Podróże

Najgorsze miasta na świecie pod względem jazdy w 2023 r

  • 18 stycznia, 2024
  • 4 min read
Najgorsze miasta na świecie pod względem jazdy w 2023 r


TomTom, firma specjalizująca się w technologii lokalizacyjnej i urządzeniach nawigacji satelitarnej, opublikowała roczny indeks ruchu, ranking najbardziej zakorkowanych miast świata na podstawie czasu podróży, kosztów paliwa i emisji CO2 emisje.

Indeks ruchu opiera się na danych z ponad 600 milionów samochodowych systemów nawigacji i smartfonów. Dla każdego miasta (zarówno centrum miasta, jak i szerszego obszaru metropolitalnego) TomTom oblicza średni czas podróży na kilometr na podstawie czasu potrzebnego na pokonanie milionów kilometrów przejechanych całą siecią w roku 2023.

Czasy podróży i prędkości opierają się na danych dotyczących podróży obejmujących 543 miliardy km, zebranych anonimowo w ciągu roku od kierowców z większego obszaru metropolitalnego („metro”) lub w promieniu 5 km od centrum („centrum miasta”) w całej sieci drogowej, łącznie z drogami szybkiego ruchu i autostradami przecinającymi ten obszar.

Planowanie przyszłości obszarów miejskich ma kluczowe znaczenie dla bieżącego zarządzania ruchem.

Ralf-Peter Schäfer, wiceprezes ds. ruchu drogowego w TomTom

© TomTom

„Ponieważ ponad połowa światowej populacji mieszka na obszarach miejskich, zatory w ruchu drogowym oraz jego konsekwencje gospodarcze, ekologiczne i zdrowotne stały się problemem, którym należy pilnie się zająć” – powiedział Ralf-Peter Schäfer, wiceprezes ds. ruchu drogowego w TomTom. „Analiza historycznych danych o ruchu może pomóc rozwijającym się miastom w mapowaniu wydajniejszych systemów drogowych i planowaniu lepszego zagospodarowania przestrzennego przy użyciu inteligencji lokalizacyjnej. Dane z samochodów podłączonych do sieci skorzystają na skutecznym wdrażaniu środków planowania, takich jak wdrażanie stref LEZ w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.

Warto przeczytać!  Jak zaoszczędzić pieniądze w jednym z najpiękniejszych miejsc na świecie

Tendencja panująca w roku 2023 potwierdza ogólny spadek średniej prędkości w większości miast: spośród 387 miast analizowanych w ramach wskaźnika ruchu, w 82 miastach średnia prędkość pozostała na niezmienionym poziomie, a w 77 – wyższa średnia prędkość (a tym samym krótszy czas podróży) niż w roku poprzednim , natomiast w pozostałych 228 miastach średnie prędkości uległy zmniejszeniu.

W Londynie i Dublinie, dwóch miastach o najniższej średniej prędkości, czas przejazdu na dystansie 10 km wydłużył się o 1 minutę w porównaniu z 2022 r. Dublin wspiął się na drugie miejsce w 2023 r., zastępując Bengaluru na drugim miejscu, który z jednym -minutowy krótszy czas podróży, spadł do 6t miejsce. Tylko w 4 innych miastach na świecie czas podróży skrócił się o jedną minutę lub więcej: Indianapolis w USA (-2 min 10 sekund), Sapporo w Japonii (-1 min 10 sekund), Munster w Niemczech (-1 min 10 sekund) i Kair w Egipcie (- 1 min).

Wraz ze spadkiem Sapporo spadło w rankingu o 10 miejsc z 4t w 2022 r. do 14t w 2023 r. Czas podróży w Bogocie również skrócił się o 50 sekund, w porównaniu z 10t najbardziej zakorkowane miasto w 2022 r. na 19t w 2023 r. Zastępując ich w pierwszej dziesiątce, Toronto wspięło się aż na 3. miejscer & D miejsce, a Bruksela zamknęła pierwszą dziesiątkę.

Warto przeczytać!  Podróżowanie w pojedynkę: 5 najlepszych międzynarodowych destynacji do samodzielnego podróżowania w 2023 r. | Podróż

TomTom zwraca także uwagę, że wzrost zarówno kosztów benzyny, jak i zużycia paliwa, wynikający z wydłużenia czasu podróży, wyraźnie odbił się na budżecie kierowców, którzy codziennie muszą korzystać z samochodu, aby dojechać do pracy. W ponad 60% z 351 miast, w których firma agreguje ceny paliw, średni budżet na paliwo wzrósł w latach 2021-2023 o 15% lub więcej. Co więcej, wzrost zużycia paliwa ma bezpośredni wpływ na średni poziom emisji CO2 emisji na pojazd.


Źródło