Fotografia

Nie strzelaj, dopóki nie zobaczysz białek ich… cóż… wolframowych oczu

  • 28 sierpnia, 2024
  • 4 min read
Nie strzelaj, dopóki nie zobaczysz białek ich… cóż… wolframowych oczu


trzy źródła światła
Zmiana balansu bieli może radykalnie zmienić kolorystykę Twoich fotografii.

Czasami wbudowane tryby kolorów obrazu aparatu, znane również jako tryby Creative Control (np. standardowy, żywy, monochromatyczny itp.) po prostu nie oddają odpowiednio nastroju chwili. Na przykład, powiedzmy, że chciałbyś zaakcentować nastrojową zimową scenę dodatkowym lekkim niebieskim odcieniem lub podnieść temperaturę gorącej letniej sesji zdjęciowej dodatkową dawką gorącego, gorącego światła. Niestety, Twój aparat może nie być w stanie wprowadzić preferowanej ilości odcienia światła za pomocą wbudowanych trybów kolorów. A może jednak?

standardowa kolorowa głowastandardowa kolorowa głowa
Rysunek 1. Nasz model tematyczny do demonstracji zmian w trybie kontroli koloru i balansie bieli. To standardowy tryb kontroli koloru dla aparatu Nikon 1 J1.
żywy kolor głowyżywy kolor głowy
Rysunek 2. Tryb żywych kolorów w aparacie Nikon 1 J1.
monochromatyczna kolorowa głowamonochromatyczna kolorowa głowa
Rysunek 3. Zastosowanie monochromatycznego trybu kolorów w naszym modelu.

Prawie każdy aparat cyfrowy dostępny dziś na rynku, nawet te tanie, plastikowe śmieci (PoJ), ma ukrytą na widoku funkcję kolorowego oświetlenia.

No dobrze, podnieście ręce; kto kiedykolwiek zmienił ustawienie balansu bieli aparatu na „Auto”? Dokładnie; nikt! OK, może ten jeden fotograf, który faktycznie robi portrety pod oświetleniem wolframowym… Z pewnością nie więcej niż garstka fotografów. Dlaczego wszyscy inni nie bawią się balansem bieli? Ponieważ działa, „dobrze”, w prawie wszystkich sytuacjach oświetleniowych. Koniec historii.

Cóż, nie tak szybko Edward Weston. Rozwijanie mięśni balansu bieli może sprawić, że Twoje zdjęcia będą się wyróżniać ekspresją kolorów i wyglądać inaczej niż w przypadku typowych trybów kontroli kolorów. Na przykład, jeśli chcesz, aby producent Twojego aparatu wprowadził symulację filmu dla filmu Lomography LomoChrome Color ’92 Sun-Kissed (kup tutaj), nie wstrzymuj oddechu. Zamiast tego wybierz „Shade” dla balansu bieli swojego aparatu i spójrz, jak promienne ciepło pochłania Twoje zdjęcie, dając Ci całkiem dobre przybliżenie filmu ’92 Sun-Kissed (patrz Rysunek 4).

Warto przeczytać!  Najlepszy obieg pracy nad fotografią na iPadzie (Adobe Lightroom)
odcień balansu bieli na plażyodcień balansu bieli na plaży
Rysunek 4. Symulację filmu „muskanego słońcem” na plaży można uzyskać za pomocą ustawienia Balans bieli cienia.

Podobnie, użycie ustawienia Tungsten White Balance może wprowadzić eteryczny odcień zmierzchu do Twoich zdjęć w bardziej przystępnych godzinach dziennych. Ale nie zatrzymuj się na tym; wypróbuj wszystkie różne ustawienia źródła światła dla White Balance w swoim aparacie (patrz rysunki 5 i 6).

głowica fluorescencyjnagłowica fluorescencyjna
Rysunek 5. Ustawienie trybu koloru na „Brak”, ale zmiana balansu bieli na Fluorescencyjny.
zacieniona głowazacieniona głowa
Rysunek 6. Utrzymanie trybu koloru na „Brak”, jednak przełączenie balansu bieli na cień.

Co więcej, te źródła światła White Balance można łączyć z trybami kontroli kolorów aparatu. Jednym z idealnych scenariuszy dla tej mało prawdopodobnej kombinacji jest użycie trybu kontroli kolorów Monochrome aparatu z różnymi ustawieniami White Balance (patrz Rysunek 7). Ta dziwaczna technika jest świetną symulacją dodawania filtra kolorów do czarno-białego filmu (patrz Rysunek 8). Oczywiście, niektóre aparaty mają tego typu symulacje filtrów kolorów, ale jeśli aparatowi brakuje tej możliwości, zmieniony White Balance może przyjść z pomocą. Po długich eksperymentach z tymi różnymi technikami „combo”, unikanie „Auto” White Balance może stać się Twoim preferowanym ustawieniem.

las monochromatycznylas monochromatyczny
Rysunek 7. Typowa scena leśna zarejestrowana w monochromatycznym trybie kolorów aparatu.
monochromatyczny las z fluorescencyjnymmonochromatyczny las z fluorescencyjnym
Rysunek 8. Ta sama scena, co na rysunku 7, z dodatkową zmianą balansu bieli na fluorescencyjny.

[Please note: not all camera manufacturers include a “Tungsten” White Balance setting. For example, the Nikon 1 J1 shown below does not) Try “Incandescent” and “Fluorescent” as alternatives.]

Warto przeczytać!  7 świetnych pomysłów na wydarzenia i projekty związane z fotografią grupową
Balans bieli NikonaBalans bieli Nikona
Rysunek 9. W przypadku braku ustawienia balansu bieli dla lampy żarowej użytkownik aparatu Nikon 1 J1 może wypróbować ustawienie balansu bieli dla lampy żarowej lub fluorescencyjnej.

Czy fotografujesz z użyciem automatycznego balansu bieli?




Źródło