Niskie trudności w uczeniu się w dzieciństwie i okresie dojrzewania zwiększają ryzyko wczesnego udaru, wynika z badania
![Niskie trudności w uczeniu się w dzieciństwie i okresie dojrzewania zwiększają ryzyko wczesnego udaru, wynika z badania](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/111382015-770x470.jpg)
Niedawne badanie wykazało, że niższe zdolności koncentracji i uczenia się w dzieciństwie i okresie dojrzewania mogą być powiązane z potrojeniem ryzyka wystąpienia udaru przed ukończeniem 50. roku życia. Udar występuje, gdy przepływ krwi do części mózgu jest zablokowany lub gdy pęka naczynie krwionośne w mózgu, co uniemożliwia mózgowi pobieranie tlenu i składników odżywczych. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o badaniu.
Niskie trudności w uczeniu się w dzieciństwie i okresie dojrzewania zwiększają ryzyko wczesnego udaru
Niedawne badanie wykazało, że niższa zdolność koncentracji i uczenia się w dzieciństwie i młodości może być powiązana z trzykrotnym zwiększeniem ryzyka udaru mózgu przed ukończeniem 50. roku życia. Nowe badanie opublikowano w czasopiśmie Journal of Epidemiology and Community Health.
Chociaż niższe zdolności umysłowe powiązano z większym ryzykiem rozwoju chorób sercowo-naczyniowych i metabolicznych, naukowcy stwierdzili, że dowody w tym zakresie są niespójne. W swojej analizie zespół badaczy, w tym badacze z Uniwersytetu Hebrajskiego, wykorzystał dane dotyczące ponad 17,4 lakh młodych Izraelczyków w wieku od 16 do 20 lat, zebrane w ramach oceny przed rozpoczęciem służby wojskowej.
Dane te obejmowały wagę, ciśnienie krwi, stan cukrzycy i inne czynniki, takie jak wykształcenie, pochodzenie społeczno-ekonomiczne i zdolności umysłowe, w tym koncentracja, rozumowanie i rozwiązywanie problemów. Dane z oceny wojskowej, zarejestrowane w latach 1987–2012, porównano z danymi z izraelskiej krajowej bazy danych dotyczącej udarów, której obowiązkowe zgłaszanie rozpoczęło się w 2014 r. Do 2018 r. do analizy wykorzystywano pierwszy udar lub zgon danej osoby, w zależności od tego, co nastąpiło wcześniej. .
Wśród uczestników o niskich lub średnich zdolnościach umysłowych (IQ do 118) stwierdzono częstsze przypadki udaru mózgu, przy czym u tych osób ryzyko wystąpienia udaru mózgu przed ukończeniem 50. roku życia było 2,5 razy wyższe w porównaniu z osobami o wyższych zdolnościach umysłowych (IQ powyżej 118).
Spośród wszystkich 908 przypadków udaru zarejestrowanych w latach 2014–2018 767 było spowodowanych zakrzepami krwi (udarem niedokrwiennym), z czego 41 procent miało miejsce przed ukończeniem 40. roku życia.
Naukowcy odkryli, że wśród tych 767 przypadków udaru niedokrwiennego ryzyko było prawie dwukrotnie większe u uczestników ze średnimi zdolnościami umysłowymi i ponad trzykrotnie wyższe u osób z niskimi zdolnościami umysłowymi w okresie nastoletnim. Co więcej, autorzy odkryli, że ryzyko udaru mózgu wzrosło o 33 procent w przypadku każdej opracowanej przez nich jednostki spadku zdolności umysłowych w skali od 1 do 9. Według skali opracowanej przez naukowców, wynik 1-3 odpowiadał IQ poniżej 89 (niski), 4-7 – IQ 90-118 (średni), a 8-9 – IQ powyżej 118 (wysoki).
Mimo że nie ustalono żadnych związków przyczynowo-skutkowych, zasugerowali, że zdolności umysłowe (lub funkcje poznawcze) mogą pomóc w identyfikacji osób o podwyższonym ryzyku udaru, opóźniając w ten sposób niepełnosprawność i śmierć. Autorzy napisali: „Zapewnienie wczesnego wsparcia społecznego i zdrowotnego osobom z słabszymi funkcjami poznawczymi może być niezbędne w celu zmniejszenia ich podwyższonego ryzyka”.