Polska

Niepełnoetatowy zawodnik WRC Mikkelsen prowadzi Rajd Polski po piątkowej superszybkiej inauguracji

  • 28 czerwca, 2024
  • 5 min read
Niepełnoetatowy zawodnik WRC Mikkelsen prowadzi Rajd Polski po piątkowej superszybkiej inauguracji


Częściowy zawodnik Hyundai WRC Andreas Mikkelsen (powyżej) po raz pierwszy od 2019 roku znalazł się na czele rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, wyprzedzając Kalle Rovanperę z Toyoty o zaledwie 1,8 s po piątkowym pierwszym etapie Rajdu Polski.

Zaledwie 7,7 sekundy wyprzedziło pięciu czołowych kierowców pod koniec szalonego dnia otwarcia na superszybkich szutrowych drogach. W północnej Polsce temperatura sięgała 35°C, chociaż odwołanie dwóch etapów oznaczało, że zużycie opon nie stanowiło większego problemu, nawet dla kierowców jeżdżących na miękkiej mieszance opon Pirelli.

To dopiero trzeci start Mikkelsena w sezonie WRC 2024, ale narzucił on wczesne tempo w wydarzeniu, w którym w przeszłości odnosił sukcesy, w tym w ogólnym zwycięstwie z VW w 2016 roku. Norweg szturmem objął prowadzenie na porannym pierwszym etapie, 18,27-milowym Stańczyku 1, podczas gdy jego walczący o tytuł kolega z zespołu Hyundai, Ott Tanak — który prowadził po czwartkowym wieczornym krótkim superspecjalnym odcinku — wycofał się z powodu uszkodzenia przodu swojego i20 N Rally1 spowodowanego nieuniknionym uderzeniem w jelenia.

Mikkelsen zbudował przewagę 7,4 s, ale podczas powtarzającej się popołudniowej pętli został zaatakowany przez kierowców Toyoty GR Yaris Rally1, Kalle Rovanperę i Elfyna Evansa, ponieważ jego późniejsza pozycja startowa nie dawała mu przewagi na torach już pozbawionych luźnego żwiru.

„Jestem zadowolony ze swojego dnia” – powiedział Mikkelsen, który ostatni raz prowadził rajd WRC w Turcji w 2019 r. „Byłem zbyt ostrożny na pierwszym etapie po przegrupowaniu, więc postaramy się przygotować na jutro”.

Warto przeczytać!  Minister finansów Polski zabiega o przejrzystość fiskalną w związku ze wzrostem kosztów obsługi zadłużenia

Panujący mistrz WRC Rovanpera zdecydował się poprowadzić ograniczony program WRC w 2024 roku i dopiero wtedy dowiedział się, że zamiast spędzić weekend na nartach wodnych, weźmie udział w jednym z najszybszych zawodów WRC, kiedy inny wpływowy pracownik Toyoty na pół etatu, Sebastien Ogier brał udział w drobnej kolizji podczas wtorkowego dnia zwiadu.

Mimo to 23-letni Fin wykonał jeden z przejazdów dnia, wyprzedzając kolegę z zespołu Toyota Gazoo Racing Evansa na ostatnim etapie i wyprzedzając Walijczyka o dwie dziesiąte sekundy. Pomimo mniej niż idealnych przygotowań przed wydarzeniem, Rovanpera odniósł nawet dwa zwycięstwa etapowe w wydarzeniu, które po raz pierwszy pojawiło się w kalendarzu WRC od 2017 roku.

„To całkiem zabawne; wczoraj wieczorem oglądałem film i zasnąłem przy laptopie” – powiedział Rovanpera. „Myślę, że dzisiaj dobrze sobie poradziliśmy w tej sytuacji”.

Evans uzyskał czasy w pierwszej trójce na wszystkich etapach oprócz dwóch i jest obecnie gotowy, aby zmniejszyć stratę punktową do rywali w walce o tytuł Tanaka i Thierry’ego Neuville’a, których wyprzedzał przed siódmą rundą sezonu. Neuville z Hyundaia, który obecnie prowadzi w mistrzostwach, zmierzył się z śliskimi warunkami, jadąc jako pierwszy na drodze i zakończył etap na siódmym miejscu w klasyfikacji generalnej.

Warto przeczytać!  Superbet Rapid & Blitz Poland Dzień 4: Wei Yi zyskuje 2,5 punktu przewagi nad Carlsenem

Martins Sesks zaliczył oszałamiający start w swoim debiucie w Rally1, zatrzymując zegar zaledwie 0,3 s za czasem Mikkelsena na porannym etapie otwierającym i utrzymując drugą pozycję w klasyfikacji generalnej do południa. Prowadząc niehybrydowego Forda Puma Rally1, 24-letni Łotysz spadł na piąte miejsce po południu, tracąc 0,2 s do kierowcy Forda M-Sport Adriena Fourmaux (w mocniejszym, w pełni hybrydowym Pumie) po ustąpieniu Francuzowi pozycji na ostatnim etapie dnia.

Gregoire Munster, również prowadzący Pumę w pełnej specyfikacji, zakończył wyścig na szóstym miejscu, tracąc 21,3 s do lidera, a Neuville był o kolejne 8,5 s z tyłu. Ósmy i ostatni z maszyn Rally1 trafił do Takamoto Katsuty, który miał problemy ze znalezieniem wygodnego rytmu w swoim GR Yaris.

W WRC2, drugiej klasie międzynarodowych rajdów, Sami Pajari stawił czoła presji rodzimego bohatera Kajetana Kajetanowicza i po piątkowym pierwszym etapie uzyskał przewagę 8,9 s.

Pajari, ostatni zwycięzca Rajdu Włoch w kategorii WRC2, w piątek na pierwszym etapie wyprzedził lidera swojej klasy Olivera Solberga i utrzymał prowadzenie przez cały dzień.

Finowi, jadącemu Toyotą GR Yaris Rally2, po popołudniowym pierwszym etapie udało się zbudować przewagę 11,1 s między sobą a Kajetanowiczem, ale pełna zaangażowania i ciesząca publiczność jazda polskiego Kajetanowicza na końcowych etapach sprawiła, że ​​deficyt ponownie spadł do jednego figurki.

Warto przeczytać!  Polska doskonała w U18 Dywizji II.A u siebie

„To był dla nas bardzo dobry dzień” – powiedział Pajari, który w ogólnej klasyfikacji rajdu zajmował także dziewiąte miejsce. „Jak dotąd wszystko idzie naprawdę dobrze.”

W sobotę załogi będą musiały pokonać siedem kolejnych superszybkich odcinków specjalnych o łącznej długości 77,11 mil, w tym trzeci przejazd nad krótkim, superspecjalnym odcinkiem obok bazy Rajdu Polski w Mikołajkach.

WRC Rajd Polski, pozycje po pierwszym etapie, SS8
1 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1) 59m43.7s
2 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) +1,8 sek.
3 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) +2,0 s
4 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1) +7,5 s
5 Martins Sesks/Renars Francis (Ford Puma Rally1, niehybrydowy) +7,7 s
6 Gregoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +21,3 s
7 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +29,8 sek.
8 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1) +32,3 s
9 Sami Pajari/Enni Malkonen (Toyota GR Yaris Rally2 – lider WRC2) +2m15,6s
10 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Skoda Fabia RS – WRC2) +2m24.5s

Wymeldować się WRC.comoficjalna siedziba FIA World Rally Championship. A dla najlepszych wrażeń WRC, zapisz się na Rally.TV subskrypcja umożliwiająca oglądanie wszystkich etapów każdego rajdu na żywo i na żądanie, kiedykolwiek i gdziekolwiek chcesz.


Źródło