Motoryzacja

NHTSA otwiera sondę w firmie Zoox zajmującej się technologią samojezdną

  • 6 marca, 2023
  • 3 min read
NHTSA otwiera sondę w firmie Zoox zajmującej się technologią samojezdną


W poniedziałkowym oświadczeniu rzeczniczka NHTSA, Veronica Morales, powiedziała, że ​​sonda pozwoli agencji „dalsze zbadanie procesu i danych technicznych, na których polegał Zoox, poświadczając, że wyprodukowany przez nią pojazd osobowy spełnia wszystkie obowiązujące federalne normy bezpieczeństwa pojazdów silnikowych”.

„W szczególności”, dodała, „NHTSA rozważy zakres, w jakim podstawa certyfikacji Zoox zależała od jednostronnie opracowanych procedur testowych lub ustaleń, że niektóre normy nie miały zastosowania ze względu na unikalną konfigurację pojazdu”.

Zoox zaświadczył w czerwcu 2022 r., że jego robotaxi spełnia wszystkie obowiązujące federalne normy bezpieczeństwa. We wrześniu NHTSA nakazała firmie Zoox odpowiedzieć na niektóre pytania dotyczące podstawy certyfikacji pojazdu. Zoox odpowiedział na zamówienie agencji w listopadzie, zgodnie z dokumentem NHTSA.

Christopher Nalevanko, główny radca prawny Zoox, powiedział w oświadczeniu, że firma jest pewna swojego procesu samocertyfikacji i danych oraz że jest zobowiązana do ścisłej współpracy z NHTSA.

„Bezpieczeństwo jest podstawą Zoox. Biorąc pod uwagę, że jako pierwsi w branży dokonaliśmy samocertyfikacji specjalnie skonstruowanej robotaxi dla FMVSS, jest to oczekiwany kolejny krok na naszej drodze regulacyjnej” – powiedział w oświadczeniu. „Jak zobaczysz we wniosku NHTSA, nie ma żadnych obaw, naruszeń ani oskarżeń ze strony NHTSA dotyczących Zoox. Jest to prośba o uzyskanie dodatkowego poziomu szczegółów i informacji na temat testów samocertyfikacyjnych przeprowadzonych przez Zoox, które spełniły lub przekroczył obowiązujące wymagania dotyczące wydajności FMVSS”.

Warto przeczytać!  Dlaczego klienci są mniej zadowoleni z zakupu samochodu?

W przeciwieństwie do konwencjonalnego samochodu i pojazdów, z których korzysta większość innych twórców robotaxi, pojazd Zoox nie ma kierownicy, pedału hamulca i innych elementów sterujących, których potrzebują kierowcy.

Zoox zaczął używać robotaxi w zeszłym miesiącu do transportu pracowników między dwoma biurami firmy w Foster City w Kalifornii, po otrzymaniu pozwolenia od stanowego Departamentu Pojazdów Silnikowych. Aby uzyskać pozwolenie, Zoox sam poświadczył, że pojazd elektryczny spełnia wymagania FMVSS, powiedział dyrektor generalny Aicha Evans.

Producenci mogą samodzielnie certyfikować zgodność. W niektórych przypadkach NHTSA może sprawdzać certyfikaty własne, aby upewnić się, że są one zgodne ze standardami.

NHTSA nie zatwierdza ani nie zabrania wprowadzania nowych pojazdów lub technologii, o ile są one zgodne z normami bezpieczeństwa pojazdów silnikowych. Pojazdy, które nie spełniają wymogów, nadal mogą być używane, ale muszą najpierw złożyć wniosek o zwolnienie.

Zoox nie ubiegał się o zwolnienie, ani też nie korzystał z innych mniej znanych ścieżek regulacyjnych, takich jak eksport i import pojazdów. Niemniej jednak Evans powiedział, że nie ma „żadnych ograniczeń” we wdrożeniu firmy, które do tej pory obejmuje pojedynczego robotaxi podróżującego jednomilową trasą między budynkami Zoox. Pasażerami są tylko pracownicy.

Warto przeczytać!  Dlaczego twórcy trendów w branży motoryzacyjnej koncentrują się na tych 3 rzeczach

Sonda Zoox jest czwartym dochodzeniem NHTSA w sprawie firmy zajmującej się technologią samojezdną. Przed dochodzeniem Zoox agencja otworzyła sondę bezpieczeństwa dotyczącą zautomatyzowanego systemu jazdy w pojazdach produkowanych przez jednostkę Cruise firmy General Motors oraz dwie sondy w start-upowej firmie technologicznej Pony.ai.

Automotive News’ Pete Bigelow przyczynił się do tego raportu.


Źródło