Biznes

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Rusza budowa inwestycji związanej z CPK

  • 8 grudnia, 2023
  • 3 min read
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Rusza budowa inwestycji związanej z CPK


Obecnie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce znajduje się pod Małym Wołowcem w woj. dolnośląskim, w okolicach Wałbrzycha. Ma on 1601 m długości i jest zabytkowym reliktem sprzed ponad 110 lat. Wkrótce w kraju powstanie nowy tunel dla pociągów, który będzie znacznie dłuższy. Jest to część Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli ogromnej inwestycji.

Spółka CPK podpisała nową umowę związaną z realizacją inwestycji. To oznacza zielone światło dla budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który znajdzie się pod Łodzią. Będzie on długi na 4,6 km i zostanie przeznaczony dla Kolei Dużej Prędkości. To jedna z części tzw. „igreka”, czyli trasy mającej połączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem oraz Wrocławiem.

Kontrakt na budowę otrzymała firma Budimex. Łączny koszt inwestycji oszacowano na prawie 147 mln zł. CPK podpisało umowę na etap drugi, którego założeniem jest budowa komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tuneli. Mowa o dwóch — na łódzkiej Retkini (startowy) oraz w okolicy Łódzkiego Domu Kultury (odbiorczy). Potem przyjdzie czas na wydrążenie właściwego odcinka.

Warto przeczytać!  Dopłata do podatku w PIT 2022/2023. MF wskazało, kto i dlaczego musi płacić

Komora startowa Retkinia ma zostać wybudowana w ciągu 10 miesięcy. W przypadku drugiej części o nazwie Fabryczna przewidziano dłuższy czas pracy w postaci 13 miesięcy. Będzie on liczony od zakończenia prac nad wzmocnieniem fundamentów ŁDK.

Łódzka inwestycja planu CPK jest elementem korytarza Morze Północne — Bałtyk w ramach sieci bazowej TEN-T. Jest ona częścią transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego. Dzięki inwestycji skróceniu ulegnie czas przejazdu dla pociągów. Dla przykładu podróż z Łodzi do Wrocławia ma trwać około godziny i 10 minut.

Szybkie pociągi dalekobieżne mają zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. W dalszej części w kierunku zachodnim trasa ma prowadzić w stronę Sieradza. Za nią znajdzie się rozwidlenie w kierunku na Poznań i Wrocław.

W ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego znajdują się zaawansowane plany obejmujące ok. 450 km linii kolejowych. Są to m.in. odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem.

W ramach ciekawostki warto dodać, że najdłuższy tunel dla pociągów na całym świecie zostanie zbudowany w Alpach. Będzie on częścią nowej linii kolejowej, która połączy Turyn oraz Lyon i jego długość wyniesie aż 57,7 km. To duża inwestycja, która nie tylko pochłonie wiele pieniędzy, ale również czasu. Tunel ma być gotowy do użytku dopiero w 2032 r.


Źródło

Warto przeczytać!  Kłopoty sieci Neonet. Wniosek o upadłość i postępowanie sanacyjne