NATO korzysta z internetowych influencerów, aby poprawić swój wizerunek wśród młodych ludzi
Twórcy mają wielu obserwujących na platformach, takich jak TikTok, YouTube i Instagram, i poruszają tematy od polityki po bezpieczeństwo narodowe, wiadomości, bieżące wydarzenia i kulturę popularną. W ciągu 48 godzin tego tygodnia grupa twórców spotkała się z najwyższymi urzędnikami z najpotężniejszych instytucji w DC, w tym z Pentagonu i Departamentu Stanu. W Białym Domu spotkali się z Johnem Kirbym, doradcą prezydenta Bidena ds. komunikacji w zakresie bezpieczeństwa narodowego. Co najmniej dwóch twórców otrzymało wywiady z sekretarzem stanu Antony’m Blinkenem.
Rozmieszczenie gwiazd mediów społecznościowych w DC mogłoby zaangażować NATO w krytycznym momencie z pokoleniem urodzonym po tym, jak wróg, któremu zostało powołane do walki, rozpuścił się. Poparcie Bidena i zjednoczone poparcie dla Ukrainy wzmocniło sojusz. Jednak w NATO narastają obawy dotyczące możliwości powrotu Donalda Trumpa, który wykorzystuje sojusz jako worek treningowy w przemówieniach na wiecach, do Białego Domu.
„NATO to jedna z największych historii sukcesu, jakie kiedykolwiek poznał świat, a my chcemy mieć pewność, że dotrzemy do nowych i różnorodnych odbiorców, aby opowiedzieć tę historię” — powiedziała Jennifer Min, dyrektor ds. mediów cyfrowych w Departamencie Obrony, dodając, że twórcy będą spotykać się z wyższymi rangą przedstawicielami rządu podczas swojej podróży.
ZŁAPAĆ SIĘ
Historie, które Cię poinformują
W poniedziałek influencerzy pozowali do selfie z gen. Philippe Lavigne, najwyższym dowódcą sojuszniczym NATO, podczas wydarzenia zorganizowanego przez sojusz na George Washington University. „Świetne dyskusje z twórcami treści” – napisał później na X. „… Ich świeże perspektywy i innowacyjne opowiadanie historii, ich zaangażowanie w promowanie wiarygodnych informacji dają młodym ludziom możliwość podejmowania świadomych decyzji dotyczących ich przyszłego bezpieczeństwa”.
„Podczas Szczytu twórcy będą mieli okazję wziąć udział w Forum Publicznym NATO i porozmawiać z wieloma ekspertami oraz wysokimi rangą urzędnikami NATO i państw sojuszniczych” – powiedział rzecznik NATO w wiadomości e-mail.
We wtorek NATO zwróciło się do Anthony’ego Johna Polcariego, twórcy treści z DC, znanego w sieci jako „Tony P”, aby otworzył szczyt na Instagramie. „Czy wiesz, że Waszyngton, DC, był świadkiem narodzin NATO?”, pyta w filmie udostępnionym ponad 200 000 obserwujących i ponad 1,4 miliona osób obserwujących NATO.
Polcari powiedział, że gdy NATO się z nim skontaktowało, zgodził się natychmiast współpracować, ponieważ wierzy w misję sojuszu. Współpracował z NATO, aby wyprodukować film opublikowany we wtorek, ale nie otrzymał zapłaty za projekt. „Potrzebujemy organizacji takich jak NATO nie tylko po to, aby chronić narody przed wojną, ale także zapobiegać wojnie” – powiedział. „To kwestia moralna”.
NATO pokrywa koszty podróży twórców treści, w tym transport, hotele i posiłki — korzyści, których większość organizacji dziennikarskich by odmówiła. Nie płaci twórcom opłat za tworzenie konkretnych treści i nie ma kontroli redakcyjnej nad treściami, które produkują. Rzecznik NATO powiedział, że szanuje „wolność słowa” twórców. Departament Stanu i Departament Obrony również nie płacą twórcom.
„Traktują nas jak media” — powiedział V Spehar, twórca treści informacyjnych TikTok i niezależny dziennikarz z 3,1 milionami obserwujących na platformie. „Zaprosili nas do sali konferencyjnej dla prasy Pentagonu z Fox News i Associated Press”.
Ten tydzień wydaje się być najbardziej znaczącym zaangażowaniem NATO w twórców treści od czasu, gdy zaczęło budować relacje z influencerami. W 2022 r. NATO zaprosiło dziewięciu twórców treści do swojej siedziby w Brukseli, aby mogli dowiedzieć się więcej o organizacji. W kwietniu Sekretarz Generalny NATO Jens Stoltenberg powitał prawie tuzin twórców treści w siedzibie NATO na wydarzeniu z okazji 75. rocznicy.
Preston Stewart, youtuber mający ponad 707 000 subskrybentów, który tworzy treści o tematyce wojskowej i służy w Rezerwie Armii Stanów Zjednoczonych, powiedział, że szczyt w tym tygodniu jest jego czwartym wydarzeniem z NATO, wliczając w to takie, podczas którego on i inni twórcy zostali przewiezieni na pokład lotniskowca u wybrzeży Francji, aby rozpocząć misję NATO we wschodniej części Morza Śródziemnego.
Stewart powiedział, że NATO zawsze dawało mu niezależność redakcyjną, pozwalając mu na przykład pytać przywódców wojskowych o North Atlantic Fella Organization, grupę internetowych aktywistów, którzy zbierają pieniądze dla Ukrainy i zwalczają prorosyjskie przekazy na temat wojny. „Nigdy nie było żadnego 'usuń to’, 'edytuj to’ lub 'powiedz więcej o tym’” – powiedział Stewart. „To było całkowicie otwarte”.
W wyprawie wzięli udział także inni twórcy: gwiazda TikToka Aaron Parnas, który zajmuje się bieżącymi wydarzeniami i polityką; Sharon McMahon, twórczyni treści edukacyjnych; Michelle Curran, była pilotka myśliwca i mówczyni motywacyjna Sił Powietrznych USA; AB Burns-Tucker, która komentuje kwestie prawne i polityczne w języku afroamerykańskim; Lauren Cella, nauczycielka tworząca zabawne filmy o historii; oraz Dylan Page, twórca treści informacyjnych z Wielkiej Brytanii.
Działania NATO skierowane do twórców są częścią szerszej inicjatywy o nazwie Protect the Future, która według sojuszu ma na celu „zwiększenie świadomości i wsparcia dla NATO wśród młodych odbiorców w całym Sojuszu oraz umożliwienie im zabrania głosu w trwającej adaptacji NATO”.
Jeremy Shapiro, dyrektor ds. badań w Europejskiej Radzie Stosunków Zagranicznych, wyraził sceptycyzm co do tego, czy współpraca z twórcami treści wpłynie na opinię publiczną na temat sojuszu.
„NATO uważa, że ma problem z public relations” – powiedział. „Jego problemem nie jest przekazywanie wiadomości. Jego problemem jest to, że amerykańska opinia publiczna staje się coraz bardziej samolubna, słucha bardziej takich osób jak Donald Trump, a nawet tych z Partii Demokratycznej, którzy nie są tak zainteresowani przygodami za granicą i są trochę zirytowani tym, że amerykańska polityka zagraniczna nie szła dobrze przez ostatnie 25 lat”.
Witamy twórców treści z całego Sojuszu na @NATO Kwatera Główna! Nie możemy się doczekać otwarcia jak największej liczby drzwi NATO w nadchodzących miesiącach, aby umożliwić im doświadczenie, eksplorację i zrozumienie naszej pracy od środka.#ChrońPrzyszłość fot.twitter.com/MDqSwOb0QZ
— Marie-Doha Besancenot (@MDohaBesancenot) 8 kwietnia 2024 r.
Mimo że stoi przed podobnymi wyzwaniami, Departament Stanu w ciągu ostatniego roku poczynił znaczne wysiłki, aby objąć twórców treści. Departament udzielił im wywiadów z Blinkenem i zabrał ze sobą influencerów na wizyty państwowe, w tym ostatnie podróże do Japonii, Korei i Kenii.
„Wiemy, że coraz więcej osób otrzymuje wiadomości za pośrednictwem kanałów mediów społecznościowych, w tym za pośrednictwem twórców treści” — powiedział rzecznik Departamentu Stanu. „Podczas szczytu NATO angażujemy się w te głosy, aby dotrzeć do większej liczby odbiorców i wyjaśnić znaczenie Sojuszu i jego 75. rocznicy”.
Choć jest to nowe i prawdopodobnie niesprawdzone podejście do sztuki rządzenia, Gavin Wilde, starszy pracownik naukowy Programu Technologii i Spraw Międzynarodowych w Carnegie Endowment for International Peace, powiedział, że uruchomienie przez NATO nowatorskiej kampanii public relations ma sens.
„[NATO] „oczywiście nie ma już takiego samego rezonansu, jaki być może miał w poprzednich epokach” – powiedział.
wyjaśnienie
Wcześniejsza wersja tego artykułu stwierdzała, że Departament Obrony i Departament Stanu zaprosiły 10 twórców treści na szczyt NATO. Artykuł został zaktualizowany, aby wyjaśnić, że gościli 27 twórców.