Biznes

Niezawodne u¿ywane auta z Niemiec. Redaktor Piotr zrobi³ listê do 50 tys. z³. Na start A4 B8

  • 25 grudnia, 2023
  • 9 min read
Niezawodne u¿ywane auta z Niemiec. Redaktor Piotr zrobi³ listê do 50 tys. z³. Na start A4 B8


Dziś nie nastawiamy się na konkretny segment, żeby zwiększyć perspektywę. W naszym budżecie możemy postawić nie tylko na sprawdzone kompakty, lecz również minivany, SUV-y czy limuzyny z metką premium. W przypadku tych droższych konstrukcji, miejmy na względzie wyższe koszty bieżącego serwisu. Jeśli trafimy na zadbaną sztukę z udokumentowaną historią i silnikiem o nieposzlakowanej opinii, przed nami kilka lat spokojnej eksploatacji. Oto nasze propozycje.

Zobacz wideo
14 nowych radiowozów w lubelskim garnizonie policji

Audi A4 B8 – najlepsza wersja, silniki, cena, wyposażenie

To średniej klasy Audi jest jednym z naszych ulubionych modeli na rynku wtórnym. Od lat widnieje w czołówce najliczniej sprowadzanych, a dobre sztuki błyskawicznie znajdują nowych nabywców. Generację B8 produkowano w latach 2007-2015. Estetyczne nadwozie nie ma problemów z korozją, podobnie jak kabina nie notuje słabych punktów jakościowych. Przestrzeń nie powala, jednak jest wystarczająca dla czwórki pasażerów. Ciekawą wersję stanowi Allroad ze zwiększonym prześwitem i nakładkami ochronnymi karoserii. To dobra alternatywa dla SUV-a. Stawiając na rodzinne Audi, otrzymujemy bagażnik o pojemności 490 l.

Wybierając odmianę z napędem na cztery koła, otrzymujemy pancerny, permanentny układ quattro. Dostępny był z silnikami 2.0 TSI 180-225 KM, 3.0 V6 TSI 275-333 KM, a także z dieslami.

W pozostałych przypadkach napęd trafia na przednią oś. Rozsądną opcją pozostaje bazowy motor benzynowy 1.8 TSI 120-177 KM – dość popularny na rynku wtórnym. Mierzy się również ze znacznym zapotrzebowaniem na olej, ale im młodszy egzemplarz, tym ryzyko awarii mniejsze. Sytuacja się poprawiła w 2011 przy okazji modernizacji motorów z rodziny TFSI. Większość problemów zyskała marginalne znaczenie.

Jeśli benzynowe A4 B8, to najlepiej po 2011. Tutaj próżno szukać wolnossących napędów. Czasy się zmieniły i też konkurencja poszło mocno do przodu. Optymalna wersja to 1.8 TFSI o mocy 160 KM i 250 Nm. Do setki przyspiesza w 8,6 sekundy i rozpędza się do 225 km/h. W mieście spali około 10, a w trasie 7 litrów.

Amatorzy silników diesla mają do wyboru czterocylindrowe 2.0 TDI 120, 136, 143, 150, 170, 177 i 190 KM. Dostajemy bezpośredni wtrysk common-rail i trwały pasek rozrządu. Silnik zachwyca niskim spalaniem i dobrą dynamiką. Znacznie więcej oferują widlaste diesle 2.7 i 3.0 V6 TDI – generują 190 KM i 204-245 KM. Zapewniają świetne osiągi, kulturę pracy i wciąż niskie spalanie. Kupując widlasty motor musimy być świadomi kosztów związanych z wymianą łańcucha rozrządu – cała operacja poza ASO to koszt nawet 6-8 tysięcy złotych.

Warto przeczytać!  Co różni napęd e-POWER od Mild Hybrid? Jeden samochód, dwa oblicza — Nissan Qashqai

By cieszyć się ze zdrowego egzemplarza, warto wysupłać z portfela około 45-4550 tysięcy zł. Taki budżet wystarczy na samochody z rocznika 2012-2013. Z niezłym wyposażeniem i przebiegiem dobiegającym do 180-200 tysięcy kilometrów.

Opel Corsa E – najlepsza wersja, silniki, cena, wyposażenie

Niemiecki przedstawiciel klasy B ma w sobie sporo uroku (2014-2019). W tym modelu projektanci dostali zielone światło na nieco więcej odważnych przetłoczeń względem poprzedników, dzięki czemu Corsa wciąż wygląda świeżo i dość atrakcyjnie. Choć względem czwartej generacji nie zastosowano rewolucyjnych rozwiązań, auto z ciekawym, jaskrawym lakierem, dodatkowo osadzone na 17-calowych obręczach i wyposażone w reflektory LED do jazdy dziennej, po prostu cieszy oko. Dostępny był trzy i pięciodrzwiowy hatchback. Jakość zabezpieczenia antykorozyjnego prezentuje zadowalający poziom. Tylko powypadkowe egzemplarze borykają się z rdzawym problemem. Niemieckie auto ma 404 centymetrów długości, 174 szerokości i 148 wysokości. Rozstaw osi wynosi 251 cm.

Godne polecenia są wszystkie wolnossące silniki benzynowe z rodziny EcoTec. Bazowy, trzycylindrowy 1.0 generuje 70 KM i sprawdza się wyłącznie w ruchu miejskim. Znacznie lepiej spisują się czterocylindrowe jednostki 1.4 o mocy 90 KM. Ta wersja opuszczała salony również z zasilaniem LPG i wzmocnionymi gniazdami zaworowymi. Turbodoładowane motory 1.4 i 1.6 dysponują mocą 100-150 i 207 KM. Zapewniają bardzo dobre osiągi przy rozsądnym obchodzeniu się z paliwem. Ofertę uzupełniły stosunkowo świeże motory o pojemności jednego litra. Z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ich moc to 90 lub 115 KM. Rynkowe realia pokazały, że z powodzeniem przejeżdżają 200-250 tysięcy kilometrów.

Miłośnicy diesli (2014-2018) mają do wyboru pochodzącą od Fiata konstrukcję 1.3 CDTI 75-95 KM. Każdy wariant dysponuje bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail i turbodoładowaniem. Zdaniem mechaników, wystarczą tutaj regularne wymiany środka smarnego co 10 tysięcy kilometrów i napędu rozrządu. Mając w kieszeni 50 tysięcy złotych, kupimy ładnie utrzymany egzemplarz z końca produkcji. Atutem będzie mały przebieg i doładowany silnik. W tym aucie dobrze sprawdzi się 1.4 o mocy 100 KM.

VW Beetle II – najlepsza wersja, silniki, cena, wyposażenie

Nawiązuje do Garbusa sprzed ośmiu dekad, ale jest na wskroś nowoczesnym autem. Druga generacje Beetla zadebiutowała w 2011, a za jej projekt odpowiedzialny był Walter de Silva. Trzeba przyznać, że udało mu się narysować ładny, chwytający za serce wóz. Nie ma w nim zbyt wiele praktyczności, ale dla dwóch osób i małego dziecka lub pieska, w zupełności wystarczy. Ma 428 cm długości, zatem tyle, co Golf siódmej i ósmej generacji. Do tego dorzucamy bagażnik o pojemności 310 litrów i około 1300 kilogramów masy własnej. Nie za dużo. W sam raz, by dziarsko połykać kolejne kilometry.

Warto przeczytać!  Cena akcji NTPC osiąga najwyższy poziom od 52 tygodni po tym, jak spółka zależna NTPC Green Energy wybiera cztery banki inwestycyjne do IPO

Do dyspozycji mamy całą plejadę gwiazd spod znaku TSI. To 1.2 105 KM, 1.4 150-160 KM, a także 2.0 200-210 KM. Stosowane od 2013 jednostki są po modernizacji, zatem nie musimy się ich lękać. Lepiej podziękować za podwójnie doładowany 1.4 o mocy 160 KM. Pozostałe nie sprawiają większych trudności, choć lubią sobie wypić trochę za dużo oleju. Trzeba pilnować jego stanu i być przygotowanym na ewentualne dolewki. W alternatywie pozostaje pancerne 2.5 importowane ze Stanów. Ma 170 KM i świetnie współpracuje z LPG. Diesle to 1.6 i 2.0 TDI – 105, 110, 140 i 150 KM. Mają common-raila i potrafią bez większej awarii przejechać 300-400 tysięcy kilometrów. 50 tysięcy wystarczy na Volkswagena z lat 2012-2016.

Mercedes Klasy C W204 – najlepsza wersja, silniki, cena, wyposażenie

Od 2007 do 2014 produkowany był Mercedes klasy C W204. Po paśmie wpadek jakościowych z poprzednimi generacjami, Mercedes położył ogromny nacisk na poprawę dawnych błędów. Dynamicznie narysowane nadwozie tym razem zostało należycie zabezpieczone przed korozją. Producent oferował wyłącznie czterodrzwiowego sedana i kombi.

Kabina pasażerska zapewnia wystarczającą ilość miejsca tylko na przednich siedzeniach. Z tyłu dorosłe osoby będą narzekać na deficyt przestrzeni na głowę i nogi. Jak przystało na markę premium, jakość wykończenia zasługuje na słowa uznania. Skórzana czy tekstylna tapicerka wzorowo znosi intensywną eksploatację, również w roli taksówki. Bagażnik sedana mieści 475 litrów, natomiast kombi o 10 litrów więcej.

W benzynowej palecie jednostek napędowych, mechanicy zgodnie polecają konstrukcje wolnossące 2.5 204 KM, 3.0 231 KM, 3.5 272-306 KM i flagowy 6.2 V8 457 KM. Każdy z silników zapewnia dobre osiągi, odwdzięczając się bezproblemową eksploatacją przy regularnym serwisie olejowym. Dostępne były też mniejsze, doładowane motory o niższej trwałości. To 1.6 156 KM oraz 1.8 184 i 204 KM.

Amatorzy silników diesla mogą wybierać pomiędzy czterocylindrowym 2.1 CDI 120-204 KM, a sześciocylindrowym 3.0 231-265 KM. Bezpośredni wtrysk typu common-rail zapewnia wysoką kulturę pracy i rozsądne zużycie paliwa. Mając na koncie 50 tysięcy złotych, możemy poszukać dobrze wyposażonych samochodów z przebiegiem rzędu 150 tysięcy kilometrów z lat 2011-2013.

BMW X1 E84 – najlepsza wersja, silniki, cena, wyposażenie

Z 50 tysiącami w kieszeni możemy też rozejrzeć się na crossoverami z metką premium. Należy do nich najmniejszy model BMW z rodziny X. X1 pierwszej generacji E84 produkowany był od 2009 do 2015. Ciekawe nadwozie z rysami typowego Bawarczyka nie ma problemów z korozją. Całkiem spore jest też wnętrze 4,45-metrowego auta. Przede wszystkim za sprawą rozstawu osi na poziomie 276 cm. Przeciętna jak na możliwości BMW jest natomiast jakość zastosowanych plastików. Poza deską rozdzielczą, w kabinie znajdziemy wiele twardych tworzyw. Dobrze za to przedstawia się lista dodatków z zakresu komfortu i bezpieczeństwa.

Warto przeczytać!  Niemiecka wymontują z sieci 5G chińskie komponenty? Pekin wyraża niezadowolenie

Seryjny dla X1 był napęd na tylną oś, a opcjonalnie serwowano xDrive. Pary dostarczają benzynowe jednostki 2.0 150-245 KM, 3.0 218-258 KM i diesel 2.0 116-218 KM. Spora moc koreluje z dobrymi właściwościami jezdnymi. Najmocniejszy benzyniak pozwala przyspieszyć do setki zaledwie w 5,6 sekundy. Nie będziemy zawalidrogą, jeśli postawimy na podstawowy motor – 9,7 do 100 km/h. Szukając oszczędności przy dystrybutorze, warto zainteresować się ropniakiem. Za 50 tysięcy zł kupimy ładnie utrzymany egzemplarz z lat 2011-2013.

VW Touran II – najlepsza wersja, silniki, cena, wyposażenie

Kwota rzędu 50 tysięcy złotych wystarczy również na Volkswagena Tourana drugiej generacji. Model produkowany od 2015 wykorzystuje modułową platformę znaną między innymi z Golfa, Skody Octavii i innych kompaktów koncernu VAG. Zachowawcze nadwozie sumiennie zabezpieczono przed korozją, wyraźnie poprawiając błędy znane z poprzednika. Wnętrze stanowi wzór funkcjonalności, jakości zastosowanych materiałów i ergonomii. Jedynie bazowe odmiany rażą połaciami taniego plastiku i mnóstwem zaślepek. Podobnie jak w innych modelach segmentu, miejsca nie zabraknie dla czterech dorosłych osób, a w awaryjnych sytuacjach nawet dla siedmiu. Przy odrobinie szczęścia znajdziemy na rynku bogato wyposażony egzemplarz z elektrycznie sterowanymi szybami i lusterkami, klimatyzacją, kolorową nawigacją czy tempomatem. Touran ma 452,5 cm długości, a rozstaw osi wynosi 279 cm. W tym modelu pojawiły się adaptacyjne reflektory LED.

W palecie benzynowej znajdziemy tylko nowoczesne, doładowane silniki – 1.0 TSI 115 KM, 1.2 TSI 110 KM, 1.4 TSI 150 KM, 1.5 TSI 150 KM oraz 1.8 TSI 180 KM. Wszystkie wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa, doładowanie i poprawiony napęd rozrządu, tym razem realizowany paskiem. W przeciwieństwie do poprzednich wariacji, trudno tutaj o poważne niedociągnięcia. Z pewnością należy pilnować na bieżąco stanu oleju silnikowego.

Wśród diesli dostępne są 1.6 TDI 115 KM i 2.0 TDI o mocy 122, 150 lub 190 KM. Wyposażono je w bezpośredni wtrysk common-rail i doładowanie ze zmienną geometrią łopat. Lata wprowadzanych poprawek zaowocowały wysoką trwałością i właśnie takie odmiany polecamy. Benzyniaków ze sprawdzoną historią też nie musimy się lękać. Największy wybór w tym budżecie znajdziemy w rocznikach 2015 i 2016.


Źródło