Biznes

Naszą aspiracją jest osiągnięcie dwucyfrowego wzrostu przychodów: Marico

  • 13 maja, 2024
  • 6 min read
Naszą aspiracją jest osiągnięcie dwucyfrowego wzrostu przychodów: Marico


Bombaj: Producent oleju spadochronowego Marico odnotował w marcu 3% wzrost wolumenu sprzedaży w swojej działalności w Indiach, podczas gdy przychody z działalności operacyjnej wzrosły o 2% rok do roku. Mennica rozmawiał z Saugatą Guptą, dyrektorem generalnym i dyrektorem generalnym Marico Ltd, na temat planów firmy dotyczących poprawy wyników w nadchodzących kwartałach – po tym, jak kolejne obniżki cen asortymentu olejów jadalnych Saffola wpłynęły na przychody. Firma ogłosiła także inwestycje mające na celu zwiększenie dystrybucji bezpośredniej w celu dotarcia do większej liczby rynków wiejskich. Pracuje nad rozszerzeniem dystrybucji żywności. Zredagowane fragmenty:

Nielsen właśnie ogłosił poprawę popytu na obszarach wiejskich w kwartale marcowym. Czy Marico odnotowuje lepszą sprzedaż na wsiach?

Widzieliśmy trochę zielonych pędów (na obszarach wiejskich)…pod koniec kwartału marcowego. Jest to połączenie kilku czynników — inflacja jest w dużej mierze pod kontrolą. Myślę, że rząd w dalszym ciągu wspiera bezpośrednie transfery świadczeń, prognozy dotyczące monsunów są całkiem dobre. Zatem połączenie wszystkich tych czynników daje nam nadzieję.

Właśnie ogłosiłeś plany usprawnienia dystrybucji bezpośredniej. Spóźniłeś się na grę w dystrybucji bezpośredniej?

Dla firm działających w kategoriach masowych dystrybucja bezpośrednia będzie źródłem długoterminowej przewagi konkurencyjnej. Teraz, w ciągu ostatnich pięciu do siedmiu lat, w związku z rozwojem zorganizowanego handlu, rozmnożyły się mniejsze marki. Wierzymy zatem, że w świecie po wprowadzeniu podatku GST i w obliczu formalizacji gospodarki, a zwłaszcza gdy mamy wiele marek stanowiących wyzwanie, jakość dystrybucji musi się poprawić. W niektórych stanach byliśmy niedoindeksowani i dlatego w ciągu najbliższych trzech lat chcemy przenieść naszą dystrybucję bezpośrednią z 1 miliona do półtora miliona. Nasza zależność od dystrybucji pośredniej była większa niż w przypadku innych firm. Mamy nakłady 70 do 100 crore w ciągu trzech lat, co jest w dużej mierze samofinansujące. Do końca 2027 roku będziemy w górnym kwartylu pod względem zasięgu bezpośredniego. Dotyczy to głównie rynków wiejskich; na obszarach miejskich istnieje możliwość rozszerzenia obecności w kanałach takich jak apteki, sklepy kosmetyczne i punkty gastronomiczne.

Warto przeczytać!  Sensex, Nifty 50 osiągnęły nowe rekordy; BSE mcap osiąga wartość 400 lakh crore

Twoje portfolio olejków do włosów o wartości dodanej (Nihar, złoty kokosowy olejek do włosów Parachute) spadło pod względem wartości o 7% rok do roku w zeszłym kwartale. Jak planujesz to naprawić?

Na dole piramidy zaobserwowaliśmy znaczną intensywność konkurencji, więc straciliśmy w niej udział. Jednak od ostatniego kwartału zaczęliśmy znacznie bardziej skupiać się na segmencie premium (olejów do włosów), gdzie nasz udział jest znacznie niższy. Działanie olejku do włosów o wartości dodanej było nieco rozczarowujące, ale w ciągu ostatnich trzech do czterech miesięcy osiągnęliśmy teraz sukces w segmencie premium.

Jaki jest Twój krótko- i długoterminowy cel w zakresie wolumenów krajowych?

Oczekujemy poprawy wolumenów. Naszą aspiracją jest osiągnięcie dwucyfrowego wzrostu przychodów. Teraz dokładne połączenie wolumenu i ceny nastąpi również w wyniku premiumizacji (produkty stają się droższe w przypadku wyższej jakości). W naszym portfelu wystąpi niewielka inflacja, co przełoży się na wzrost przychodów.

Marico w ciągu najbliższych trzech lat wyznaczyło sobie cele dotyczące podwójnych kategorii, takich jak żywność, najwyższej jakości środki higieny osobistej i marki stawiające na cyfrowość. Jak sobie z tym radzicie, zapewniając jednocześnie rentowność marek new age?

W tym roku tak naprawdę nie rozwinęliśmy tak bardzo żywności. Powodem było zresetowanie naszych marż brutto; w branży spożywczej w zeszłym roku zwiększyliśmy marżę brutto o 800 punktów bazowych. A powodem, dla którego to zrobiliśmy, jest to, że żywność staje się znaczącą częścią naszego portfolio i ważne jest, abyśmy mieli odpowiednią marżę. Podobnie w naszym cyfrowym portfolio, w Beardo (marka męskiej pielęgnacji Marico), zaczęliśmy zarabiać. Znacząco ograniczyliśmy zużycie gotówki również w przypadku innych marek cyfrowych. W Plix i Just Herbs spalanie gotówki jest bardzo, bardzo marginalne. Ogólnie rzecz biorąc, biznes cyfrowy powinien w tym roku fiskalnym uzyskać pozytywne wyniki; a następnie powinniśmy osiągnąć dwucyfrowy poziom Ebitda (zysk przed odsetkami, podatkami, amortyzacją) w ciągu najbliższych trzech lat. Docelowo, jeśli branża spożywcza i cyfrowa stanowią 25% naszej działalności, powinny one również zacząć dostarczać Ebitda.

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i udziałów, Wiadomości ekonomiczne i finansowe, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Live IPO News

Pojawiły się pewne wieści na temat wyjść w Beardo, czy możesz pomóc wyjaśnić?

Był jeden problem ze starym dystrybutorem Beardo, który dotyczył sędziego, więc nie chcę tego komentować. Na wyjściach był jeden CXO (w Marico), który również zajmował się Beardo, wyszedł. Drugim było planowane wyjście, wziął urlop naukowy i nadal jest na liście (Sujot Malhotra). I była jeszcze jedna osoba, która odeszła, to wszystko.

Czy w Twoim portfolio brakuje jakichś elementów?

W wersji cyfrowej może jedna lub dwie przestrzenie, którym chcielibyśmy się przyjrzeć. Przyglądamy się kategoriom, w których naszym zdaniem występują podobieństwa. Mogą również występować pewne białe przestrzenie w żywności i produktach higieny osobistej premium. Nie sądzę, że nasza podróż kulinarna się skończyła. Na przykład nie zbadaliśmy wszystkiego w zakresie zdrowych przekąsek. Prowadzimy sprzedaż testową suszonego proszku kokosowego pod marką Plix; jest wyceniony na 20 do 30 i można go spożyć po zmieszaniu z wodą.



Odblokuj świat korzyści! Od wnikliwych biuletynów po śledzenie zapasów w czasie rzeczywistym, najświeższe informacje i spersonalizowany kanał informacyjny – wszystko jest tutaj, na wyciągnięcie ręki! Zaloguj się teraz!

Warto przeczytać!  Bonus, Alert o dywidendzie: Ostatnia szansa na skorzystanie z dywidendy Abbott w wysokości ₹410, darmowych akcji MM Forgings


Źródło