Najważniejsze innowacje motoryzacyjne ogłoszone na targach CES 2024
Witamy ponownie w najnowszym odcinku Przyszłość motoryzacji w CBT News, w którym przedstawiamy najnowsze wiadomości z branży motoryzacyjnej i mobilności w kontekście szerszych tematów mających wpływ na branżę.
Nazywam się Steve Greenfield z Automotive Ventures i cieszę się, że możesz do nas dołączyć.
To był ważny tydzień w Las Vegas, ponieważ ponad sto tysięcy osób przybyło do miasta, aby wziąć udział w targach CES 2024.
Targi CES, wcześniej znane jako Consumer Electronics Show, trwały przez cały tydzień, począwszy od 9 styczniat do 12.
Jeśli myśleliście, że NADA to wielkie wydarzenie, CES to znacznie większe wydarzenie. W programie w 2020 r., który odbył się tuż przed zamknięciem firmy przez Covid, wzięło udział 171 000 uczestników. W kolejnych latach liczba widzów malała, ale w 2023 r. liczba widzów osiągnęła przyzwoite 115 000.
Oczekiwano, że w tym roku targi CES będą gościć około 130 000 uczestników i 4000 wystawców, w tym ponad 300 firm związanych z mobilnością.
W przeciwieństwie do mniejszych konwencji w Las Vegas, targi CES wypełniają wszystkie sale Las Vegas Convention Center oraz 10 hoteli. Dlatego planowanie z wyprzedzeniem jest ważne, jeśli chcesz nadać priorytet stoiskom, które chcesz odwiedzić.
Ważną częścią ewolucji targów CES w ciągu ostatnich kilku lat była ich ewolucja w duże wydarzenie motoryzacyjne. Ma to sens, biorąc pod uwagę coraz większy udział technologii w przemyśle motoryzacyjnym.
Producenci samochodów zazwyczaj wykorzystują okazję do znaczącej obecności na targach CES, ale w tym roku obecność dużych firm samochodowych była bardziej stonowana. Na przykład Ford, General Motors, Stellantis i Toyota zdecydowały się nie wystawiać.
Choć smutne, brak niektórych większych producentów samochodów pozostawił pozostałym znacznie więcej możliwości wyróżnienia się.
W nowym West Hall wystawiają się najwięksi gracze z branży motoryzacyjnej. Tematem tej hali była „Technologia pojazdów i zaawansowana mobilność” – gdzie obejrzeliśmy duże wystawy dostawców z firm Hyundai, Kia, VinFast, John Deere, Caterpillar, Magna i Amazon Automotive.
Honda zaprezentowała zupełnie nową, globalną serię pojazdów elektrycznych i zaprezentowała kluczowe technologie. Wśród nich znalazł się samochód koncepcyjny Honda Saloon, który nawiązuje do niektórych supersamochodów z lat 80. oraz Honda Space-Hub, która bardziej przypominała futurystyczny minivan. Honda zapowiedziała, że do 2030 r. wprowadzi na rynek 30 nowych pojazdów elektrycznych, przy czym liczba ta będzie obejmować zarówno produkty zasilane akumulatorowo, jak i ogniwa paliwowe.
Osobno Afeela, marka utworzona przez spółkę joint venture Sony i Honda, prezentuje swój najnowszy prototyp pojazdu z wieloma zapowiedziami nowych technologii.
Mapa West Hall Centrum Kongresowego pokazuje, że największą powierzchnię zajmuje Hyundai. Firma podzieliła się szeregiem osiągnięć związanych z wodorowymi ogniwami paliwowymi i technologią pojazdów definiowaną programowo.
Ponadto spółka zależna Hyundaia Supernal zaprezentowała koncepcję produktu dla swojego samolotu eVTOL i zademonstrowała powiązany z nim pionizator.
Wietnamski producent samochodów VinFast, który niedawno ogłosił, że w ramach początkowego wdrożenia spodziewa się mieć 125 dealerów franczyzowych, a następnie setki do końca 2024 roku w całych Stanach Zjednoczonych, zaprezentował na targach CES dwa pojazdy, które mogą pojawić się u dealerów w USA w ciągu kilku lat: imponującą koncepcję elektrycznego pickupa o nazwie „VF Wild” oraz mikrosamochód VF 3, który można sprzedać za mniej niż 20 000 dolarów.
Pickup VinFast z przodu przypomina trochę Hummera, a z tyłu Teslę CyberTruck.
Wiadomości o pojazdach elektrycznych i ładowaniu wywołały furorę na pokazie technicznym CES 2023. Jednak ich tegoroczna obecność odzwierciedla to, co dzieje się na rynku motoryzacyjnym – pewne spowolnienie wzrostu pojazdów elektrycznych. W tym roku zapowiedzi pojazdów elektrycznych były znacznie bardziej stonowane niż podczas ubiegłorocznej wystawy. W rzeczywistości największe firmy zajmujące się ładowaniem, takie jak EVgo, ChargePoint i Electrify America, nie zawracały sobie głowy prezentowaniem ani ogłaszaniem nowości na wystawie.
Patrząc na przestrzeń hali wystawowej, technologia autonomiczna (samobieżna) nie wydaje się już obsesją branży motoryzacyjnej. Problemy w spółce zależnej GM, Cruise, uwypukliły trudny rok 2023, w szczególności dla robotyki. Ford ogłosił w zeszłym roku, że odejdzie od technologii w pełni autonomicznych. Zarówno Ford, jak i GM poniosły w zeszłym roku ogromne straty na zautomatyzowanych technologiach. W przeciwieństwie do poprzednich wystaw CES, na miejscu widzieliśmy bardzo niewiele demonstracji pojazdów autonomicznych.
Powiedziawszy to, wiele firm pochwaliło się, w jaki sposób wykorzystanie sztucznej inteligencji w pojazdach sprawia, że podróżowanie nimi staje się płynniejsze i bezpieczniejsze dla kierowców dzięki lepszym wirtualnym asystentom pokładowym i monitorom kabinowym.
Oprócz producentów samochodów, dostawcy branży motoryzacyjnej Tier 1 wykorzystują targi CES do prezentacji najnowocześniejszych technologii. Widzieliśmy nowe oferty takich firm jak Qualcomm, Mobileye, Bosch, Magna i innych.
Po ogłoszeniu współpracy z Hyundaiem stoisko Amazon Automotive okazało się jednym z najbardziej obleganych na targach.
W hali północnej gościło wielu mniejszych dostawców zajmujących się technologią pojazdów i zaawansowaną mobilnością i również warto było ją odwiedzić.
Ale w żadnym wypadku innowacje w branży motoryzacyjnej i mobilności nie ograniczały się tylko do tych lokalizacji. Na przykład w hali centralnej zaprezentowano nowy pojazd Honda-Sony JV o nazwie Afeela.
W ostatnich latach targi CES znacznie bardziej skupiły się na startupach. Uważam, że firmy znajdujące się na wcześniejszych etapach, siedzące na mniejszych stoiskach na Venetian Expo, stanowiły najlepszą część pokazu. W Venetian Expo odbywa się wiele interesujących sekcji, w tym „Prezentacja innowacji” i „Pawilony wiejskie”.
Wreszcie w poniedziałek w tym tygodniu miałem okazję dwukrotnie wystąpić na scenie, a obie sesje odbyły się podczas konferencji Connected2Car. Rozpocząłem konferencję przemówieniem na temat stanu elektryfikacji pojazdów, a następnie miałem okazję moderować panel na temat ewolucji kanału sprzedaży dealerskiej, w którym uczestniczyli paneliści Mike Stanton z NADA, Jeremy Beaver z DGDG, Beth Hill z Forda Direct i Jessica Stafford z Cox Automotive.
CES to najważniejsza konferencja poświęcona nowym technologiom, która stała się główną konferencją prezentującą najświeższe informacje z branży motoryzacyjnej i mobilności. Wspaniale było być tam w tym tygodniu i nie mogę się doczekać powrotu na przyszłoroczny występ.
Firmy, które warto obserwować
Przejdźmy zatem do sekcji Nasze firmy, które warto obejrzeć.
Co tydzień wyróżniamy interesujące firmy z branży technologii motoryzacyjnej, na które warto zwrócić uwagę. Jeśli czytasz mój cotygodniowy raport firmy Intel, przedstawiamy firmę wartą obejrzenia i korzystając z okazji w tym segmencie, aby podzielić się z Tobą tą firmą.
EyeGauge
Dziś naszą nową firmą do obejrzenia jest EyeGauge.
EyeGauge działa w przestrzeni morskiej i ma na celu uczynienie każdego statku inteligentnym, nie zmieniając niczego.
EyeGauge napędza cyfryzację transportu morskiego.
Firma pomaga w digitalizacji procesów na statkach, umożliwiając operatorom gromadzenie danych, udostępnianie danych i działanie na danych.
EyeGauge mierzy osiągi statku, zużycie paliwa i stan; zapewniają przejrzystość między właścicielami, czarterującymi i sporządzają sprawozdania dotyczące emisji; skupiają się na poprawie bezpieczeństwa i przestrzeganiu przepisów, jednocześnie zmniejszając ślad węglowy łodzi.
Recykling statków to kosztowny proces o poważnym wpływie na środowisko. Firma pomaga przedłużyć żywotność aktywów morskich w każdym wieku poprzez nieinwazyjną cyfryzację, monitorowanie stanu i wykrywanie anomalii.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o EyeGauge, możesz je sprawdzić na stronie www.eye-gauge.com/
To tyle w tym tygodniu w segmencie Przyszłość motoryzacji.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą z branży AutoTech i pracujesz nad rozwiązaniem, które pomoże dealerom samochodowym, czekamy na Twoją opinię. Aktywnie inwestujemy w ramach naszego nowego DealerFund.
Jeśli jesteś zainteresowany dołączeniem do naszego Klubu Inwestycyjnego i chcesz dokonywać bezpośrednich inwestycji w start-upy z branży AutoTech i Mobility, dołącz. Nie ma obowiązku rozpoczynania realizacji naszych transakcji, a naszym członkom nadal oferujemy atrakcyjne oferty inwestycyjne.
Nie zapomnij zapoznać się z moją książką „The Future of Automotive Retail”, która jest dostępna na Amazon.com. Wypatrujcie mojej nowej książki „The Future of Mobility”, która jest już prawie ukończona i ukaże się na początku tego roku.
Dziękujemy (jak zawsze) za Twoje ciągłe wsparcie i nie możemy się doczekać ścisłej współpracy z Tobą, aby stworzyć przyszłość tej branży.
Dziękujemy za obejrzenie CBT News w tym tygodniu w segmencie Przyszłość motoryzacji. Do zobaczenia w przyszłym tygodniu!