Filmy

Nokautujący sukces Yolo – dobrego filmu o kobiecym boksie z Chin | Chiny

  • 1 kwietnia, 2024
  • 5 min read
Nokautujący sukces Yolo – dobrego filmu o kobiecym boksie z Chin |  Chiny


Iw kraju, w którym w kinach dominują hity kinowe z wilczymi wojownikami lub nacjonalistyczne eposy historyczne, niespodziewanym hitem chińskiego box office’u w 2024 roku jest poprawiająca nastrój komedia o kobiecie, która poprzez boks odmienia swoje nijakie życie – i siebie –.

Premiera 10 lutego z okazji księżycowego Nowego Roku „Yolo” („Żyje się tylko raz”) stała się najbardziej dochodowym filmem roku w Chinach, zarabiając ponad 3,4 miliarda juanów (375 milionów funtów) w niecałe dwa miesiące – według chińskiej agencji chińskiej. Sieć informacji o filmach. W skali globalnej zajmuje drugie miejsce po Dune 2.

Krytycy i widzowie są podzieleni co do tego, czy film – beztroska komedia, w której porównywano do Rocky’ego – jest feministyczny, czy nie. Reżyseruje go i gra Jia Ling, znany komik, który według doniesień schudł 50 kg do tej roli, aby dokonać fizycznej i psychicznej przemiany głównego bohatera, Du Leyinga, wywołując debatę na temat obrazu ciała. W lutym Jia napisała na Weibo: „To nie jest film o diecie, nawet nie chodzi o boks”.

Ale sukces Jii jako reżyserki jest niewątpliwie triumfem. Jej pierwszy film, na wpół autobiograficzna komedia „Cześć, mamo” z 2021 r., uczynił ją najbardziej dochodową solową reżyserką wszechczasów – do czasu, gdy Greta Gerwig zdobyła ten tytuł w 2023 r. wraz z Barbie.

Warto przeczytać!  Pomimo Jennifer Lopez, futurystyczny AI Pic od Netflixa jest krótki
Jia Ling opowiada o swoim filmie Yolo w Los Angeles. Zdjęcie: Xinhua/REX/Shutterstock

Jej najnowszy film jako jedyny wyreżyserowany przez kobietę znalazł się w pierwszej dziesiątce. Filmy reżyserów płci męskiej często „sprawiają, że kobiety wydają się przestraszone i zmartwione” – stwierdziła Qiu Yuan, nauczycielka z Pekinu, która trzykrotnie widziała Yolo w kinie, zabierając ze sobą matkę i przyjaciółkę na drugie i trzecie seanse. Ale w Yolo główny bohater chce „stać się niesamowity”. Celem Du „nie jest schudnąć, lecz ćwiczyć i wygrywać”.

Film – znany w języku chińskim jako Re la guntang (Ostry i pikantny) – opowiada o życiu Du, która zaczyna jako trzydziestokilkuletnia absolwentka z depresją, z nadwagą, która wycofała się ze społeczeństwa i mieszka z rodzicami. Po kłótni z siostrą zmusza ją do wyprowadzki z domu rodzinnego, przypadkowe spotkanie z trenerem na sąsiedniej siłowni bokserskiej rozpoczyna podróż ku samotransformacji.

Niezależnie od tego, czy chodzi o wybór artystyczny, czy o przekroczenie rygorystycznej chińskiej cenzury dotyczącej premier filmowych, Yolo skupia się na życiu osobistym Du. „Przytrafia jej się wiele nieprzyjemnych doświadczeń, ale wszystkie ograniczają się do sfery jej przyjaciół i rodziny, a nie do rzeczy, które dzieją się z powodu systematycznej niesprawiedliwości w społeczeństwie” – powiedział Yu Yaqin, niezależny krytyk filmowy w Pekinie.

Warto przeczytać!  Ten nowy film o Jamesie Bondzie, będący nowością w ofercie Prime, na zawsze zmienił franczyzę

Jednak w patriarchalnym społeczeństwie, w którym kobiety napotykają wiele barier w życiu osobistym i zawodowym i gdzie otwarte dyskusje na temat feminizmu są ograniczone, film wywołał emocje, szczególnie wśród kinomanek.

Qiu powiedziała, że ​​kobietom w Chinach brakuje inspirujących postaci, takich jak Jia. „Na Zachodzie jest wiele kobiet, które są wzorami do naśladowania. W moim życiu, mojej rodzinie, przyjaciołom nie ma wzorców do naśladowania ani feministek” – powiedziała. Yolo „nie mówi, że to film feministyczny”, po części dlatego, że Jia byłoby trudno złożyć takie oświadczenie publicznie, powiedziała Qiu, „ale kiedy zabieram na ten film moich przyjaciół, którzy nie są zainteresowani feminizmem, myśl stopniowo o tym, jak kobieta może zmienić swoje życie poprzez pracę nad sobą.”

Yu uważa, że ​​sukces filmu w dużej mierze można przypisać sławie Jii i ciekawości widzów, którzy chcieli zobaczyć jej dramatyczną utratę wagi. Jia jest znaną twarzą w chińskiej telewizji, a w 2010 roku zyskała sławę jako aktorka komediowa.

Yolo „to film naprawdę udany pod względem komercyjnym, ale nie jest to film artystyczny” – powiedział Yu. „Gdyby ten film był dokładnie taki sam, ale nie miałaby Jia Ling, nie byłby zbyt popularny”.

Warto przeczytać!  Walt Disney Europe Boss w „Królu Lwie” – streaming, film, telewizja

Sony nabyło prawa do międzynarodowej dystrybucji filmu, który ukaże się w Wielkiej Brytanii 5 kwietnia. Niektórzy komentatorzy wątpili, czy ówczesny slapstickowy humor, a czasem prymitywne dowcipy odniosą taki sam sukces wśród zachodniej publiczności, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że Jia nie jest dobrze znana poza Chinami.

Jednak w Chinach, gdzie coraz większa liczba kobiet, podobnie jak Du Yolo, decyduje się pozostać niezamężną i bezdzietną do trzydziestki, film odbił się szerokim echem poza gwiazdorską jakością Jii. I chociaż Yolo „nie jest filmem idealnie feministycznym” – stwierdziła Yu, jego popularność „nadal będzie zachęcać kobiety-reżyserki w Chinach, nie tylko w filmie, ale w całej branży artystycznej”.

Dodatkowe badania przeprowadzone przez Chi Hui Lin


Źródło