciu pierwszego miejsca na liście Billboard R&B przez dwa miesiące w 1983 roku. Utwór ten stanowił podstawę g-funkowego dzieła Warrena G Do You See w 1994 roku, Faithfully Faith Evans w 2001 roku, Let It Go Keyshii Cole, Missy Elliott i Lil’ Kim w 2007 roku oraz hymnu empowermentu Saweetiego Pussy w 2022 roku. Łącznie ponad 100 piosenek, głównie rapowych, wykorzystało Juicy Fruit w ten czy inny sposób, dzięki połączeniu nostalgii, zmysłowości i absolutnie genialnego programowania perkusji.

„Juicy Fruit było na granicy R&B i hip-hopu” — mówi członek zespołu Mtume, Phil Field, który grał na klawiszach i śpiewał chórki w oryginalnym utworze nagranym w Ears Recording Studios w New Jersey. Przed śmiercią w 2022 roku lider zespołu James Mtume opisał złożenie utworu w mniej niż dwie godziny podczas nocnej sesji — następnie gorączkowo zadzwonił do wokalistki Mtume, Tawathy Agee w Londynie, gdzie śpiewała chórki w trasie koncertowej Roxy Music Avalon. Wezwana z powrotem do Stanów Zjednoczonych, Agee nagrała swój gorący wokal — „Będę twoim lizakiem — możesz mnie lizać wszędzie” — w ciągu jednej nocy przed powrotem do Wielkiej Brytanii.

Warto przeczytać!  Kim Kardashian podstępnie opowiada się po stronie siostry Kylie Jenner i przyjaciółki Hailey Bieber w sporze z Seleną Gomez

Field mówi, że wielu raperów wybrało dźwięki z The After Six Mix, powtórki Juicy Fruit z tego samego albumu, gdzie klawisze Fieldsa są jeszcze bardziej widoczne. „Wielu ludzi lubi słuchać klawiszy. Nie głaszczę siebie, ale po prostu mówię” — mówi Field ze śmiechem. „Zaczynają od części drugiej”.

Piosenka stała się ulubioną piosenką Trackmasters, brooklyńskiego duetu producenckiego Poke i Tone, który wyprodukował mnóstwo klasycznych rytmów dla hip-hopu lat 90.: Poke, znany również jako Jean-Claude Olivier, słyszał, jak jego najlepszy przyjaciel z dzieciństwa słucha jej w kółko, gdy przechodził rozstanie w 1984 roku. Olivier ostatecznie zamieszkał i nagrywał z Seanem Combsem – znanym wtedy jako Puff Daddy, który teraz zmagał się z serią pozwów o molestowanie seksualne – przez dwa miesiące zimą 1993 roku w Scarsdale w stanie Nowy Jork, gdzie wyprodukowali hity dla Mary J Blige, Faith Evans, Total, Craiga Macka, Ushera i Notoriousa BIG.

W tym czasie Combs został zwolniony z Uptown Records i zakładał własną wytwórnię, Bad Boy Records. Poke i Combs spotkali się w Hit Factory w Nowym Jorku, gdzie Combs przyniósł winyl Juicy Fruit. „On powiedział: 'Hej, powinniśmy to odwrócić’”, mówi Olivier, który należycie wrócił do studia z bitem, który to samplował. Biggie nie był od razu pod wrażeniem. „Big siedzi na kanapie, nie podoba mu się płyta: 'Hej, to jest gówno, cokolwiek’”. Mimo to wszedł do kabiny i zaczął rapować. „Big nic nie pisze”, mówi Olivier. „Wszystko jest w jego głowie”.

Warto przeczytać!  Jon Stewart o próbie zamachu na Trumpa

Olivier zapomniał o tym utworze dopiero kilka miesięcy później, w 1994 roku, kiedy Bad Boy Records było w pełnym rozkwicie, a Combs powiedział, że chce, aby był to główny singiel na debiutanckim albumie Biggiego Ready to Die. Trackmasters wzbił się w górę dzięki Juicy, podobnie jak Biggie, który powiedział Olivierowi wprost, że ten utwór zmienił jego życie. Sampel zmienił również życie Jamesa Mtume – chociaż pozwał Sony o prawa do oryginalnej piosenki przed śmiercią, opisał swoją umowę z Combsem następująco: „Ty dostajesz dolara, ja dostaję 50 centów, to było wszystko… Najlepsza umowa, jaką kiedykolwiek zawarłem”.

Olivier uważa, że ​​sample Juicy Fruit wywołały nostalgię za okresem połowy lat 80., kiedy hip-hop i R&B wkraczały do ​​głównego nurtu, ten „punkt kulminacyjny”, który opisuje Field. „Hip-hop wywodzi się od raperów rapujących w przerwach, które puszczali DJ-e” — mówi Olivier. „Moje i Tone’a podejście zawsze polegało na tym, żeby sprawiać, że rzeczy wydają się [people are] w parku freestyle na przerwach. Dlatego próbowaliśmy wszystkich tych płyt. Juicy było po prostu interpretacją tego.”

Warto przeczytać!  Horoskop dzienny na 24 lipca 2023

Ta nostalgia jest głęboka, potwierdza Harry Fraud, producent stojący za jednym z bardziej nietypowych późniejszych zastosowań Juicy Fruit: Strictly 4 My Jeeps Action Bronsona, który pozbawia oryginał bardziej znanych części i pozostawia tylko część bębnów, otaczając je trzema innymi samplami. Fraud cytuje Juicy Fruit jako jeden z klasycznych breaków perkusyjnych, „które są w pewien sposób zakorzenione w psychice”, i nadal jest pod wrażeniem umiejscowienia rimshotów, pomiędzy głównym werblem a kopnięciem. „Te małe pośrednie części tworzą groove”, mówi. „Jest późno, ale na czas”.

Dzisiaj, ponad 40 lat od Juicy Fruit i 30 od Juicy, utwór Biggiego stał się bardziej znany niż oryginał – ale to, jak twierdzi Fraud, jest częścią ewolucji hip-hopu. Wspomina Like That Future, Kendricka Lamara i Metro Boomin – który znalazł się na szczycie amerykańskiej listy przebojów po wydaniu na początku tego roku, sampluje Everlasting Bass rapera z lat 80. Rodneya O, który samplował Barry’ego White’a. „To piękno samplowania” – mówi Fraud. „Za każdym razem jest przedstawiany zupełnie nowej publiczności. Mam nadzieję, że tak pozostanie”.


Źródło