Fotografia

Nikon przejmuje firmę RED

  • 7 marca, 2024
  • 7 min read
Nikon przejmuje firmę RED


Nikon przejmuje firmę RED

Nie, to jeszcze nie 1 kwietnia. Może dopiero co się obudziłem, ale jeszcze raz sprawdziłem datę. Nikon ogłosił, że zamierza przejąć firmę produkującą kamery kinowe RED. Wygląda na to, że Nikon skorzystał z podręcznika Facebooka.

Nikon był uwikłany w pozew z firmą RED dotyczący patentów na wideo RAW. Nikon początkowo nie umieścił obiecanego wideo RAW w Nikonie Z9 (kup teraz), ale później go wprowadził. Wywiązał się proces sądowy z inicjatywy RED. Jeśli nie możesz ich pokonać… Kupić je?

Nikon w końcu robi kino?

Nikon był pierwszą firmą, która w 2008 roku wprowadziła wideo do lustrzanek cyfrowych za pomocą aparatu Nikon D90. Była to wówczas interesująca – ale mile widziana – decyzja firmy Nikon. Zwłaszcza biorąc pod uwagę ich zasadniczą wadę.

Spośród największych firm produkujących dziś aparaty bezlusterkowe – Canon, Sony, Fujifilm i Panasonic – wszystkie mają długą historię w kinie i telewizji. Wszyscy produkowali kamery i/lub obiektywy kinowe i/lub telewizyjne.

Firma Nikon nie miała praktycznie żadnego doświadczenia w kinie ani w transmisjach telewizyjnych, dlatego zajęło im kilka nowych wersji korpusów, zanim otrzymaliśmy proste rzeczy, takie jak ręczna kontrola ekspozycji. Od tego czasu firma Nikon wiele się nauczyła. Ich aparaty przeszły bardzo długą drogę od 2008 roku.

Dzięki przejęciu firmy RED Nikon naprawdę wkroczył w świat kina. I robi to z marką, która jest szanowana. Przynajmniej ich produkty są szanowane, nawet jeśli ich obietnice, taktyka marketingowa i prawna nie są.

Dlaczego to wielka sprawa?

RED wkroczył na scenę w 2005 roku z wieloma dużymi obietnicami, które początkowo nie spełniły ich oczekiwań. Wszystko na ten temat możecie zobaczyć w poniższym filmie. Jednak w 2009 roku ukazał się pierwszy hollywoodzki film fabularny, który został nakręcony głównie na platformie RED. To dziwny film, jeśli go nie widziałeś, zatytułowany Dystrykt 9.

Warto przeczytać!  Panasonic ogłasza obsługę ProRes RAW i Blackmagic RAW dla S5 IIX

Jednak podczas opracowywania aparatów RED firma RED złożyła patent na proces RAW w rozdzielczości 4K i wyższej. To, czy zrobili to słusznie, czy nie, to już inna debata, ale zrobili to. Oskarżano ich o powstrzymywanie całej branży kamer kinowych z powodu jej patentów na wideo RAW, które firma agresywnie egzekwowała.

RED zaatakował nawet firmę Nikon po wydaniu oprogramowania sprzętowego 2.0, które dodało do aparatu Nikon Z9 możliwości nagrywania wideo ProRes RAW i N-RAW. RED stwierdził, że Nikon złamał patent, Nikon twierdzi, że nie i że w ogóle nie należało udzielać patentów.

Oczywiście nie jesteśmy wtajemniczeni w negocjacje w sprawie tego pozwu, ale Nikon znalazł łatwe wyjście. Kup firmę.

Jakie są konsekwencje?

Istnieje kilka możliwych konsekwencji przejęcia, które mogą być dobre lub złe. Po pierwsze, są patenty na RAW, więc usuńmy je z drogi. Specyfika patentów nie ma tak naprawdę znaczenia, ale w skrócie jest tak, że teraz właścicielem tych patentów jest Nikon, a nie RED.

Oznacza to oczywiście, że pozew Nikona z RED zostaje oddalony. Nikon nie zamierza pozywać siebie za wykorzystywanie posiadanej obecnie własności intelektualnej. Istnieje wiele firm, takich jak Atomos, które, jak się uważa, uzyskały licencję na patenty RAW od RED w celu wdrożenia wideo RAW w swoich produktach.

Warto przeczytać!  Sekret sukcesu fotografów

Właśnie dlatego prawie wszystkie aparaty dostępne obecnie na rynku obsługują Atomos Ninja (kup tutaj) do nagrywania plików RAW w formacie ProRes, zamiast wdrażać je wewnętrznie. Oznacza to, że Atomos i każda inna firma licencjonująca płatności płacą teraz pieniądze firmie Nikon zamiast RED.

Choć Nikon to także firma czerpiąca korzyści ze swojej własności intelektualnej, może to być dobra wiadomość dla branży. Na przykład firma Nikon przyjęła nieco spokojniejsze podejście niż niektórzy inni producenci, jeśli chodzi o mocowanie obiektywu Z.

Jest całkiem możliwe, że Nikon pójdzie w innym kierunku niż RED i zacznie udzielać licencji na patenty większej liczbie firm. Czy to może oznaczać, że w końcu jesteśmy świadkami rewolucji w zakresie wideo RAW, którą powinniśmy byli zobaczyć dziesięć lat temu?

Nawet jeśli tak się nie stanie, teraz, gdy Nikon posiada prawa, myślę, że możemy się spodziewać, że wideo w formacie RAW będzie stosowane w większej liczbie bezlusterkowych aparatów firmy Nikon.

Pełne ogłoszenie

Dla zainteresowanych, oto pełna zapowiedź Nikona.

Nikon Corporation (Nikon) niniejszym ogłasza zawarcie umowy nabycia 100% pozostających do spłaty udziałów członkowskich w RED.com, LLC (RED), na mocy której RED stanie się spółką zależną będącą w całości własnością firmy Nikon, zgodnie z Umową zakupu udziałów członkowskich zawartą z James Jannard, jej założyciel, i pan Jarred Land, jej obecny Prezes, pod warunkiem spełnienia określonych warunków końcowych wynikających z tej umowy.

Od momentu założenia w 2005 roku firma RED znajduje się w czołówce cyfrowych kamer kinowych, wprowadzając produkty definiujące branżę, takie jak oryginalny RED ONE 4K, do najnowocześniejszego V-RAPTOR [X] dzięki własnej technologii kompresji RAW. Wkład firmy RED w przemysł filmowy nie tylko przyniósł jej nagrodę Akademii, ale także uczynił ją kamerą wybieraną przy wielu hollywoodzkich produkcjach, chwaloną przez reżyserów i operatorów na całym świecie za zaangażowanie w innowacje i jakość obrazu zoptymalizowaną pod kątem najwyższych poziomów produkcji filmowej i produkcja wideo.

Porozumienie to zostało osiągnięte w wyniku wspólnych pragnień firm Nikon i RED, aby sprostać potrzebom klientów i zaoferować użytkownikom wyjątkowe doświadczenia, które przekraczają oczekiwania, łącząc mocne strony obu firm. Doświadczenie firmy Nikon w zakresie rozwoju produktów, wyjątkowa niezawodność i wiedza specjalistyczna w zakresie przetwarzania obrazu, a także technologia optyczna i interfejs użytkownika, w połączeniu z wiedzą firmy RED na temat kamer kinowych, w tym unikalną technologią kompresji obrazu i nauką o kolorze, umożliwią rozwój wyróżniających się produktów w rynku profesjonalnych cyfrowych kamer kinowych.

Firma Nikon wykorzysta to przejęcie do rozszerzenia szybko rozwijającego się rynku profesjonalnych cyfrowych kamer kinowych, opierając się na fundamentach biznesowych i sieciach obu firm, obiecując ekscytującą przyszłość rozwoju produktów, która będzie w dalszym ciągu przesuwać granice tego, co jest możliwe w produkcji filmów i wideo .

Wszyscy, zwłaszcza konkurenci, będą czekać na dalsze działania firmy Nikon. Dzięki dużemu zastrzykowi nowych technologii od firmy RED firma Nikon może w ciągu najbliższych kilku lat opublikować kilka ogromnych ogłoszeń dotyczących sprzętu.

Warto przeczytać!  Adobe Photoshop Elements i Premiere Elements 2024: Oto nowości: Przegląd fotografii cyfrowej

Cokolwiek stanie się w wyniku tego przejęcia… powinno być interesujące.




Źródło