Fotografia

Nagrywanie wideo na iPhonie 15 Pro

  • 8 sierpnia, 2024
  • 8 min read
Nagrywanie wideo na iPhonie 15 Pro


Kilka tygodni temu pisałem o mojej blokadzie fotograficznej podczas podróży do Edynburga. Pomimo pięknego miasta i fantastycznej jazdy tam, nie mogłem zmotywować się do wyjęcia aparatu Fuji z torby. Rezultatem tej małej podróży było to, że zrobiłem zdjęcia wszystkiego, co chciałem, na moim starzejącym się iPhonie 11 Pro.

Zdjęcia, które zrobiłem w czasie tej podróży, nie są nagradzanymi hitami. Nie trafią nigdzie w pobliżu mojego portfolio, ale mi się podobały. Robienie ich zwiększyło moją kreatywność, pozwoliło mi na swobodniejsze robienie zdjęć i robienie zdjęć, na które nie miałbym większego aparatu.

To skłoniło mnie do myślenia, czy mógłbym nagrać cały film z podróży na iPhone’ie. Nakręciłem film na iPhone’ie 11 Pro podczas podróży do Stambułu w 2020 roku. Jednak, mimo że nadawał się do użytku, nie dorównywał jakością aparatom Fuji, które również ze sobą zabrałem. Jednak od 2020 roku wiele się zmieniło. Pozwólcie, że wyjaśnię.

Cicha rewolucja

W niektórych latach iPhone dokonuje dużego skoku generacyjnego, w innych małego. Wydanie iPhone’a 15 Pro w 2023 r. było dość stonowane. Nie dodano żadnych przełomowych rzeczy, aparaty były podobne do serii 14, projekt był bardzo podobny, podobnie jak ekran. Nic, czym można by się ekscytować.

Ekran iPhone’a 15 Pro pokazujący nową konfigurację przycisków
iPhone 15 Pro nie był ogromnym ulepszeniem, chyba że nagrywasz wideo. Autor: Samuel Angor na Unsplash

Z wyjątkiem tego, że było, dla wideografów. Cicho i bez wielkiego rozgłosu Apple wsunął Log do swoich możliwości wideo. Poprzednie generacje miały kodek Prores jako alternatywę dla .mov, jednak połączenie Prores i Log otworzyło ogromne możliwości. Była jeszcze jedna rzecz, która umożliwiła te możliwości, ale więcej o tym później. Przede wszystkim przyjrzyjmy się, dlaczego Log jest tak ważny.

Płaski profil z niewielkim kontrastem

To nie brzmi przełomowo, prawda? Jednak Log można postrzegać jako wersję wideo nieruchomego obrazu RAW. Jest to bardzo płaski plik wideo, ale w tym pliku jest znacznie zwiększony zakres dynamiki i co ważne, nie ma wyostrzania.

Warto przeczytać!  Popraw oświetlenie swojego studia za pomocą flag: praktyczny przewodnik

Przez długi czas wyjście wideo iPhone’a i innych smartfonów zawsze wyglądało na zbyt wyostrzone. Ponieważ dzieje się to na etapie przechwytywania, niewiele możemy zrobić, aby złagodzić to wyostrzenie. Ostry obraz po prostu wygląda zbyt wideo, nie ma tego legendarnego kinowego wyglądu.

Usunięcie wyostrzenia pozwala nam dodać je później, gdy zajdzie taka potrzeba. Płaski profil pozwala edytorom na znacznie lepszą manipulację wideo, dodając kontrast i stopnie kolorów, aby dopasować je do wyglądu filmu. Chociaż nie jest to dokładnie to samo, co prawdziwy plik Raw – wykonuje się pewne przetwarzanie końcowe, pliki Log są znacznie bardziej wydajne niż te z wbudowaną krzywą kolorów i kontrastu.

Kadr z filmu Apple iPhone 15 Pro nagranego w formacie Log
Materiał filmowy z iPhone’a 15 Pro uchwycony w LOG. Autorstwa Jasona Row Photography

Po drugiej stronie tej samej monety jest Prores. Jest to kodek wideo, innymi słowy podobny do Jpeg lub Tiff. Definiuje, jak bardzo skompresowany jest plik wideo. Prores ma kilka różnych iteracji, jednak wszystkie są znacznie mniej skompresowane niż .mp4 lub .mov. Ponownie, w praktyce są podobne do pliku RAW, ponieważ dostarczają znacznie więcej danych w pliku wideo, co czyni go znacznie bardziej podatnym na modyfikacje.

Jest jeszcze jedna rzecz

Każdy, kto robi zdjęcia w formacie RAW, wie dwie rzeczy. Są to duże pliki i ich zapisanie na karcie SD może zająć dużo czasu. Jeśli próbowałeś robić zdjęcia dzikiej przyrody lub sportu w formacie RAW na wolnej karcie, znasz ten problem. Bufor się zapełnia i aparat przestaje robić zdjęcia.

Tutaj pojawia się trzeci i być może najważniejszy dodatek do iPhone’a 15 Pro. Ma USB-C 3.2. Oznacza to, że można do niego podłączyć dysk SSD i nagrywać na nim ogromne, bardzo szczegółowe pliki wideo.

Warto przeczytać!  Fujifilm sponsorem konkursu World Press Photo i zapewnia pakiety nagród GFX: Przegląd fotografii cyfrowej
Dysk SSD firmy Samsung podłączony do iPhone’a 15 Pro przez USB-C
Największym atutem dla twórców filmów jest USB-C 3.2. Autor: Samsung Memory na Unsplash

To zmienia zasady gry, nagrywanie Prores, Logowanie do wewnętrznego dysku telefonu, w zasadzie wyczyściłoby pamięć w ciągu kilku minut. Teraz możemy podłączyć ultraszybki dysk twardy i nagrywać przez wiele godzin, nie martwiąc się o miejsce. Dodatkową zaletą jest to, że możemy podłączyć ten dysk SSD do naszego laptopa i edytować od razu. Nie ma potrzeby skomplikowanych transferów plików.

Więc mam jeden

Jak wspomniałem na początku, mój iPhone 11 Pro zaczynał zdradzać swój wiek. Od jakiegoś czasu myślałem o nowym telefonie. Ponieważ zbliżamy się do końca „roku flagowego” iPhone’a 15 Pro, można było znaleźć dobre oferty kontraktowe. Więc wziąłem jeden i kupiłem sobie wersję podstawową, 128 GB.

Najlepsze jest to, że nie musiałem wydawać ogromnej sumy pieniędzy, aby wyposażyć go w wysokiej jakości kamerę wideo. Miałem dysk SSD Samsung T5 o pojemności 1 TB. Miałem różne mocowania i wsporniki. Jedyną inwestycją, jaką poczyniłem, była obudowa Neewer, która pozwoliła mi przymocować filtr ND o zmiennej średnicy 67 mm – który również już miałem.

W tygodniu, w którym dostałem telefon, Apple wydało Final Cut Camera, aplikację, która w pełni wykorzystuje moc Log i Prores. Była darmowa, jednak odkryłem, że aplikacja Blackmagic Camera ma o wiele bardziej „profesjonalną” funkcjonalność, więc wolałem jej używać. Nawiasem mówiąc, ona również jest darmowa.

Zestaw do składania iPhone'a 15 Pro z dyskiem SSD
Moja pierwsza konfiguracja iPhone’a 15 Pro. Autorstwa Jasona Row Photography

iPhone 15 Pro w użyciu

Gdy już wyposażyłem iPhone’a, zabrałem go na próbne nagranie wideo w pięknym mieście Durham. Podobnie jak w przypadku robienia zdjęć w Edynburgu za pomocą iPhone’a, nagrywanie wideo było objawieniem. Przyłapałem się na tym, że robię zdjęcia wielu scen, których nie wziąłbym nawet pod uwagę, gdybym miał zrobić to większym aparatem.

Wszystko zostało nakręcone z ręki, ale stabilizacja iPhone’a była tak dobra, że ​​często czułem się, jakby kamera była na gimbalu. Materiał filmowy 10-bit 422 Log, który wrócił do domu, był czysty, wyraźny i pięknie gradowany. Czy materiał filmowy jest lepszy niż mój X-H2, prawdopodobnie nie, gdybym miał kręcić Prores na Fuji. Wymaga to jednak ode mnie zakupu znacznie szybszej karty CF Express, a nie zwykłej karty SD. Nagrywanie na zwykłej karcie SD ogranicza mnie do h.265, która jest znacznie bardziej skompresowana niż Prores. Tak jak jest, dla mojego zestawu i przy przyzwoitym oświetleniu, iPhone jest na równi, jeśli nie lepszy od Fuji X-H2.

Warto przeczytać!  Fotobudka Rats porusza kwestię człowieka i mediów społecznościowych

Jest jednak jeszcze jeden aspekt. Aby uzyskać płynne, profesjonalnie wyglądające ujęcia z Fujifilm, musisz użyć statywu lub gimbala. Statywy są nieporęczne i niezgrabne, gimbale, choć pozwalają na niesamowicie płynne ujęcia, wymagają ciągłego ponownego wyważania, nawet jeśli lekko przesuniesz obiektyw. Mogą też stać się bardzo ciężkie po pewnym czasie.

iPhone w zestawie filmowym z uchwytami.
Zainwestowałem w podobny zestaw, aby uzyskać dodatkową stabilizację. Autor: Samsung Memory na Unsplash

Jestem pod wrażeniem jakości wideo i zdjęć z iPhone’a 15 Pro. Zdjęcia można robić w formacie Apple RAW, który jest wersją DNG. Pliki są bardzo dobre przy przyzwoitym oświetleniu, ale zaczynają pokazywać swoje ograniczenia przy słabym oświetleniu. Nie jest zaskakujące, że są nieco gorsze od wyników moich Fuji.

Moje pierwsze doświadczenia z nagrywaniem filmów w stylu kinowym na iPhonie 15 Pro

Prawdziwy test nastąpi we wrześniu. Planuję 5-tygodniowe zdjęcia stockowe wideo w Azji, używając tylko iPhone’a do nagrywania wideo. Pozwoli mi to poruszać się i tworzyć o wiele swobodniej, prawdziwy bonus w upale i wilgotności tej części świata.

Jedyne ustępstwo dotyczy fotografii statycznej. Zabiorę ze sobą albo X-H2, albo GFX50s z jednym obiektywem, aby zaspokoić moje pragnienie najlepszej jakości zdjęć statycznych. Te zdjęcia będą bardziej przemyślane i zaplanowane niż moje zdjęcia stockowe wideo. Jeśli chodzi o nagrywanie wideo, chcę móc objąć jak najwięcej w stosunkowo krótkim czasie. W tym celu mój zestaw iPhone będzie idealny.




Źródło