Najnowsza indyjska linia lotnicza Fly91 wzbija się w przestworza
Minister lotnictwa cywilnego i stali Jyotiraditya M. Scindia zakończyła dziś dziewiczy lot regionalnej linii lotniczej Fly91 między międzynarodowym portem lotniczym Manohar (MOPA) w Goa a wyspami Agatti w Lakshadweep.
W ciągu ostatnich 10 lat przywództwo premiera Narendry Modiego otworzyło drogę do tej branży, co zaowocowało powstaniem sześciu nowych regionalnych linii lotniczych, mówi Scindia, dodając, że wcześniejszymi wiadomościami były zamknięcia i bankructwa linii lotniczych. Dla jasności, niskokosztowy przewoźnik Go First ogłosił upadłość w maju ubiegłego roku.
Scindia ponownie podkreśliła zaangażowanie rządu w połączenie miast poziomu 2 i 3 w ramach programu UDAN i stwierdziła, że branża lotnicza spodziewa się zwiększyć ruch krajowy do 30 crore do 2030 r., co stanowi zaledwie 6 crore w 2014 r.
Planowe loty Fly91 rozpoczną się 18 marca 2024 r. między międzynarodowym lotniskiem Manohar w Goa a Bengaluru, Hyderabad, Jalgaon, Agatti, Pune, Nanded oraz z Bengaluru, Hyderabad i Pune do Sindhudurg, Jalgaon, Nanded i Goa, etapami .
„Te nowe połączenia zaspokoją zapotrzebowanie na lepszą łączność w całym kraju i zwiększą dostępność różnych regionów. Nie tylko poprawi to turystykę, ale także będzie promować handel i handel oraz wzmocni zaangażowanie rządu w oferowanie niedrogiego, terminowego i bezpiecznego połączenia i bezproblemową podróż pasażerom” – mówi Ministerstwo Lotnictwa Cywilnego.
Według ICRA oczekuje się, że krajowy ruch pasażerski w transporcie lotniczym w Indiach wzrośnie o 8–13% w roku finansowym 2024 do 150–155 milionów, przekraczając poziom 141,2 miliona pasażerów sprzed pandemii odnotowany w roku finansowym 2020. Agencja ratingowa podtrzymuje „stabilną” perspektywę dla indyjskiego przemysłu lotniczego w obliczu ciągłego ożywienia w krajowym i międzynarodowym lotniczym ruchu pasażerskim oraz stosunkowo stabilnych warunków kosztowych.
Oczekuje się, że dynamika utrzyma się również w roku budżetowym 25, przy podobnym szacowanym wzroście, czemu sprzyja rosnący popyt na podróże rekreacyjne i służbowe oraz poprawa infrastruktury lotniskowej. Międzynarodowy ruch pasażerski dla indyjskich przewoźników przekroczył w roku budżetowym 23 poziom sprzed pandemii, chociaż osiągnął najwyższy poziom 25,9 mln odnotowany w roku budżetowym 2019. Oczekuje się, że przekroczy ten poziom w bieżącym roku fiskalnym, przy szacunkowej liczbie 25–27 milionów pasażerów, co oznacza wzrost o 7–12%, twierdzi ICRA.
„W branży zaobserwowano większą siłę ustalania cen, co znalazło odzwierciedlenie we wzroście rentowności, a tym samym różnicy między przychodem na dostępny fotelokilometr a kosztem dostępnego siedzeniaokilometru (RASK-CASK) dla linii lotniczych. Oczekuje się, że ta sama sytuacja pozostanie korzystna, czemu sprzyjać będzie spadek cen paliwa do turbin lotniczych (ATF) i stosunkowo stabilne kursy walut” – mówi Suprio Banerjee, wiceprezes i szef sektora – Corporate Ratings, ICRA Limited.
Szacuje się zatem, że branża odnotuje znacznie niższą stratę netto w wysokości 3000–4000 crore funtów w roku finansowym 24 i 25 w porównaniu z 17 000–17 500 crore funtów w roku finansowym 23, twierdzi Banerjee.
Ceny ATF mają duży wpływ na strukturę kosztów linii lotniczych. Średnia cena ATF wyniosła 103 547 GBP/KL w ciągu jedenastu miesięcy roku budżetowego 24, co oznacza spadek o 15% w porównaniu do 120 978 GBP/KL w roku finansowym 2023. Było to jednak o 60% wyższe w porównaniu ze średnią wynoszącą 64715 GBP/KL w roku finansowym 2020. Paliwo stanowi około 30–40% wydatków linii lotniczych.