Najlepsze filmy Sundance 2023 — The Hollywood Reporter
Poeta, który został filmowcem, Raven Jackson wykorzystuje elegancko skomponowane winiety, minimalną liczbę dialogów i wciągający styl, aby zbadać życie czarnej kobiety na wiejskim Południu w swoim elokwentnym filmie wyprodukowanym przez Barry’ego Jenkinsa. Historia śledzi Mack (Charleen McClure) przez kilka dekad, fragmenty jej życia łączą się w ryzykownym, pięknie zrealizowanym filmie. — CARYN JAMES
Gael García Bernal przypisuje swoją najlepszą rolę od lat jako przełomową lucha libre zapaśnik Saúl Armendáriz, jego występ przesiąknięty bezczelnym humorem, odpornością i radykalną wiarą w siebie — nie wspominając o zadziwiająco zwinnych ruchach. Pewna narracja Rogera Rossa Williamsa to porywająca eksploracja nieustraszonej queerowej tożsamości w środowisku macho. — DAWID ROONEY
Pełen przykuwających wzrok efektów wizualnych, emocjonujących zawodów i zręcznie przedstawionej historii miłosnej film dokumentalny Laury McGann opowiada o bijącym rekordy nurku swobodnym i bohaterskim nurku bezpieczeństwa, których losy się przecinają. Myśleć Darmowe solo w zejściu, z odcieniami Ogień Miłości, a poczujesz nerwowy i czasami radosny pośpiech, który towarzyszy temu zapierającemu dech w piersi skoku. — DANIEL FIENBERG
Pierwszy fabularny film fabularny siatkarki olimpijskiej Savanah Leaf to delikatny wstrząsający film o ciężarnej matce, która próbuje odzyskać opiekę nad dziećmi. Z porywającą główną rolą Tii Nomore jako asystentki fotografa Gii, Leaf zagłębia się w znajomy krajobraz czarnej matki w obliczu opresyjnego systemu prawnego i wyciąga z niego najbardziej nieoczekiwane i humanizujące szczegóły. To cichy film, ale taki, który ani razu nie rozluźnia uścisku, używając intymnego rejestru, aby mówić do bohaterów zamiast o nich. — LOVIA GYARKYE
Orzeźwiający Thomasin McKenzie i Anne Hathaway, w swoim najbardziej imponującym wydaniu, grają pracowników zakładu dla nieletnich w Massachusetts, którzy są skomplikowani i podatni na mroczne impulsy, w czarującej adaptacji powieści Ottessy Moshfegh autorstwa Williama Oldroyda (Lady Makbet). Pokręcony i urzekający thriller aż roi się od chytrego humoru i śmiałego opanowania tropów klasycznego suspensu Hitchcocka. – DR
Okazywanie podobnej łaski i współczucia jej traktowaniu starzenia się i opiece nad osobami starszymi w Kret Agent, nominowana do Oscara dokumentalistka Maite Alberdi przedstawia kolejne studium życia, tym razem dotyczące demencji. Głęboko osobisty lekarz to intymna współpraca z kobietą odważnie zaangażowaną w walkę o zachowanie błyskotliwego umysłu jej męża, byłego dziennikarza, funkcjonującego podczas jego zmagań z chorobą Alzheimera. – DR
Ukrywający dramat rodzinny w konwencjach kryminału, fabuła wyjątkowego debiutu reżyserskiego Erici Tremblay dotyczy zniknięcia młodej kobiety z rezerwatu w Oklahomie i pilnych prób odnalezienia jej przez jej rodzinę. Jako kobiety próbujące zachować nadzieję, Lily Gladstone i nowicjuszka Isabel Deroy-Olson dostarczają niezwykłych zwrotów akcji. — JUSTIN LOWE
Riffując na zwycięskiej formule swojego przełomowego hitu, Pewnego razu, najnowszy film Johna Carneya obraca się wokół fabuły, w której romans i tworzenie muzyki są nierozłączne. W tej swobodnej rozkoszy samotna matka z Dublina (Eve Hewson) zakochuje się w nauczycielu gry na gitarze w Los Angeles (Joseph Gordon-Levitt), a jego dyskretny urok tworzy dynamikę przyciągania przeciwieństw dzięki jej zuchwałej witalności. — CJ
Filmowiec Alexandria Bombach czule namawia Amy Ray i Emily Saliers, znane również jako Indigo Girls, do spojrzenia wstecz na ich twórczość, politykę i partnerstwo w tym szczerym filmie dokumentalnym. Kiedy badają, w jaki sposób alchemiczna moc ich połączonych talentów do pisania piosenek zainspirowała całe pokolenie młodych słuchaczy do przyjęcia introspekcji, szczerość duetu jest motorem napędowym filmu. — ROBYN BAHR
Czerwiec Scenarzysta Angus MacLachlan pisze i reżyseruje dyskretny dramat skupiający się na rodzinie z Karoliny Północnej i chaotycznych próbach jej patriarchy (David Strathairn), aby rozwiązać problemy swoich dorosłych dzieci i chronić swoją ukochaną synową (Jane Levy) przed twardą prawdą. Emocjonalny wpływ filmu rozwija się jako seria cichych objawień, z perfekcyjnymi występami obsady, w skład której wchodzą także Celia Weston, Anna Camp i Will Pullen. — SHERI LINDEN
Niezwykle zabawny dokument Lisy Cortés uchwycił płonącą kometę, którą był Richard Wayne Penniman, dostrojony do złożoności czarnego artysty, który w jednej chwili był bezpardonowo dziwaczny i ekstrawagancki, by w następnej wyrzec się swojej seksualności i hedonizmu jako męża Boga. Czerpiąc z obfitości materiałów archiwalnych, wywiadów ekspertów, w tym Micka Jaggera i Toma Jonesa, oraz pakietu elektryzujących hitów, Cortés daje Little Richardowi rodzaj pełnego uznania, którego zbyt często odmawiano mu za życia. – DR
Niemiecki reżyser filmowy (Franz Rogowski), jego angielski mąż (Ben Whishaw) i Francuzka, którą poznali w nocnym klubie (Adèle Exarchopoulos), tworzą zniekształcony trójkąt miłosny w tym mądrym, gorzko zabawnym i niezwykle raniącym paryskim dziele niezależnego autora Iry Sachsa. Ostry i doskonale zagrany, to paląca kronika romantycznego chaosu. — JON FROSCH
Trudno jest przekazać wielowarstwowe piękno doskonałego debiutu scenarzystki Celine Song, poza nakłanianiem ludzi do zobaczenia go na własne oczy i doświadczenia jego przenikliwego czaru. Melancholijna triangulacja przedstawia Gretę Lee jako kobietę obserwowaną w trzech punktach w czasie, z Teo Yoo i Johnem Magaro jako mężczyznami, których losy są powiązane z jej losami na dwóch kontynentach. – DR
Davis Guggenheim nakręcił swój najsilniejszy dotychczas film, niezwykle satysfakcjonujący portret supergwiazdy rozrywki, która stała się najsłynniejszym na świecie orędownikiem osób z chorobą Parkinsona. Sprytnie skonstruowany dokument oddaje esencję atrakcyjności Foxa. — DF
Łukasz Lorentzen (Rodzina o północy) wprowadza widzów w świat kapelanów szpitalnych i pacjentów, którym udzielają porad w tym trudnym, a czasem bolesnym dokumencie, pełnym złożonych pytań o cierpienie, wiarę i granice empatii. — SL
Ta historia pojawiła się po raz pierwszy w numerze magazynu The Hollywood Reporter z 27 stycznia. Kliknij tutaj, aby subskrybować.