Nekrolog: Carl Hahn przekształcił VW w globalną potęgę
Carl Hahn, wizjonerski niemiecki dyrektor wykonawczy, który był orędownikiem Garbusa i Microbusa w USA, a później kierował międzynarodową ekspansją Grupy Volkswagena w Chinach w latach 80., zmarł 14 stycznia. Miał 96 lat.
Według rzeczniczki jego fundacji charytatywnej Hahn zmarł we śnie w swoim domu w Wolfsburgu. Ceremonia zaplanowana jest na wtorek, 24 stycznia, poinformował Bloomberg.
Pochodzący z Chemnitz w Niemczech Hahn dołączył do VW w 1954 r., gdzie jego ojciec był dyrektorem na najwyższym szczeblu, a w 1982 r. objął kierownictwo niemieckiego producenta samochodów.
Był szefem Volkswagen North America, kiedy Beetle wywołał kultową popularność na przełomie lat 60. i 70. XX wieku.
W rozmowie z 2006 r Wiadomości motoryzacyjneHahn wspominał budowanie popularności VW w USA do zenitu udziałów w rynku niemieckiego producenta samochodów.
„Mieliśmy tę ogromną przewagę, że żołnierze armii powrócili do Ameryki z naszym produktem, co nadało mu pewien wizerunek i tajemniczość” — powiedział Hahn. „Wyróżnienie w naszej podstawowej filozofii projektowania i stylistyce pozwoliło nam wyróżnić się z dość anonimowej sceny motoryzacyjnej lat 50., która była dość powierzchowna i nie dbała o klientów. Dealerzy amerykańskich marek zarabiali, ale nie było tak dużo myślenia inżynierskiego. Firmy zmieniły błotniki i to wszystko.
Powiedział, że konsumenci „zmęczyli się Detroit i obudzili się na widok naszego pojazdu. Amerykanie chcieli naszych samochodów tak szybko, jak tylko mogliśmy je sprzedać, gdy tylko mogliśmy zbudować strukturę dealerów, którzy zapewniliby doskonałą obsługę i jak tylko mógłby dostać dostawę części, która byłaby modelowym przypadkiem”.
Hahn później opuścił VW na 10 lat, począwszy od 1972 roku, aby zostać dyrektorem generalnym dostawcy Continental.
W ciągu 11 lat na stanowisku prezesa VW Hahn przekształcił Volkswagen AG z zaściankowego niemieckiego producenta, żyjącego głównie z Golfa, w zróżnicowanego międzynarodowego giganta motoryzacyjnego. Hahn sprowadził VW do Chin, przewodniczył przejęciu przez producenta samochodów hiszpańskiego Seata i czeskiego producenta Skody oraz tworzył spółki joint venture na całym świecie.
Hahn przejął VW w niezręcznym momencie dla niemieckiego producenta samochodów, który stał się „imperium golfa” z zaciekłą koncentracją na swoim podstawowym modelu samochodu i sprzedaży w Europie, naśladując jego wcześniejsze doświadczenia z Garbusem. Koncentracja ograniczyła przyszłe możliwości VW, które Hahn postanowił poszerzyć.
Hahn odegrał kluczową rolę we wprowadzeniu VW do Chin poprzez spółkę joint venture z Shanghai Automotive Industry Corp., która rozpoczęła produkcję w 1985 roku.
Owoce tych wysiłków nadal dobrze się opłacają dla VW, który od dawna dominuje na rynku samochodów z silnikami spalinowymi w Chinach, nawet jeśli pozostaje w tyle za krajowymi konkurentami w zakresie pojazdów elektrycznych.
Podczas swojej pracy w VW Hahn wprowadził również kilka wspólnych przedsięwzięć, w tym umowę z Toyota Motor Corp. z 1987 r. i umowę z Ford Motor Co. z 1990 r., dotyczącą wspólnej produkcji minivanów w Setubal w Portugalii.
Był także na czele zjednoczenia Niemiec. W 1990 roku, gdy rozpadł się Związek Radziecki, VW dużo zainwestował w byłej NRD, zmieniając tamtejszy krajobraz motoryzacyjny.
Hahn przeszedł na emeryturę w 1993 roku, a jego następcą został Ferdinand Piech. Hahn opisał swoją karierę w swojej autobiografii z 2005 roku Moje lata z Volkswagenem.
Długo po odejściu z VW Hahn pozostał bystrym obserwatorem światowego przemysłu motoryzacyjnego i utalentowanym prognostykiem.
Na przykład w 2010 roku na wydarzeniu w Korei Południowej, na którym był głównym mówcą, Hahn przewidział, że Chiny zdominują światowy przemysł samochodowy i że promowanie przez nie pojazdów elektrycznych posłuży jako sposób na „przeskoczenie konkurentów”. w tradycyjnym przemyśle motoryzacyjnym”.