Najlepsze i najgorsze kraje w Europie pod względem podróży koleją
![Najlepsze i najgorsze kraje w Europie pod względem podróży koleją](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/03/TELEMMGLPICT000371413129_17114578158400_trans_NvBQzQNjv4BqqVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwSX5rhseiWKOo9p9OQ-ymek-770x470.jpeg)
Podróż koleją w Wielkiej Brytanii jest droga; nie jest już kontrolowany przez UE, jego średnie ceny odpowiadają cenom w Norwegii i Polsce. Rezerwacja w ostatniej chwili jest niemożliwa z wyjątkiem bogatych. Linia HS1, łącząca Londyn i Ashford w hrabstwie Kent, nie jest dokładnie dzieckiem z plakatu, jakiego potrzebował kraj, który stworzył kolej. Ale Wielka Brytania nie jest tak źle połączona, jak niektórzy myślą. Nie wszystkie linie są powolne. Pociągi z Warrington do London Euston kursują bez przerwy co godzinę, a podróż zajmuje zaledwie 1 godzinę 47 minut. Dowód na to, że nie potrzebowaliśmy HS2 przez cały czas? Być może. Wielka Brytania ma kilka malowniczych stacji, dociera do wielu zakątków kraju i ma mnóstwo historii, ale z łatwością mogłaby być najlepszą siecią w Europie, gdyby nie została zawiedziona złym zarządzaniem oraz szaleńczym systemem cen i rezerwacji.
- Mile kolei na milę kwadratową: 8/10
- Usługi sypialne: 2/10
- Piękne stacje: 6/10
- Punktualność/średnie opóźnienia: 8/10
- Koszt: 3/10
- Waleczność sceniczna: 5/10
Całkowity: 34/60
7. Rumunia
Dracula Brama Stokera rozpoczyna się i kończy klimatyczną podróżą pociągiem przez Karpaty. To kraj powolnych, malowniczych przejażdżek, spotkań towarzyskich, odrobiny cierpliwości i suchego prowiantu na lunch. Modernizując obecnie swój tabor, rumuński operator kolejowy CFR nie oferuje luksusów ani dużych prędkości; pociągi zatrzymują się często, a teren w wielu miejscach jest górzysty. Rumunia jest wielkości podobnej do Wielkiej Brytanii, ale ma prawie 3000 mil linii kolejowych więcej i zajmuje drugie miejsce od góry pod względem zasięgu w tym badaniu. Duży wybór pociągów sypialnych łączy główne miasta. Połączenia do Serbii i Grecji są obecnie zawieszone z powodu prac budowlanych i problemów operacyjnych, ale Bukareszt ma przyzwoite połączenia dzienne do Budapesztu przez Timisoarę i nocny pociąg (346/7) do Wiednia.
Chociaż bezpośrednie pociągi do Stambułu są niedostępne, do Turcji można doczołgać się przez Gornę i Dimitrowgrad. Rumuńska witryna internetowa dotycząca rezerwacji, cfrcalatori.ro, powinna znajdować się na wszystkich kursach wprowadzających dla personelu kolei europejskich; jest łatwy w użyciu i pokazuje prostą mapę Twojej podróży; koła kręcą się wesoło, szukając Twojej usługi. Niektóre stacje wiejskie – jak Sinaia – są urocze, a stacje miejskie mogą być okazałe, jak ma to miejsce w przypadku Kluż-Napoki. Jednak „ulepszenia” z czasów sowieckich pozostawiły wszędzie swoje piętno.
- Mile kolei na milę kwadratową: 9/10
- Usługi sypialne: 7/10
- Piękne stacje: 5/10
- Punktualność/średnie opóźnienia: 2/10
- Koszt: 4/10
- Waleczność sceniczna: 8/10
Całkowity: 35/60
6. Włochy
Długie i wąskie, z kilkoma dużymi ośrodkami miejskimi oddalonymi od siebie, Włochy są idealne do podróży pociągiem. Regularne, generalnie punktualne pociągi Frecciarossa („czerwona strzałka”), rozwijające prędkość 300 km/h (186 mil na godzinę), łączą Wenecję, Mediolan, Neapol, Bolzano i Genuę główną ultraszybką trasą zachodniego wybrzeża. Wzdłuż przeciwległego wybrzeża biegnie zwykła linia dużych prędkości. Połączenia wschód-zachód są zwykle wolniejsze, a dotarcie aż do czubka buta i przedostanie się na Sycylię to nadal niezła odyseja. Najszybsza podróż z Mediolanu do Palermo – obejmująca przesiadki w Rzymie i/lub Neapolu – trwa ponad 15 godzin, a promy kursują pociągami przez Cieśninę Mesyńską.