Fotografia

Nikon Z6III kontra Zf – który aparat pełnoklatkowy jest lepszy dla entuzjastów?

  • 31 lipca, 2024
  • 9 min read
Nikon Z6III kontra Zf – który aparat pełnoklatkowy jest lepszy dla entuzjastów?


Gdy korzystasz z linków DPReview przy zakupie produktów, witryna może zarabiać prowizję.

Nikon Zf kontra Z6III

Kiedy pojawił się Nikon Zf, spekulowaliśmy, że Z6 III może być bardzo podobnym aparatem, ale w innym korpusie. W rzeczywistości różnica okazała się znacznie większa, ponieważ Z6III zyskał znacznie szybszy czujnik, który zwiększa jego możliwości na wiele sposobów.

Ale oba aparaty mają tę samą liczbę pikseli i nie różnią się ceną. Dlatego pomyśleliśmy, że przyjrzymy się dwóm pełnoklatkowym aparatom Nikon dla entuzjastów, aby pomóc Ci zdecydować, czy klasyczne sterowanie, czy czujnik nowej generacji okażą się bardziej atrakcyjne dla Twojej fotografii.


Kup Teraz:

3096 dolarów na Amazon.com

2497 dolarów w B&H Photo

2497 dolarów w Adorama


Różnice sprzętowe

Oba aparaty są wyposażone w najnowszy procesor Expeed 7, który oferuje szereg nowych funkcji, w tym autofokus z rozpoznawaniem obiektu, tryb śledzenia 3D, który zawsze uważaliśmy za niezwykle przydatny, a także opcje, takie jak tryb zdjęć seryjnych o wysokiej rozdzielczości, których nie mieliśmy okazji poznać.

Największą różnicą pomiędzy tymi dwoma aparatami są ich czujniki: Zf ma 24-megapikselowy czujnik CMOS BSI, który był podstawą modeli Z6 II i Z6 (oraz większości innych aparatów w cenie około 2000 USD), natomiast Z6III wykorzystuje to, co wydaje się być „zmodyfikowaną” wersją układu.

To projekt, który Nikon nazwał „Partially Stacked”, który charakteryzuje się bardziej złożonymi obwodami szybkiego odczytu ułożonymi na krawędziach układu, co pozwala na znacznie szybszy odczyt niż w przypadku poprzedniej generacji czujników. Ten szybszy odczyt obiecuje bardziej użyteczny tryb elektronicznej migawki, szerszy wybór trybów wideo i częstsze aktualizacje systemu AF.


Kup Teraz:

1996 dolarów na Amazon.com

1997 w B&H Photo

1997 w Adorama


Obsługa/sterowanie

Inną zasadniczą różnicą między tymi dwoma aparatami jest logika sterowania. Zf ma dedykowane pokrętła do czasu otwarcia migawki, ISO i kompensacji ekspozycji, podczas gdy Z6III ma współczesny system sterowania dwoma pokrętłami.

Różnica okazuje się mniej znacząca niż można by się spodziewać, ponieważ Zf ma też dwa pokrętła sterujące i sterowanie trybem ekspozycji, więc jeśli wolisz, możesz go używać podobnie jak Z6III (choć w pewnym stopniu obniża to sens zakupu aparatu w stylu retro).

Zf ma pięć konfigurowalnych przycisków, podczas gdy Z6III ma ich jedenaście, co może być czynnikiem, jeśli regularnie chcesz mieć szybki dostęp do trybów i funkcji, które domyślnie nie mają elementów sterujących. Dziwne, że żaden z aparatów nie pozwala na szybką zmianę ustawienia „Minimalna prędkość migawki Auto ISO”, ale zamiast tego obstają przy niewytłumaczalnym systemie Nikona, który pozwala zdefiniować minimalną wartość ISO, z której aparat może korzystać.

Warto przeczytać!  Pomnóż tryb mieszania: obszerny przewodnik

Wizjer/obsługa

Droższy Z6III ma ładniejszy wizjer niż ten w Zf. To panel 5,76M punktów, dający rozdzielczość 1600 x 1200px, a nie 1280 x 960px, jak wizjer Zf. To również panel o wyższej jasności, który lepiej symuluje obrazy HDR i pokazuje mniejszą różnicę jasności w porównaniu z rzeczywistością. Oba EVF-y mają dopasowane powiększenie 0,8x i 21 mm punkty oczne, co sugeruje użycie podobnej optyki wizjera.

Z6III o bardziej nowoczesnym wzornictwie ma znacznie większy, ręczny uchwyt niż Zf. Nikon promuje opcjonalny silikonowy uchwyt do Zf, produkowany przez firmę SmallRig, która zapewnia zgodność ze statywem Arca-Swiss i sprawia, że ​​aparat jest wygodniejszy w użyciu przez dłuższy czas, ale nadal nie jest tak ergonomiczny jak uchwyt Z6III.

Żaden z aparatów nie ma przycisku ani przełącznika trybu ostrości na przednim panelu, tak jak lustrzanki Nikon oraz modele Z8 i Z9, i oba mają w pełni obrotowy tylny ekran LCD, pomimo odmiennych koncepcji projektowych.

Prędkość (zdjęcia)

Dla fotografów najbardziej oczywistą zaletą szybszego sensora w Z6III jest możliwość robienia zdjęć seryjnych z większą szybkością. Elektroniczna migawka może robić zdjęcia RAW z szybkością do 20 klatek na sekundę w trybie Continuous High lub zdjęcia JPEG z szybkością 60 klatek na sekundę w dedykowanym trybie C60. Natomiast Zf ma tryb zdjęć seryjnych C30 JPEG, a jego maksymalna prędkość robienia zdjęć RAW wynosi 11 klatek na sekundę.

Oba aparaty oferują opcję pre-burst, dzięki której aparat zaczyna buforować obrazy po naciśnięciu migawki do połowy. Po naciśnięciu migawki do końca zapisywane są obrazy buforowane przez jedną sekundę. Główną różnicą jest to, że ta jedna sekunda to maksymalnie 60 pełnoklatkowych plików JPEG w aparacie Z6III, podczas gdy w aparacie Zf to 30 klatek. Aparat Z6III ma również opcję zapisywania do 120 klatek w aparacie C120 11 MP, który wykorzystuje obszar APS-C czujnika.

Autofokus

Oba aparaty zyskują najnowsze systemy AF, które po raz pierwszy zobaczyliśmy w Z9. Oznacza to autofokus z rozpoznawaniem obiektów, który obejmuje szeroki zakres obiektów: Ludzie, Zwierzęta, Pojazdy, Samoloty. Jest też tryb Auto, który wykryje pierwsze trzy z tych typów obiektów.

Żaden z aparatów nie otrzymał jeszcze specjalnego trybu AF „Ptak” znanego z modelu Z9, który ma lepiej rozpoznawać ptaki w szerszym zakresie czynności i pozach, a także na skomplikowanych tłach.

Warto przeczytać!  Tego dnia 2003: Canon ogłasza Digital Rebel / EOS 300D

Oba aparaty oferują również 3D Tracking, tryb AF, który zachowuje się jak ten w lustrzankach Nikon, i który staje się standardowym sposobem śledzenia obiektu w aparatach bezlusterkowych. Umożliwia on ustawienie celu AF, a aparat będzie śledził wszystko, co znajduje się pod tym celem, gdy zainicjujesz ustawianie ostrości. Jeśli zwolnisz przycisk migawki, punkt AF powróci do ostatnio ustawionego punktu. Ten tryb można połączyć z rozpoznawaniem obiektu, co oznacza, że ​​możesz wybrać, który obiekt ma śledzić aparat, lub wybrać obiekt inny niż rozpoznany obiekt, co oznacza, że ​​nie musisz ciągle wyłączać rozpoznawania obiektu.

Firma Nikon twierdzi, że autofokus aparatu Z6III jest lepszy niż w aparacie Zf, ale nie mieliśmy jeszcze okazji przetestować obu aparatów w wystarczającej liczbie warunków, aby to potwierdzić.

Wideo

Szybszy sensor aparatu Z6III zapewnia lepsze możliwości wideo niż aparat Zf, nie tylko pod względem specyfikacji technicznej, ale także pod względem zredukowanego efektu przesunięcia migawki, jaki widać na wszystkich nagraniach.

Tak więc, podczas gdy Zf może nagrywać 4K/30p z materiału 6K, Z6III może dostarczać 4K/60p z materiału 6K. Zf musi przyciąć do obszaru APS-C, aby uzyskać 4K/60. Z6III może również nagrywać materiał 6K/60 Raw lub 5.4K/60 jako ProRes lub H.265, wszystko z pełnej szerokości czujnika. Jego przycięcie APS-C umożliwia nagrywanie 4K/120. Zf nie ma opcji N-Raw, a jego rozdzielczość osiąga UHD 4K.

Kamera Z6III może pochwalić się także pełnowymiarowym gniazdem HDMI, a nie jak w modelu Zf gniazdem Micro HDMI, co sprawia, że ​​urządzenie działa znacznie niezawodniej, jeśli chodzi o odtwarzanie wideo.

Istnieją jednak doniesienia, że ​​materiał filmowy Raw, który może wykorzystywać niektóre z bardzo głębokich obszarów cienia uchwyconych przez czujnik, może wykazywać rozpraszający efekt migotania. Nie mieliśmy jeszcze okazji sprawdzić, jak istotny jest ten problem i sprawdzimy to w ramach naszej pełnej recenzji.

Media / żywotność baterii

Jedyną inną istotną różnicą między tymi dwoma aparatami są rodzaje nośników, które obsługują oba aparaty. Zf, z bardziej podstawowymi specyfikacjami wideo i wolniejszą prędkością fotografowania, ma gniazdo na kartę UHS-II SD i gniazdo UHS-I Micro SD, co ogranicza, do czego można wykorzystać drugie gniazdo. Natomiast Z6III akceptuje UHS-II SD jako wolniejsze medium i CFexpress Type B/XQD jako szybsze przechowywanie. Mieszane gniazda w obu aparatach pomagają zmaksymalizować kompatybilność z kartami, które już masz, ale niedopasowane prędkości w obu oznaczają, że ostatecznie otrzymujesz szybkie i wolne gniazdo i musisz odpowiednio zaplanować.

Warto przeczytać!  Jak i dlaczego Wes Anderson nadal używa miniatur w swoich filmach

Oba aparaty oferują możliwość wykorzystania drugiego slotu jako nadmiarowego, zapasowego, do zapisywania danych Raw na jednym slocie i JPEG (lub HEIF w trybie HLG) na drugim, lub JPEG/HEIF na pierwszym i bardziej skompresowanej wersji lub mniejszej i bardziej skompresowanej wersji na drugim slocie.

Jeśli chodzi o baterie, oba aparaty korzystają z akumulatora EN-EL15c i zapewniają taką samą żywotność baterii (360 zdjęć na jednym ładowaniu) przy użyciu wizjerów elektronicznych, pomimo wyższej rozdzielczości modelu Z6III. Ponadto, w przypadku modelu Z6III po jednym ładowaniu można wykonać o 10 zdjęć więcej niż w przypadku modelu Zf, gdy używany jest ekran LCD.


Kup Teraz:

3096 dolarów na Amazon.com

2497 dolarów w B&H Photo

2497 dolarów w Adorama


Streszczenie

Kiedy Nikon Z6III został wydany, zobaczyliśmy komentarze proszące o model „skupiający się na fotografii”. Cóż, on już istnieje, w formie Zf.

To może być trochę niesprawiedliwe, bo Zf jest też całkiem dobrą kamerą wideo. Ale zostawiając to na boku, Nikon daje teraz wybór, czy wolisz szybką matrycę i wszystkie jej zalety (szybsze serie zdjęć, bardziej responsywny podgląd na żywo i AF oraz lepsze wideo), czy też zadowalasz się już wydajną matrycą z aparatu Z6 II w połączeniu z najnowszym procesorem i oferowanymi przez niego funkcjami.

Oczywiście różnice są głębsze: trzeba też podjąć decyzję, jak chcesz, aby Twój aparat obsługiwał się i działał. Zf oferuje klasyczny wygląd i dedykowane pokrętła sterujące, podczas gdy Z6III oferuje większy uchwyt, więcej niestandardowych przycisków, ładniejszy wizjer i jeden, ujednolicony (choć konfigurowalny) sposób sterowania aparatem.


Kup Teraz:

1996 dolarów na Amazon.com

1997 w B&H Photo

1997 w Adorama


W dużej mierze sprowadza się to do kwestii gustu: byliśmy pod wrażeniem Zf, a pierwsze oznaki wskazują, że Z6III jest znacznie bardziej wydajnym aparatem niż jego poprzednik. Więc co wolisz? Kieszonkową potęgę, która wesprze Cię w niezwykle szerokim zakresie sytuacji zdjęciowych czy aparat o klasycznym stylu, który robi wszystko, co Z6 II, a nawet więcej?

Pomimo że są na rynku nieco dłużej, różnica cenowa między nimi nadal wynosi około 500 USD różnicy między ich oficjalnymi cenami katalogowymi. Oznacza to, że wybierając Zf za 2000 USD, jesteś odrobinę bliżej posiadania dodatkowego obiektywu do zabawy.


Źródło