Niemcy nalegają na rozmowy handlowe UE–Chiny, ale krytykują eksport Pekinu do Rosji
Odblokuj Editor’s Digest za darmo
Roula Khalaf, redaktorka FT, wybiera swoje ulubione historie w tym cotygodniowym biuletynie.
Wicekanclerz Niemiec powiedział, że drzwi są „otwarte do rozmów” z Pekinem na temat unijnych ceł, ale podczas pierwszej wizyty wysokiego szczebla europejskiego polityka na kontynencie od czasu ogłoszenia ceł przyjął ostrzejsze stanowisko w sprawie chińskiego eksportu do Rosji.
Robert Habeck, minister spraw gospodarczych i działań klimatycznych, powiedział, że ma nadzieję na rychłe rozmowy między Pekinem a Brukselą i że cła sięgające 38 procent na chińskie pojazdy elektryczne „nie są karalne”.
„Jest miejsce na dyskusję” – powiedział na konferencji prasowej w Szanghaju. „Mam nadzieję, że w nadchodzących dniach Komisja Europejska i chiński minister handlu porozmawiają”.
Choć przyjął ugodowy ton w sprawie ceł, które nie zostały jeszcze sfinalizowane, Habeck krytycznie odniósł się do rosnącego eksportu Chin do Rosji i przytoczył wysiłki Niemiec mające na celu powstrzymanie eksportu towarów „podwójnego zastosowania” mających potencjalne zastosowania wojskowe.
„Przyjrzałem się danym dotyczącym handlu i zauważyłem, że handel Chin z Rosją wzrósł w ubiegłym roku o ponad 40 procent” – powiedział. „Oczywiście energia odgrywa dużą rolę [of] ale mniej więcej połowa z tego dotyczy towarów podwójnego zastosowania”.
„Z technicznego punktu widzenia są to dobra, które można wykorzystać na polu bitwy i to musi się skończyć”.
Niemcy utrzymują bliskie stosunki gospodarcze z Chinami, które są ich największym partnerem handlowym i kluczowym rynkiem dla ich przemysłu samochodowego. Berlin starał się ostrożnie kierować rosnącym napięciem między Pekinem a Waszyngtonem, które gwałtownie się pogorszyło po inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 r.
Habeck odwiedził także Pekin, gdzie spotkał się z ministrem handlu Wangiem Wentao i szefem Narodowej Komisji Rozwoju i Reform Zheng Shenjie. Powiedział, że rozmawiali z chińskimi urzędnikami o kwestiach energetycznych i klimatycznych, a także prawach człowieka w ramach „intensywnych dyskusji”. Do przewidywanego spotkania z premierem Li Qiangiem nie doszło.
Przed wylotem na kontynent Habeck wyraził nadzieję, że wizyta pomoże złagodzić napięcia handlowe między Chinami a UE, która przeprowadziła dochodzenie w sprawie dotacji państwowych dla sektora pojazdów elektrycznych na kontynencie. Habeck dodał, że „wróżby są raczej wyzwaniem”.
Prezydent Joe Biden nałożył w tym roku 100-procentowe cła na chińskie pojazdy elektryczne, wyższe niż w UE, chociaż USA importują znacznie mniejsze ilości.
Kanclerz Niemiec Olaf Scholz spotkał się w kwietniu z prezydentem Xi Jinpingiem i zachęcał prezydenta Chin, aby wywarł presję na Rosję, aby zakończyła kampanię na Ukrainie. Scholz zwrócił się również do Li o większy dostęp do rynku dla niemieckich firm na kontynencie.
Xi i jego rosyjski odpowiednik Władimir Putin rozgłosili swoje bliskie stosunki i przysięgli zwiększenie handlu. Rosja stała się w zeszłym roku piątym co do wielkości partnerem handlowym Chin w jednym kraju, w porównaniu z dziewiątym w 2020 r., a wymiana handlowa osiągnęła 240 miliardów dolarów. Według oficjalnych danych chiński eksport do Rosji wzrósł w 2023 r. o 46,9 proc. rok do roku.