Negocjacje w sprawie portów na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych wpływają na eksport wieprzowiny; osiągnięto wstępne porozumienie
Negocjacje pracownicze opóźniają wysyłkę amerykańskiej wieprzowiny do partnerów handlowych
Nota redaktora: Wywiad z Marią Ziębą odbył się 8 czerwca, a dziś amerykańska Federacja Eksportu Mięsa (USMEF) poinformowała, że osiągnięto „wstępne porozumienie” z pracownikami West Coast Port. Szczegóły podano poniżej.
Maria Zieba, wiceprezes ds. międzynarodowych w National Pork Producers Council, rozmawiała z Sarah Mikesell z The Pig Site na World Pork Expo w Des Moines, Iowa, USA.
Od prawie roku porty na zachodnim wybrzeżu, w tym Long Beach, Los Angeles, Oakland i Seattle, działają bez umów o pracę dla swoich pracowników.
„Dokerzy pracowali bez umowy” – powiedziała Maria Zięba, wiceprezes ds. międzynarodowych w Krajowej Radzie Producentów Wieprzowiny. „Wszystko to zostało zrobione w dobrej woli między portami a dokerami, kontynuując pracę, gdy zajmują się negocjacjami kontraktowymi”.
Kontrakt jest podzielony na cztery różne obszary i nastąpiły pewne zmiany w określonych obszarach.
„Bez umowy, sprawy osiągnęły punkt kulminacyjny w piątek, 2 czerwca 2023 r.” – powiedziała. „Ludzie byli sfrustrowani, chorowali i nie przychodzili do pracy”.
Pracownicy, którzy się nie pojawili, utworzyli rezerwę w portach, zwłaszcza w przypadku łatwo psujących się produktów, takich jak wieprzowina.
„Najwyższa wartość, jaką uzyskujemy za nasze produkty wieprzowe na całym świecie, dotyczy świeżej wieprzowiny” — powiedział Zięba. „Jeśli uda nam się go zdobyć z zakładu, powiedzmy na rynku japońskim, zapłacą premię za produkt taki jak świeża wieprzowina”.
Kiedy wieprzowina przybywa do portu i nie ma pracowników, którzy mogliby ją przetransportować na statek. Oznacza to, że produkt tam zostaje i albo musi zostać zamrożony, albo ktoś musi znaleźć inny sposób na przeniesienie go z doku do innego źródła dystrybucji.
„W tej chwili nie byliśmy w stanie wymyślić innego sposobu na przeniesienie go” – powiedział Zięba. „Produkt trafia do zamrażarki, a to oznacza, że właśnie stracił dużo na wartości”.
Następnie trzeba ją sprzedać na innym rynku, ponieważ japoński konsument chciał świeżej, niezamrożonej wieprzowiny. Te opóźnienia w wysyłce powodują problemy i tworzenie kopii zapasowych w portach.
„Aby jeszcze bardziej skomplikować sprawę, wieprzowina mogłaby być transportowana przez Kanał Panamski. Niestety Panama przeżywa suszę” – powiedział Zięba. „Poziomy tam, gdzie woda jest doprowadzana do Kanału Panamskiego, są najniższe w historii”.
Ogromne statki, które mają przepływać przez kanał, nie działają na pełnych obrotach, co podnosi ceny żeglugi.
„Amerykański przemysł trzody chlewnej eksportuje blisko 25% naszej produkcji, więc eksport jest tym, co naprawdę utrzymuje nas na powierzchni jako przemysł” – wyjaśniła. „Teraz mamy Prop 12, problemy z portem i niemożność łatwego przejścia przez Kanał Panamski, a wszystko to tworzy niemal idealną burzę wydarzeń, która może wpłynąć na handel w dłuższej perspektywie”.
Według Zięby negocjacje w sprawie pracy w porcie są dużym problemem i zostały wspomniane w Białym Domu podczas konferencji prasowej 6 czerwca 2023 r.
„Z pewnością jest to coś, co ma wpływ nie tylko na amerykańską wieprzowinę, ale na całą gospodarkę i miejmy nadzieję, że wkrótce zobaczymy rozwiązanie” – powiedziała.
USMEF informuje, że osiągnięto wstępne porozumienie
Późnym wieczorem (środa, 14 czerwca) Pacific Maritime Association (PMA) oraz International Longshore and Warehouse Union (ILWU) ogłosiły wstępne porozumienie w sprawie sześcioletniego kontraktu. Umowa, która obejmuje wszystkie porty Zachodniego Wybrzeża, musi jeszcze zostać ratyfikowana przez obie strony. Na razie strony nie będą ujawniać szczegółów umowy.
We wspólnym oświadczeniu PMA i ILWU odnotowano, że porozumienie zostało osiągnięte przy pomocy p.o. Sekretarza Pracy USA Julie Su.
Prezes i dyrektor generalny USMEF, Dan Halstrom, powiedział: „To wspaniała wiadomość dla amerykańskich eksporterów czerwonego mięsa i ich zagranicznych klientów. Chociaż proces ratyfikacji zajmie trochę czasu, wstępna umowa przywróci stabilność i zaufanie do wydajności portów zachodniego wybrzeża, a jest to absolutnie niezbędne dla naszej branży. USMEF dziękuje stronom za ich elastyczność i p.o. Sekretarza Pracy Julie Su za nadanie tej sprawie najwyższego priorytetu”.