Motoryzacja

Nie kupuj nowego Fisker Ocean

  • 29 marca, 2024
  • 6 min read
Nie kupuj nowego Fisker Ocean


Aktualna wersja oprogramowania Ocean OS 2.0

W lutym opublikowaliśmy artykuł szczegółowo opisujący nasze niezliczone frustracje związane z Oceanem w jego ówczesnej formie (wersja oprogramowania 1.11). Wśród wielu problemów związanych z samochodem zauważyliśmy zawodność pilota, przypadkowe awarie systemów wspomagających prowadzenie pojazdu, takich jak monitor martwego pola, brak reakcji głośności systemu audio na polecenia użytkownika, całkowitą awarię systemu audio, utratę łączności Bluetooth oraz tendencja samochodu do cofania się na wzniesieniu – no wiesz, jak wtedy, gdy uczyłeś się prowadzić manualną skrzynię biegów.

Kilka dni po opublikowaniu tej historii pobraliśmy i zainstalowaliśmy ogromną aktualizację oprogramowania sterującego samochodem. Trzyczęściowa aktualizacja, nazwana Ocean OS 2.0, obiecała przynieść liczne ulepszenia jakości życia – w tym naprawić niektóre z naszych najbardziej rażących skarg – i wprowadzić nowe funkcje, takie jak kontrola kołysania przyczepy i nowe menu pokazujące wydajność ładowania panele słoneczne montowane na dachu.

Zainstalowanie pierwszej części aktualizacji spowodowało, że samochód nie działał przez 30 minut, ale kolejne dwie zostały automatycznie pobrane i zainstalowane bez żądania aktualizacji lub konieczności jej akceptowania. Ponieważ proces przebiegał tak płynnie, trudno jest dokładnie określić, kiedy nastąpił, ale został ukończony mniej więcej w tygodniu po pierwszej aktualizacji. Jest to godne uwagi, ponieważ Fisker początkowo twierdził, że aktualizacje spowodują, że samochodem nie będzie można jeździć nawet przez dwie godziny każda, ale okazało się, że jest to znacznie łatwiejsze. Inne pojazdy na ogół nie pobierają ani nie instalują aktualizacji podczas jazdy lub ładowania, co daje firmie Ocean przewagę na tym froncie.

Warto przeczytać!  Podsumowanie wiadomości motoryzacyjnych, 9 lipca: Najważniejsze wiadomości, które mogłeś przegapić

Wrażenia naszego zespołu po aktualizacji są mieszane, ponieważ rozwiązaliśmy niektóre problemy związane z własnością, ale problemy nadal występują. Rex Tokeshi-Torres, zastępca kierownika ds. eksploatacji pojazdów, mówi: „Dość często zdarzało się, że po uruchomieniu samochodu na desce rozdzielczej wyświetlała się lista błędów, ale po aktualizacji tablica przyrządów działa odświeżająco i nie świeci się żadna lampka ostrzegawcza. Ekran dotykowy interfejs reaguje zauważalnie szybciej na polecenia użytkownika. Niestety, przydatny wyświetlacz zużycia (elektryczny odpowiednik szacunkowej wartości mpg samochodu zasilanego silnikiem benzynowym) zniknął i nie mogliśmy go znaleźć – jeśli w ogóle istniał – na żadnym ekranie podmenu. już.”

Starszy redaktor recenzji, Brian Wong, również spędził trochę czasu z Oceanem po aktualizacji i tak powiedział: „Największą poprawę jakości życia dokonał breloczek do kluczy. Teraz działa on po pierwszym kliknięciu i nie wymaga trzymania przyłóż brelok do klamki drzwi, aby w odpowiednim czasie odblokować Ocean. Dostępna jest także funkcja rzeczywistego przytrzymywania hamulca. Po zatrzymaniu prędkościomierz znika, a na zestawie wskaźników wyświetla się duża litera „H”, sygnalizująca zatrzymanie pojazdu Gdy naciśniesz pedał gazu, odpłyniesz. Jest jednak pewien haczyk — firma Fisker nie chciała, aby ludzie opuszczali pojazd z włączonym automatycznym systemem utrzymywania pojazdu, a Ocean był nadal w ruchu. System wykrywa to za pomocą czujnika masy jeśli siedzenie jest nadal zajęte i pomyśli, że opuściłeś pojazd, Ocean przechodzi w tryb parkowania. Problem polega na tym, że ten czujnik jest zbyt czuły, co stwierdziłem, przenosząc ciężar ciała na siedzenie na światłach. Wyobraźcie sobie moje zdziwienie, gdy wcisnąłem pedał gazu i nic się nie stało. Samochód zaparkował sam bez ostrzeżenia! Nawet coś tak prostego, jak pochylenie się, aby złapać coś z siedzenia pasażera, może to wywołać. Tak, Fisker wprowadził pewne ulepszenia dzięki tej aktualizacji, ale ogólnie rzecz biorąc, systemy Ocean nadal wymagają dalszego udoskonalenia.

Warto przeczytać!  Mini: Atrakcyjny leasing scementowałby lojalność

Wszystkie pojazdy z roku 2023 sprzedawane po drastycznie niskiej cenie początkowej będą w momencie dostawy wyposażone w system Ocean OS 2.0.

Nadal brakuje obiecanych funkcji

Kiedy patrzysz na naklejkę na szybę samochodu i widzisz listę funkcji znajdujących się w Twoim pojeździe, spodziewasz się, że one tam będą, prawda? Inaczej jest w przypadku Oceanu, który został wystrzelony w stanie niedokończonym i ze zdumiewającą liczbą brakujących elementów. Elementy wymienione na naklejce na szybę Monroney, ale nadal nieaktywne, obejmują adaptacyjny tempomat i automatyczny system parkowania. Inne funkcje, które nie są wymienione na naklejce na szybie i również nie są aktywne, obejmują automatyczne centrowanie pasa ruchu i system ładowania pojazdu Powerbank, który umożliwia Fiskerowi zasilanie urządzeń wysokiego napięcia za pomocą adaptera podłączanego do portu ładowania.

W wywiadzie dla Automotive News Europe w styczniu 2024 r. dyrektor generalny Henrik Fisker potwierdził, że adaptacyjny tempomat i inne bliżej nieokreślone „brakujące zaawansowane systemy wspomagania kierowcy” zostaną udostępnione 1 kwietnia 2024 r. Cel ten nie zostanie osiągnięty, a przedstawiciel firmy Fisker twierdzi, że te funkcje znajdują się w planie działania dotyczącym aktualizacji bezprzewodowych na rok 2024, ale nie podaje się bardziej szczegółowego harmonogramu.

Warto przeczytać!  Vaughan Blackman (LSH Auto) i Mark Blundell (BYD)

Inwestując w samochód, inwestujesz także w firmę

Zatem sam samochód pozostaje wadliwy i niekompletny, ale dla uznanego producenta samochodów niekoniecznie jest to wyrok śmierci. Problemy, których doświadczyliśmy z Chevroletem Blazerem EV zakupionym dla naszej długoterminowej floty testowej, są dobrze udokumentowane i prawdopodobnie przyczyniły się do wstrzymania sprzedaży elektrycznego SUV-a, które trwało kilka miesięcy. Ale chociaż Chevrolet i ogólnie GM miały trudności z nowymi pojazdami elektrycznymi opartymi na platformie akumulatorów Ultium, każda rozsądna osoba spodziewałaby się, że jeden z największych producentów samochodów na świecie w końcu znajdzie rozwiązanie.

Ale startup taki jak Fisker nie może korzystać z czasu. Firma przeżywa serię ciosów, począwszy od upadku proponowanej współpracy z Nissanem w zakresie budowy samochodów elektrycznych, a skończywszy na wycofaniu jej akcji z giełdy nowojorskiej ze względu na spadek ceny akcji poniżej wymaganego poziomu. Możliwość, że producent samochodów przestanie istnieć za rok (część wyników finansowych firmy za rok 2023 nosi tytuł „Istotne wątpliwości co do zdolności Fiskera do kontynuowania działalności”) powinna być najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przez zainteresowanych kupujących.

Zamiast pytać: „Kiedy Fisker naprawi mój samochód?” kupujący będą musieli zmierzyć się z bardziej egzystencjalnymi pytaniami. „Co stanie się z moim samochodem, jeśli firma Fisker przestanie działać? Czy aktualizacje odblokowujące funkcje, za które zapłaciłem, zostaną wydane na czas? Czy błędy oprogramowania, których doświadczam, zostaną kiedykolwiek naprawione? Kto będzie serwisował samochód, jeśli Fiskera nie będzie w pobliżu? ”


Źródło