Nigeria zleca Rafinerii Dangote zakończenie importu paliw | Wiadomości na temat ropy i gazu
Należąca do najbogatszego człowieka w Afryce nowa rafineria jest postrzegana jako odpowiedź na utrzymujące się niedobory paliwa u największego afrykańskiego producenta ropy.
Nigeria uruchomiła rafinerię Dangote w poniedziałek w nadziei na przekształcenie kraju w eksportera netto produktów ropopochodnych, ale analitycy twierdzą, że zabezpieczenie dostaw ropy może opóźnić osiągnięcie pełnej produkcji w tym roku.
Administracja ustępującego prezydenta Muhammadu Buhari postrzega rafinerię jako odpowiedź na utrzymujące się niedobory paliwa w Nigerii – w tym ostatnio w okresie poprzedzającym sporne wybory prezydenckie w lutym.
Nigeria wydała w ubiegłym roku 23,3 miliarda dolarów na import produktów ropopochodnych i zużywa dziennie około 33 milionów litrów (8,7 miliona galonów) benzyny. Rafineria Dangote ma wydajność 650 000 baryłek dziennie.
Zakład planuje eksportować nadwyżki benzyny, zmieniając największego afrykańskiego producenta ropy naftowej w centrum eksportu produktów ropopochodnych. Planuje też eksport oleju napędowego, jak twierdzi Aliko Dangote, najbogatszy człowiek Afryki, który sfinansował budowę rafinerii.
Budowa ogromnego kompleksu petrochemicznego, o którym mówi się, że jest największą na świecie rafinerią jednopociągową, kosztowała 19 miliardów dolarów po prawie dziesięcioletnim opóźnieniu – powyżej początkowych szacunków między 12 a 14 miliardów dolarów – i ma niespłacone zadłużenie w wysokości około 2,75 miliarda dolarów, według do prezesa banku centralnego Nigerii.
Na terenie kompleksu znajduje się również elektrownia o mocy 435 megawatów, port głębinowy i jednostka nawozowa.
Przemawiając podczas ceremonii komisyjnej, Dangote powiedział, że priorytetem jest zwiększenie produkcji, aby rafineria mogła w pełni zaspokoić nigeryjski popyt i wyeliminować „tragedię uzależnienia od importu”.
W ceremonii wziął udział Prezydent Buhari.
Problemy z zaopatrzeniem w ropę
Dangote spodziewa się rozpocząć rafinację ropy w czerwcu, ale londyńska firma konsultingowa Energy Aspects powiedziała, że uruchomienie było skomplikowanym procesem i spodziewa się, że operacje rozpoczną się jeszcze w tym roku, osiągając 50-70 procent w przyszłym roku, z rozłożonym procesem innych jednostek w 2025 r.
Rafineria potrzebuje stałych dostaw ropy, ale produkcja ropy w Nigerii spada z powodu kradzieży ropy, wandalizmu rurociągów i niedoinwestowania. W kwietniu produkcja spadła poniżej miliona baryłek dziennie (bpd), poniżej produkcji Angoli.
Niższa produkcja wpłynęłaby na zdolność państwowego koncernu naftowego Nigerian National Petroleum Corporation (NNPC) do wypełnienia umowy na dostawę 300 000 baryłek ropy dziennie do rafinerii Dangote, powiedział ekonomista Kelvin Emmanuel, który jest autorem raportu na temat kradzieży ropy w zeszłym roku.
NNPC, z 20-procentowym udziałem w rafinerii, ma umowy o podziale produkcji z głównymi koncernami naftowymi, takimi jak ExxonMobil, Shell i Eni, i jest uprawniona do części ropy, którą wymienia również z handlarzami benzyny i oleju napędowego.
Rafineria nie podpisała umowy kupna od największych koncernów naftowych w Nigerii.
Emmanuel powiedział, że Dangote może importować ropę od handlarzy, takich jak Trafigura i Vitol, w czasie, gdy oczekiwano, że lokalna rafineria zaoszczędzi walutę i utrzyma ceny na niższym poziomie.
Energy Aspects powiedział jednak, że w dłuższej perspektywie rafineria Dangote może zakończyć deficyt benzyny w Nigerii, przekształcić rynek benzyny w basenie Atlantyku i eksportować olej napędowy spełniający specyfikacje Unii Europejskiej.