Rozrywka

Nietypowy raport muzyczny z połowy 2024 r.

  • 17 lipca, 2024
  • 9 min read
Nietypowy raport muzyczny z połowy 2024 r.


Na kilka różnych sposobów współczesna era amerykańskiego biznesu nagrań muzycznych może mieć swoje początki w roku 2015. To był rok, w którym Apple Music i TIDAL zadebiutowały w Stanach Zjednoczonych; rok, w którym streaming w końcu dojrzał, przejmując pałeczkę jako dominujący strumień przychodów wśród wszystkich formatów w kraju; i rok, w którym po ponad dekadzie spadku, biznes w końcu zaczął widzieć pierwsze pędy wzrostu, rozpoczynając trend wzrostowy, który nadal, 10 lat później, nie osłabł.

W tym tygodniu Luminate opublikowało swój coroczny raport półroczny na temat biznesu w USA, zapewniając stosunkowo wygodne zamknięcie pierwszych 10 lat tego, co można rozsądnie nazwać oficjalną erą streamingu. Listy przebojów w połowie roku przyniosły kilka niespodzianek (trwały sukces utworu Bensona Boone’a „Beautiful Things” sprawił, że stał się on najczęściej odtwarzaną piosenką 2024 roku) i kilka bardziej oczywistych wniosków (Taylor Swift, oczywiście, zdominowała listy przebojów albumów z Wydział Torturowanych Poetów).

Ale ujawniło też kilka kamieni milowych i osiągnięć, które nie miały miejsca w ciągu ostatnich 10 lat raportów Luminate (a przed nim MRC Data i Nielsen). Tak więc z zastrzeżeniem, że to wciąż dopiero połowa drogi, a daty premiery i inne czynniki mają większe znaczenie w przypadku mniejszych rozmiarów próbek, oto pięć statystyk, które pokazują, że pierwsza połowa 2024 r. była najbardziej niezwykłym rokiem ostatniej dekady.

Ogromna skala dominacji Taylor

Swifta Wydział Torturowanych Poetów z łatwością prześcignął wszystkie inne albumy w połowie roku, spędzając 12 z 26 tygodni w roku na szczycie Billboard 200. Ale w połowie roku jego dominację można również nazwać historyczną w porównaniu z ostatnimi 10 latami. Przy 4,66 milionach równoważnych egzemplarzy albumu, TTPD prześcignął album nr 2, Morgana Wallena Jedna rzecz na razo ponad dwukrotność — a prawie trzykrotnie — liczby 1,776 miliona, co stanowi łączną liczbę 2,62 razy większą od liczby sprzedanych egzemplarzy albumu Wallena (który, uczciwie mówiąc, został wydany w marcu 2023 r.).

To pierwszy raz w ostatniej dekadzie, kiedy liczba sprzedanych w pierwszej połowie roku albumów numer 1 podwoiła się, a nawet podwoiła, w porównaniu do albumów numer 2. Różnica między nimi, 2,884 miliona egzemplarzy, jest o ponad 1,5 miliona większa niż różnica między dwoma innymi albumami z pierwszej dwójki w tym okresie, przy czym 2023 rok był jedynym innym rokiem, w którym różnica przekroczyła 1 milion egzemplarzy. (W zeszłym roku album Wallena Jedna rzecz na raz sprzedano 3,312 mln sztuk, czyli o 1,33 mln więcej niż SZA SOS.) Najbliższy wyścig w ciągu ostatnich 10 lat? To był rok 2017, kiedy Kendrick Lamar CHOLERA. wyprzedził Eda Sheerana dzielić o zaledwie 23 000 jednostek w połowie sprzedaży.

Warto przeczytać!  Jennifer Aniston, Lisa Kidrow Honor Courteney Cox w Walk of Fame – The Hollywood Reporter

Piosenka nr 1 nie dotarła na pierwsze miejsce na liście Hot 100

„Beautiful Things” Boone’a był wczesną historią przełomu w tym roku, ponieważ piosenkarz wydawał się eksplodować znikąd największym hitem w swojej karierze do tej pory. Piosenka miała świetny start, debiutując na 15. miejscu na liście Billboard Hot 100 w styczniu — a następnie spędziła wszystkie tygodnie z wyjątkiem dwóch w pierwszej dziesiątce listy, lądując na 1. miejscu w rankingu najczęściej odtwarzanych piosenek roku do tej pory w połowie roku Luminate.

Jedyny dziwactwo? „Beautiful Things” osiągnął szczyt na 2. miejscu na liście Hot 100, nigdy nie osiągając pozycji nr 1. Biorąc to pod uwagę, może wydawać się dziwne, że zajął 1. miejsce w strumieniach w połowie roku, chociaż można to wytłumaczyć jego stałą dominacją w pierwszej 10. i debiutem na początku roku, który dał mu pełne sześć miesięcy na zgromadzenie wszystkich tych strumieni. Dziwne jest jednak to, że jest to jedyna piosenka w ostatniej dekadzie, która znalazła się na 1. miejscu w połowie roku i nigdy nie dotarła na szczyt listy Hot 100. W rzeczywistości co drugi rok od 2015 roku najlepsza piosenka w połowie roku spędziła co najmniej pięć tygodni na szczycie — od Zakochany obsady „We Don’t Talk About Bruno” w 2022 roku (pięć tygodni) do „Uptown Funk!” Marka Ronsona i Bruno Marsa w 2015 roku, który osiągnął 14 tygodni. („Old Town Road” Lil Nas X, nr 1 w połowie 2019 roku, ostatecznie spędził 19 tygodni na nr 1, chociaż był to dopiero połowa tego biegu w połowie roku.)

Piosenki nr 1 w połowie roku w serwisach streamingowych na żądanie (tygodnie na 1. miejscu)
2023: Miley Cyrus, „Kwiaty” (8 tygodni)
2022: Zakochany Obsada „Nie rozmawiamy o Brunonie” (5 tygodni)
2021: Olivia Rodrigo, „Prawo jazdy” (8 tygodni)
2020: Roddy Ricch, „The Box” (11 tygodni)
2019: „Old Town Road” Lil Nas X (19 tygodni)
2018: Drake, „Plan Boga” (11 tygodni)
2017: Ed Sheeran, „Shape Of You” (12 tygodni)
2016: Rihanna feat. Drake, „Work” (9 tygodni)
2015: Mark Ronson feat. Bruno Mars, „Uptown Funk!” (14 tygodni)

Warner Records ląduje w pierwszej trójce piosenek

A co z tymi najczęściej odtwarzanymi utworami? Boone’s był numerem 1, a następnie Zach Bryan feat. Kacey Musgraves z „I Remember Everything” i Teddy Swims „Lose Control” na miejscach 2 i 3. Wszystkie te utwory zostały wydane przez Warner Records, co dało wytwórni trifecta. Żadna inna wytwórnia nie miała trzech najlepszych utworów w połowie roku w ciągu ostatniej dekady, co dało Warnerowi wyłączne prawo do tego wyczynu w tej erze.

Warto przeczytać!  Przewodnik po powieściach Kenzaburo Oe, wywiady

Kilka wytwórni było jednak blisko: w 2022 r. Atlantic Records miała najlepszą piosenkę („We Don’t Talk About Bruno”), piosenkę nr 4 (Kodak Black „Super Gremlin”) i miała jedną ze swoich gwiazd, Jacka Harlowa, w piosence nr 2 (Lil Nas X i Harlow „Industry Baby”, która została wydana w wytwórni X Columbia). W 2018 r. Republic Records miało trzy z czterech najlepszych, a jeden z jej artystów, Drake, w piosence nr 3: Blocboy JB feat. Drake, „Look Alive”. Jednak „Look Alive” ukazało się w wytwórni Drake’a OVO Sound, która była wówczas dystrybuowana przez Warnera. W 2016 roku Def Jam miało 2. i 3. miejsce na listach przebojów (odpowiednio „Panda” Desiignera i „Sorry” Justina Biebera) oraz umowę dystrybucyjną z Roc Nation, które wydało piosenkę numer 1, „Work” Rihanny z udziałem Drake’a — choć technicznie rzecz biorąc, Def Jam jej nie wydał.

Republic Records ląduje w pierwszej trójce albumów

Aby nie być gorszym, na szczycie listy przebojów w połowie roku znalazła się również wytwórnia Republic Records, która wydała albumy Swift i Wallena (ten drugi we współpracy z Big Loud), a także album numer 3, Noah Kahan Sezon na patyki (we współpracy z Mercury). Co nieco zaskakujące, biorąc pod uwagę ostatnią dominację Republic w rankingach udziałów rynkowych, a także ogólną dominację Wallen i Swift w ostatnich latach, jest to pierwszy raz, kiedy Republic zajęło trzy pierwsze miejsca w połowie roku — i, w ciągu ostatniej dekady, jedyny raz, kiedy jakakolwiek wytwórnia utrzymała się w pierwszej trójce w tym momencie roku.

Jedynym razem, kiedy inna wytwórnia była blisko, była, co nie powinno dziwić, Republic. W 2023 roku wytwórnia miała cztery z pięciu najlepszych albumów roku w połowie drogi, ale nie udało jej się zdobyć pierwszej trójki z powodu albumu SZA SOSktóry został wydany przez Top Dawg/RCA.

Tylko pięć albumów w pierwszej dziesiątce ukazało się w ciągu ostatnich 12 miesięcy

W tym roku na liście 10 najlepszych albumów według równoważnych jednostek znalazło się wiele znanych tytułów: Swift, Wallen, Kahan, SZA i Bryan, a także albumy Beyoncé (Kowboj Carternr 4) i Future & Metro Boomin (Nie ufamy Cinr 6). Ale co niewiarygodne, tylko pięć z 10 najlepszych zostało wydanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy: Swift TTPDBeyonce Furman i Future & Metro Zaufaniez których wszystkie ukazały się w 2024 roku. Album zatytułowany po prostu Bryan, który zajął 8. miejsce, został wydany w sierpniu ubiegłego roku, natomiast album Swift, który zajął 9. miejsce, 1989 (wersja Taylora)ponowne nagranie albumu, który ukazał się w 2014 roku, zostało wydane w październiku ubiegłego roku. To najmniejsza liczba tytułów w pierwszej dziesiątce dowolnej listy przebojów w połowie roku w ciągu ostatnich 10 lat, które zostały wydane w ciągu poprzednich 12 miesięcy (licząc od połowy roku poprzedniego), przy czym żaden inny rok od 2015 roku nie zawierał mniej niż sześć.

Warto przeczytać!  Faith Ringgold, pionierka i autorka czarnych pikowania, umiera w wieku 93 lat

W rzeczywistości liczba ta systematycznie spada od pół dekady: od 2019 r., kiedy dziewięć z 10 najlepszych utworów zostało wydanych w ciągu poprzednich 12 miesięcy, w pierwszej dziesiątce znalazło się dziewięć (2020), siedem (2021), siedem (2022) i sześć (2023). (W 2017 r. wszystkie 10 spełniało kryteria). Era streamingu zrobiła wiele dla branży muzycznej, ale jedną rzeczą, którą zrobiła bardziej niż jakakolwiek inna, jest ukazanie nawyków słuchania ludzi, a nie nawyków kupowania. A liczby konsumpcji bieżących (wydań w ciągu ostatnich 18 miesięcy) w porównaniu z katalogiem (wydań starszych niż 18 miesięcy) potwierdziły już dawno ugruntowany trend, że katalog rządzi konsumpcją: w tym roku Luminate obliczyło, że słuchanie katalogowe stanowiło 72,8% udziału w słuchaniu, liczba ta pozostała taka sama jak w połowie 2023 r.

Ale najbardziej imponująca jest sama trwałość niektórych z tych 10 najlepszych albumów. Wallen Jedna rzecz na raz ma już ponad rok, ale jego album z 2021 r. Niebezpieczny: Podwójny albumnadal jest na 7. miejscu. SZA SOSnr 2 w połowie ubiegłego roku, znalazł się na miejscu nr 5. Kahan Sezon na patyki ukazał się pierwotnie w październiku 2022 r. 1989 (wersja Taylora) to zbiór piosenek, które w oryginalnej formie pochodzą sprzed dekady. A na 10. miejscu znajduje się piosenka Swift Kochanek w sierpniu zbliża się piąta rocznica istnienia.

Czy listy przebojów pozostaną tak statyczne w przyszłości? Czy to efekt dojrzewania ery streamingu? Czy po prostu te albumy są po prostu tak dominujący że wyrzucili wszystkich innych? To jest coś, na co warto zwrócić uwagę.


Źródło