Nie strzelaj, dopóki nie zobaczysz białek ich… cóż… wolframowych oczu
Czasami wbudowane tryby kolorów obrazu aparatu, znane również jako tryby Creative Control (np. standardowy, żywy, monochromatyczny itp.) po prostu nie oddają odpowiednio nastroju chwili. Na przykład, powiedzmy, że chciałbyś zaakcentować nastrojową zimową scenę dodatkowym lekkim niebieskim odcieniem lub podnieść temperaturę gorącej letniej sesji zdjęciowej dodatkową dawką gorącego, gorącego światła. Niestety, Twój aparat może nie być w stanie wprowadzić preferowanej ilości odcienia światła za pomocą wbudowanych trybów kolorów. A może jednak?
Prawie każdy aparat cyfrowy dostępny dziś na rynku, nawet te tanie, plastikowe śmieci (PoJ), ma ukrytą na widoku funkcję kolorowego oświetlenia.
No dobrze, podnieście ręce; kto kiedykolwiek zmienił ustawienie balansu bieli aparatu na „Auto”? Dokładnie; nikt! OK, może ten jeden fotograf, który faktycznie robi portrety pod oświetleniem wolframowym… Z pewnością nie więcej niż garstka fotografów. Dlaczego wszyscy inni nie bawią się balansem bieli? Ponieważ działa, „dobrze”, w prawie wszystkich sytuacjach oświetleniowych. Koniec historii.
Cóż, nie tak szybko Edward Weston. Rozwijanie mięśni balansu bieli może sprawić, że Twoje zdjęcia będą się wyróżniać ekspresją kolorów i wyglądać inaczej niż w przypadku typowych trybów kontroli kolorów. Na przykład, jeśli chcesz, aby producent Twojego aparatu wprowadził symulację filmu dla filmu Lomography LomoChrome Color ’92 Sun-Kissed (kup tutaj), nie wstrzymuj oddechu. Zamiast tego wybierz „Shade” dla balansu bieli swojego aparatu i spójrz, jak promienne ciepło pochłania Twoje zdjęcie, dając Ci całkiem dobre przybliżenie filmu ’92 Sun-Kissed (patrz Rysunek 4).
Podobnie, użycie ustawienia Tungsten White Balance może wprowadzić eteryczny odcień zmierzchu do Twoich zdjęć w bardziej przystępnych godzinach dziennych. Ale nie zatrzymuj się na tym; wypróbuj wszystkie różne ustawienia źródła światła dla White Balance w swoim aparacie (patrz rysunki 5 i 6).
Co więcej, te źródła światła White Balance można łączyć z trybami kontroli kolorów aparatu. Jednym z idealnych scenariuszy dla tej mało prawdopodobnej kombinacji jest użycie trybu kontroli kolorów Monochrome aparatu z różnymi ustawieniami White Balance (patrz Rysunek 7). Ta dziwaczna technika jest świetną symulacją dodawania filtra kolorów do czarno-białego filmu (patrz Rysunek 8). Oczywiście, niektóre aparaty mają tego typu symulacje filtrów kolorów, ale jeśli aparatowi brakuje tej możliwości, zmieniony White Balance może przyjść z pomocą. Po długich eksperymentach z tymi różnymi technikami „combo”, unikanie „Auto” White Balance może stać się Twoim preferowanym ustawieniem.
[Please note: not all camera manufacturers include a “Tungsten” White Balance setting. For example, the Nikon 1 J1 shown below does not) Try “Incandescent” and “Fluorescent” as alternatives.]
Czy fotografujesz z użyciem automatycznego balansu bieli?