Rozrywka

Netflix na rozdrożu z odejściem reżyserki filmowej Lisy Nishimury – The Hollywood Reporter

  • 31 marca, 2023
  • 5 min read
Netflix na rozdrożu z odejściem reżyserki filmowej Lisy Nishimury – The Hollywood Reporter


Wraz z odejściem wieloletniej dyrektorki filmowej Lisy Nishimury w czwartek, Netflix oficjalnie wkroczył w erę oszczędności – cokolwiek to może oznaczać dla potęgi streamingu.

15 lat Nishimury w firmie obejmowało okres boomu streamingowego, zdobywanie Oscarów i liczne wysiłki restrukturyzacyjne. Jeden z weteranów branży, który od dawna współpracuje z Nishimurą, zauważył: „To sygnał, że era najbardziej przemyślanych i kierujących się gustem dobiega końca”.

Pod kierownictwem szefa filmu, Scotta Stubera, dział filmowy był od dawna rozwidlony w zależności od budżetów: słupy namiotowe i niezależne, przy czym ten pierwszy mieścił się w przedziale od 30 do 40 milionów dolarów i znacznie w górę, a drugi poniżej. Były dyrektor wykonawczy Tendo Nagenda, który dołączył do streamera z czterokwadrantowego hitu Disneya, nadzorował takie filmy, jak film braci Russo Szary człowiek i Ekstrakcja filmy, a także tzw Noże na zewnątrz franczyza i Stara Gwardia. Zespół Nishimury nadzorował, cóż, prawie wszystko inne.

„Kiedy dołączyłem, [my job] polegało na kupowaniu płyt DVD od wszystkich mniejszych studiów, które sprzedawały, niezależnie od tego, czy były to anglojęzyczne, zagraniczne, beletrystyka czy literatura faktu” – powiedział Nishimura w wywiadzie dla 2020 r. Reporter z Hollywood. Dorobek oryginalnego działu filmowego Nishimury obejmował przejęcia z festiwali filmowych i bardziej autorskie filmy fabularne. Nadzorował także rom-comy streamera, które były domeną Iana Bricke, który również odszedł w ramach restrukturyzacji w tym tygodniu. Netflixowi przypisuje się pomoc w ożywieniu gatunku dzięki oryginalnym projektom, takim jak Ustawić to, Do wszystkich chłopców, których kochałam i Całowanie Bootha filmy. Nishimura i Bricke byli dobrze cenieni w Hollywood, szczególnie w przestrzeni kina niezależnego, a branża wyrażała ogólny szok po ich odejściu.

Warto przeczytać!  Czerwony dywan Veuve Clicquot Polo Classic 2023: Emma Stone i więcej

Nishimura przez długi czas nadzorował filmy dokumentalne i seriale dokumentalne, dzięki którym streamer zdobył pierwsze nagrody. Pierwsza wygrana Netflixa w Oscara przyszła w 2017 roku Białe Hełmy dla krótkiego dokumentu, a następnie Ikar w 2018 roku za najlepszy film fabularny. Zainteresowania Nishimury obejmowały również hity z serii literatury faktu, takie jak Stół szefa kuchni I Robienie mordercya później fenomen Król Tygrysów. (Dan Silver będzie nadzorował prace dokumentalne, podejmując się projektów nadzorowanych wcześniej przez Nishimurę.)

Godny uwagi w kadencji Nishimury był również jej status wysokiej rangi dyrektora ds. Filmów azjatycko-amerykańskich. „Jako Japończyk, jako osoba niedostatecznie reprezentowana, Lisa reprezentowała tak wiele. Jest jedną z najważniejszych azjatyckich dyrektorów w branży” — mówi przedstawiciel handlowy i finansista. W swojej notatce po odejściu Nishimury Stuber opisał ją jako „mistrzynię integracji na ekranie i poza nim, liderkę i mentorkę dla niezliczonych współpracowników oraz zaufaną partnerkę społeczności twórców”.

Początkowa restrukturyzacja działu filmowego Netflix nastąpiła w 2021 roku wraz z awansem Kiry Goldberg i Ori Marmur, którym powierzono tworzenie filmów komercyjnych niezbyt różniących się od mandatu Nagendy, ale działających oddzielnie. Dyrektor wykonawczy Warner Bros., Niija Kuykendall, również dołączył w 2021 r., mając mandat do skupienia się na filmach średniobudżetowych, które wypadłyby powyżej niezależnych filmów Nishimury, ale poniżej opłat komercyjnych nadzorowanych przez innych wiceprezesów.

Warto przeczytać!  Bill Skarsgard w kultowej, klasycznej reinterpretacji

Odejście Nagendy nastąpiło w sierpniu 2022 r., kiedy to Goldberg i Marmur przejęli jego tablicę. Wraz z odejściem Nishimury, Goldberg, Marmur i Kuykendall będą nadzorować wszystkie oryginalne filmy. Restrukturyzacja została opisana jako próba ograniczenia zamieszania i usprawnienia wszystkich działań filmowych.

Branża od dawna wyraża zakłopotanie schematem organizacyjnym Netflix. Prezentowanie jednego projektu wielu zespołom — i uzyskiwanie różnych odpowiedzi od tych zespołów — nie było niczym niezwykłym. Niektórzy wtajemniczeni, z którymi rozmawiali THR zasugerował, że Nishimura, którego jeden z dyrektorów opisał jako „gwiazdę Netflixa”, był zbyt cienki na zbyt dużej planszy.

Restrukturyzacja pojawia się również, gdy Netflix chce ograniczyć produkcję. To powrót do przeszłości, kiedy na początku 2021 roku streamer reklamował „jeden nowy film co tydzień” z listą około 70 funkcji. To ogłoszenie pojawiło się, gdy firma chciała powiększyć swoją własną bibliotekę oryginałów, podczas gdy inne studia uruchomiły swoje odpowiednie streamery.

Od początku 2022 r. zadaniem streamera było kręcenie mniejszej liczby filmów, które są postrzegane jako większe i lepszej jakości, aby utrzymać widownię konsumencką i zmniejszyć odpływ subskrybentów, co jest znanym zabójcą giełdowym. To postawiło niezależne filmy Netflixa w niepewnej sytuacji. „Jeśli nie robisz tego dla nagród i nie godzisz się na utratę pieniędzy, nie jest to opłacalny biznes. [Netflix] chodzi teraz o większe budżety i większe pakiety gwiazd”, mówi jeden z przedstawicieli, którego talent często pracuje na planszy filmowej Netflix.

Warto przeczytać!  Proces Aleca Baldwina w sprawie strzelaniny „Rust”: Ława przysięgłych z przewagą kobiet może być bardziej „wyrozumiała” dla obrony, mówi ekspert

Źródła podają, że w 2023 r THR że streamer obniża koszty projektów filmów fabularnych, a problemy budżetowe wstrzymują produkcje (patrz: Nancy Meyers). Niedawno streamer wypuścił dwie gotowe autorskie produkcje.

Oczywiście dzieje się tak, gdy branża przeżywa coraz większe kurczenie się w związku z presją po pandemii i trudnymi warunkami makroekonomicznymi. Disney jest w trakcie zwolnień 7000 osób, w tym wysokiego rangą dyrektora wykonawczego Marvela, Ike’a Perlmuttera, podczas gdy sieci i studia rozładowują ukończone projekty i odwołują odnowienia.

Borys Kit przyczynił się do powstania tego raportu.


Źródło