Świat

Najdłuższy most na świecie może odmienić Sycylię. Ale nie, jeśli mafia i trzęsienia ziemi staną na drodze

  • 30 kwietnia, 2023
  • 8 min read
Najdłuższy most na świecie może odmienić Sycylię.  Ale nie, jeśli mafia i trzęsienia ziemi staną na drodze


Rzym (CNN) W języku włoskim istnieje popularne powiedzenie — podobne do anglojęzycznego wyrażenia „kiedy piekło zamarznie” — które można przetłumaczyć jako „Zrobię to, gdy most do Mesyny będzie gotowy”.

Marzenie o moście łączącym kontynent z Sycylią przez Cieśninę Mesyńską sięga czasów rzymskich, kiedy konsul Metellus związał beczki i drewno, aby przenieść 100 słoni bojowych z Kartaginy do Rzymu w 252 roku pne, zgodnie z pismami Pliniusza Starszego.

Od tego czasu różne plany, w tym krótkotrwały pomysł na tunel, pojawiały się i znikały – jak woda pod mostem.

Gdyby powstał, most przez Cieśninę Mesyńską miałby rozpiętość dwóch mil (3,2 kilometra) i byłby najdłuższym mostem wiszącym na świecie.

Teraz ogromny projekt inżynieryjny może zostać faktycznie zrealizowany dzięki dekretowi przyjętemu przez rząd Giorgii Meloni w zeszłym miesiącu po tym, jak minister transportu Matteo Salvini ożywił plan, który został posunięty do przodu, kiedy premierem był Silvio Berlusconi.

W 2006 roku przetarg na budowę mostu wygrało konsorcjum kierowane przez włoską firmę Salini Impregilo, obecnie nazywającą się WeBuild. Kiedy w tym roku upadł rząd Berlusconiego, plany budowy mostu upadły wraz z jego rządem po tym, jak kolejny premier Romano Prodi uznał to za stratę pieniędzy i zagrożenie dla środowiska.

Od tego czasu różne rządy próbowały ją ożywić, a obecna koalicja rządząca pod rządami Meloniego, Salviniego i Berlusconiego umieściła ją na liście obietnic wyborczych. Kiedy Salvini został ministrem transportu, uczynił to swoim priorytetem, stawiając na moście swoje dziedzictwo.

WeBuild, który wciąż ma rozstrzygnięcie przetargu na papierze, pozwał rząd za naruszenie kontraktu po wstrzymaniu projektu, ale pozostaje najbardziej prawdopodobną firmą, która odzyska pracę pomimo „wyrażeń zainteresowania z całego świata, w tym z Chin”. ”- powiedział Salvini w marcu w Rzymie dla Foreign Press Association, kiedy przedstawił plan.

„Ci, którzy wygrali przetarg w 2006 roku, najprawdopodobniej będą kontynuować ostateczną wersję projektu” – powiedział, nie wymieniając bezpośrednio WeBuild.

Dyrektor techniczny WeBuild, Michele Longo, został zaproszony do parlamentu, aby porozmawiać o odnowionym planie 18 kwietnia.

„Most nad Cieśniną Mesyńską to projekt, który może rozpocząć się natychmiast. Gdy tylko umowa zostanie przywrócona i zaktualizowana, projekt może się rozpocząć”, powiedział Longo parlamentowi. „Projekt wykonawczy ma potrwać osiem miesięcy, a czas budowy mostu wyniesie nieco ponad sześć lat”.

Warto przeczytać!  King Charles: D-Day zastąpił „tyranię wolnością”

Koszt projektu to 4,5 miliarda euro (4,96 miliarda dolarów) na sam most i 6,75 miliarda euro (7,4 miliarda dolarów) na infrastrukturę obsługującą go po obu stronach, co obejmuje modernizację połączeń drogowych i kolejowych, budowę terminali i wykonanie prac przygotowawczych na lądzie i dnie morskim w celu „zmniejszenia zagrożeń hydrogeologicznych” podczas budowy, zgodnie z planem przedstawionym ministerstwu transportu.

Według włoskiego departamentu skarbu od 1965 roku na studia wykonalności wydano już 1,2 miliarda euro (1,3 miliarda dolarów) z funduszy publicznych. Salvini lubi mówić, że „nie zbudowanie mostu będzie kosztować więcej niż jego zbudowanie”.

Linie uskoków i tłum

Plany mogą wydawać się zaawansowane, ale wyzwania są złożone.

Południowe Włochy są podatne na korupcję, a dwa główne syndykaty przestępczości zorganizowanej – kalabryjska „Ndrangheta” i sycylijska Cosa Nostra – przodują w infiltracji projektów budowlanych.

Niedawne aresztowanie szefa Cosa Nostra Matteo Messiny Denaro po 30 latach na Sycylii było zwycięstwem.

Według zeznań informatorów, którzy przyczynili się do aresztowania Denaro, Denaro był przeciwny budowie mostu, podobnie jak niektórzy inni szefowie mafii, po części dlatego, że syndykaty przestępczości zorganizowanej żywią się biedą i niedorozwojem.

Mimo to obawy pozostają. Antymafia z badania think tanku Nomos Center opublikowanego 20 lat temu i obecnie aktualizowanego ostrzegała, że ​​części projektu, takie jak transport i zaopatrzenie, mogą znaleźć się pod kontrolą przestępczą, a także istnieje możliwość, że lokalne moby mogą zażądać pieniędzy za ochronę .

Salvini rozwiał obawy. „Nie boję się infiltracji przestępczej”, powiedział niedawno w parlamencie, „będziemy w stanie zagwarantować, że będą tam pracować najlepsze włoskie, europejskie i światowe firmy. Będą organy nadzorcze, nad którymi pracujemy, za każde zainwestowane euro most”.

Istnieją również problemy geofizyczne, które mogą być jeszcze trudniejsze do rozwiązania.



Firma WeBuild opublikowała rendery proponowanego przez Brthe mostu nad Cieśniną Mesyńską.


Rząd twierdzi, że zapewni to ogromny impuls lokalnej gospodarce, ale program stoi przed wieloma wyzwaniami.

Cieśnina Mesyńska leży wzdłuż linii uskoku, gdzie trzęsienie ziemi o sile 7,1 w 1908 r. zabiło ponad 100 000 osób i wywołało tsunami, które spustoszyło obszary przybrzeżne zarówno po kalabryjskiej, jak i sycylijskiej stronie wody. Do tej pory pozostaje najbardziej śmiercionośnym zarejestrowanym zdarzeniem sejsmicznym w Europie.

Warto przeczytać!  Niemcy widzą „bardziej agresywną” rosyjską działalność szpiegowską – DW – 20.06.2023

Wody też są wzburzone. Prądy są tak silne, że często wyrywają wodorosty z dna morskiego i zmieniają się co sześć godzin, według NASA, która zauważa, że ​​silne wzory fal są widoczne z kosmosu.

Zgodnie z pierwotnym planem WeBuild, który jest jedynym obecnie rozważanym, ponieważ oferty nie zostały otwarte i mogą nie zostać otwarte, pomost mostu zostałby zbudowany tak, aby wytrzymać wiatry o prędkości do 300 kilometrów na godzinę – i mógłby pozostać otwarty dla ruchu z wiatrem do 150 kilometrów na godzinę.

Byłyby trzy pasy dla pojazdów w każdym kierunku – dwa dla ruchu i jeden dla awaryjnych, z liniami kolejowymi pośrodku. Zgodnie z obecnym planem co godzinę mogłoby przejeżdżać 6000 samochodów osobowych i ciężarowych, a każdego dnia 200 pociągów.

Most znajdowałby się na wysokości około 74 metrów nad poziomem morza i umożliwiałby kanał nawigacyjny o długości 600 metrów, umożliwiając przepływanie statkom towarowym, a nawet najwyższym statkom wycieczkowym. Zostałby również zaprojektowany tak, aby wytrzymać trzęsienie ziemi o sile 7,5 stopnia w skali Richtera, nieco silniejsze niż niszczycielskie trzęsienie ziemi w 1908 roku.

Sama faza budowy przyniosłaby 2,9 miliarda euro krajowego PKB i zapewniła zatrudnienie 100 000 osób i 300 dostawcom, powiedział Longo parlamentowi, dodając, że „większość tych ludzi pochodziłaby z regionów Sycylii i Kalabrii, gdzie stopa bezrobocia jest wysoka”.

Jeśli chodzi o wyzwania geograficzne, Longo powiedział CNN, że jest to „jedna z najbardziej dynamicznych cieśnin wodnych pomiędzy głębokościami a prądami, ale jest to również jeden z najlepiej zbadanych obszarów. Istnieją miliony stron badań poświęconych temu obszarowi. przeczytałem je wszystkie”. Odnosząc się do niebezpieczeństw związanych z zaangażowaniem się przestępczości zorganizowanej, powiedział: „nie ma rzeczy niemożliwych, ale ryzyko jest niskie”.

Warto przeczytać!  Używając robotów mapujących i żelu wybuchowego, Izrael toczy wojnę z tunelami Hamasu

„Niszczycielskie” dla dzikiej przyrody

Ekolodzy od dawna argumentowali, że most byłby niszczycielski dla terenu i dzikiej przyrody.

„W Cieśninie Mesyńskiej, bardzo ważnym miejscu tranzytu ptaków i ssaków morskich, koncentruje się jedno z najwyższych skupisk bioróżnorodności na świecie” – mówi rzecznik grupy Legambiente, dodając, że most – zarówno w trakcie, jak i po budowie – zakłóci szlaki migracyjne między Afryką a Europą.

Światowy Fundusz na rzecz Przyrody również prowadził kampanię przeciwko ożywieniu projektu. „Cały obszar Cieśniny Messyńskiej jest obszarem chronionym na mocy unijnej dyrektywy siedliskowej” – powiedział w oświadczeniu dyrektor ds. stosunków instytucjonalnych WWF, Stefano Lenzi. W 2006 roku, zanim plan został odłożony na półkę, grupa przygotowywała pozew, aby spróbować powstrzymać ją za naruszanie obszarów chronionych Unii Europejskiej.



Salvini odsłonił projekt mostu w marcu.

Grupy ekologiczne twierdzą, że półgodzinny prom jest najmniej uciążliwą trasą.

Wpływ budowy mostu na gospodarkę byłby niezaprzeczalnie duży, podkreśla Salvini, mówiąc, że statki towarowe z Azji mogłyby cumować na Sycylii, a towary te mogłyby być transportowane szybkimi pociągami do Europy, gdy na Sycylii zbudowane zostaną szybkie koleje – – choć obecnie ich nie ma.

Opinia publiczna po obu stronach cieśniny pozostaje zróżnicowana, przy czym ci, którzy mogą prosperować dzięki zwiększonemu handlowi i łatwiejszej turystyce, generalnie popierają to, a ci, którzy nie mają nic przeciwko utrzymywaniu izolacji Sycylii, są w dużej mierze temu przeciwni.

Most nigdy nie był tak blisko budowy jak teraz, po tym jak Meloni podpisał dekret, aby utorować drogę do wprowadzenia konkretnych planów. Dekret wejdzie w życie w czerwcu, a Salvini powiedział, że ma nadzieję wejść w życie do lipca 2024 r.

Cieśniny Mesyńskie od dawna są utożsamiane z niespokojnymi wodami. Nie bez powodu Homer stworzył tam legowisko potworów morskich dla Scylli i Charybdy. I chociaż jedyne potwory mogą być ekologiczne i przestępcze, nie ma wątpliwości, że bez względu na to, kiedy to się stanie, marzenie niektórych o budowie mostu do Messyny nie zostanie uśpione, dopóki nie zostanie ukończone.


Źródło