Świat

Nasze najlepsze spojrzenie na prawie ukończony nowy chiński lotniskowiec

  • 3 stycznia, 2024
  • 4 min read
Nasze najlepsze spojrzenie na prawie ukończony nowy chiński lotniskowiec


Materiał wideo opublikowany przez Chiny dał nam najnowszy i najlepszy obraz nowego lotniskowca Fujian w kraju. Okręt, który jest pierwszym lotniskowcem w całości zaprojektowanym przez Chińczyków, ma także stać się pierwszym lotniskowcem Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN), który będzie wystrzeliwał samoloty za pomocą katapult, a nie ze skoczni narciarskiej. Nowa grafika to kolejna wskazówka, że ​​zbliżają się próby morskie okrętu wojennego.

Materiał wideo, o którym mowa, opublikowany dzisiaj przez chińską państwową sieć telewizji przemysłowej, przedstawia przewoźnika jadącego czołowo w ramach krótkiego fragmentu. CCTV twierdzi, że wideo to przedstawia Fujian, znany również jako Typ 003, kończący niedawny test cumowania. Obejmuje to testowanie głównych mechanizmów napędowych statków podczas zacumowania.

Zwodowany w czerwcu 2022 r. krajowy lotniskowiec wyposażony jest w konfigurację startu wspomaganego katapultą, ale odzyskiwania zatrzymanego (CATOBAR), a obecnie znajduje się na końcowym etapie wyposażania w stoczni Changxing Jiangnan w Szanghaju przed rozpoczęciem prób morskich.

W ramach filmu widzimy Fujian w towarzystwie dwóch holowników podczas próby cumowania. Na bardzo wyraźnych zdjęciach widać, jak kompletny wygląda po pełnej instalacji trzech katapult w kabinie załogi; składają się one z dwóch katapult dziobowych i jednej katapulty biodrowej, umieszczonych na nachylonym pokładzie załogi.

Na wizualizacjach widać także makietę myśliwca Shenyang J-15 umieszczoną z tyłu kabiny załogi. Chociaż dokładny skład jego skrzydła powietrznego pozostaje obecnie niejasny, istnieje wersja katapultowa myśliwca J-15, J-15T, która prawdopodobnie będzie podstawą tego lotniskowca. Bazowy J-15 jest już w służbie i lata na dwóch innych lotniskowcach PLANU, Type 001 Liaoning i typ 002 Shandong, z których oba są rodzajem krótkiego startu, ale zatrzymania odzyskiwania (STOBAR). Przewoźnicy STOBAR wypuszczają samoloty o własnych siłach przez skocznię narciarską, a następnie odzyskują je za pomocą linek odgromowych.

Inne statki powietrzne, które prawdopodobnie będą częścią Fujianskrzydło powietrzne obejmuje morski wariant myśliwca Stenyang J-35 Stealth. Samolot ten stanowi ewolucję FC-31, który po raz pierwszy wydostał się z ukrycia na początku 2010 roku. Znajdujący się na lotniskowcu pokładowy samolot wczesnego ostrzegania i kontroli KJ-600, podobnie jak różne helikoptery, będzie również kluczową częścią skrzydła powietrznego. Coraz bardziej oczywiste staje się, że ukrywające się drony również będą częścią Fujiana skrzydło powietrzne, prawdopodobnie raczej wcześniej niż później.

Chociaż rozwój sytuacji dot Fujian zostały ostatnio dobrze udokumentowane, w tym przez Strefa wojnywcześniej nie widzieliśmy jeszcze szczegółów jego nowo zainstalowanych katapult.

Nie pokazano materiału filmowego przedstawiającego lotniskowiec rozpoczynający testy katapulty w stoczni pod koniec listopada Fujiana wyraźnie w kabinie załogi – biorąc pod uwagę, że materiał filmowy ze wspomnianych testów został nagrany z dużej odległości. Co najmniej jeden klip został najwyraźniej nagrany przez pasażera samolotu przelatującego nad głową podczas testów.

W ramach tych testów do oceny wydajności wykorzystano czerwoną „ciężarówkę” z katapultą Fujiana katapulty elektromagnetycznego systemu wyrzutni statków powietrznych (EMALS). EMALS oferuje szereg korzyści w porównaniu z katapultami parowymi, w tym wyższą szybkość generowania lotów bojowych w wyniku krótszych czasów resetowania. Nie wymaga również skomplikowanych rurociągów i nieporęcznego osprzętu pistoletowego, który jest potrzebny w katapulcie parowej. Jednocześnie technologia jest wciąż stosunkowo nowa i złożona, ale Chiny od lat testują systemy EMALS na lądzie. Więcej o zaletach EMALS możesz przeczytać tutaj.

Dlaczego Fujian dokładnie znajduje się w suchym doku, pozostaje niepewne, ale zarówno Rupprecht, jak i Aleks Szczęście, analityk ds. obronności, sugerują, że jednym z wyjaśnień może być końcowe czyszczenie kadłuba. Nierzadko zdarza się, że duży statek przed wstępnymi próbami morskimi wykonuje prace w suchym doku, aby rozwiązać znane problemy i zapewnić, że próby mają największe szanse powodzenia. Szczęście podpowiada również, że materiał filmowy opublikowany dziś przez CCTV został najprawdopodobniej uchwycony wcześniej Fujian wszedł do suchego doku, ale po próbie cumowania, czego dowodem są rusztowania widoczne wokół wyspy.

Nowe efekty wizualne w połączeniu z niedawnym testem katapulty wskazują, że bardzo prawdopodobne jest, że wkrótce rozpoczną się próby morskie; stanowi ważny krok w kierunku ostatecznego przekazania przewoźnika PLANowi, co może nastąpić już w 2025 roku.

Będziemy mieć oczy szeroko otwarte na to, co będzie dalej Fujian.




Źródło

Warto przeczytać!  Siły rosyjskie działają w tej samej bazie co wojska amerykańskie w Nigrze