Nolan prezentuje materiał z „Oppenheimera” na CinemaCon
Zdjęcie: Melinda Sue Gordon/Universal Pictures
Pod względem ambicji artystycznych i prezentacji przedpremierowych oba filmy nie mogłyby się bardziej różnić. Jeden, prestiżowy dramat, w dużej mierze nakręcony wokół rozmawiających mężczyzn w pokojach, został po cichu wprowadzony przez wybitnego twórcę kina, Christophera Nolana. Przybył przed 4-tysięczny tłum na CinemaCon w marynarce, kamizelce i krawacie, aby przedstawić niemal prawniczy argument na rzecz wszechobecnego społecznego znaczenia jego filmu Oppenheimeratytułowy temat: ojciec bomby atomowej, J. Robert Oppenheimer.
Drugi został wciągnięty, kopiąc i krzycząc, do świadomości publicznej przez grupę kaskaderów wykonujących salta w tył — kilku ninja walczyło shurikenami, jeden jeździł motocyklem tam iz powrotem po scenie CinemaConu, ciągnąc za sobą jakiegoś biedaka, dwóch spadało z dużej wysokości na gigantyczne materace piankowe (kiedy reżyser David Leitch wcisnął czerwony detonator TNT w kolorze wozu strażackiego), a jeszcze inny robi spinouty w mini-hot rod, wszystko w służbie wprowadzenia Jesienny facet: thriller kaskaderski z Ryanem Goslingiem, który ma się ukazać w marcu przyszłego roku.
Przedstawione przez przewodniczącą studia, Donnę Langley, Oppenheimera otworzyła prezentację planszową Universal Pictures w środę wieczorem i Jesienny facet sprowadził salę na dół prawie trzy godziny później, prawdopodobnie dwa najbardziej głośne tytuły, które zakończyły to, co wielu uczestników uznało za najbardziej zabawny – jeśli nie wręcz zabawny – panel konwentu do tej pory. Pomiędzy tymi filmami Jason Blum i reżyser David Gordon Green byli pod ręką, aby wzbudzić zainteresowanie Green’s Blumhouse Egzorcysta ponowne uruchomienie, Egzorcysta: Wierzący. Will Ferrell pojawił się tuliąc uroczego psa do kikuta w swojej komedii o sprośnych zwierzętach bezpańskie. Jack Black zaśpiewał porywającą wersję utworu „The Immigrant Song” Led Zeppelin jako wstęp do dramatycznej rekonstrukcji tego, czego widzowie mogą spodziewać się po Kung Fu Panda 4 (w przypadku braku rzeczywistego materiału filmowego). A Vin Diesel, ubrany w białą skórzaną kurtkę z wyraźnym czarnym X na plecach, wyłączył teleprompter, by wcielić się w mesjanistycznego ducha o tym, jak szybcy i wściekli franczyza w zasadzie zawdzięczała swoją długoletnią popularność obecnym właścicielom kin (ociężała gwiazda kina akcji wyjaśniła również swoją dziesiątą część, Szybki Xzostanie podzielony na dwie części, druga w 2025 r.).
Ale żaden z tych projektów nie pozostawił takiego wrażenia, z bardzo różnych powodów Jesienny facet I Oppenheimera zrobił.
Przede wszystkim dzięki znanej od dłuższego czasu najbardziej podstawowej specyfikacji projektu, uczestnicy CinemaConu znali już Oppenheimera byłby poważny jak zawał serca. Na podstawie książki Kai Birda i Martina J. Sherwina z 2005 roku Amerykański Prometeusz, w filmie biograficznym występuje Cillian Murphy, regularny Nolan, jako fizyk teoretyczny, który kierował Projektem Manhattan, tajnym przedsięwzięciem z czasów II wojny światowej, które opracowało pierwszą bombę atomową. Ale dla brytyjskiego filmowca stojącego za takimi przebojami jak Początek i Mroczny rycerz trylogii, historia naukowca jest czymś więcej niż tylko portalem do historii. „Nie znam bardziej dramatycznej opowieści o wyższych stawkach, zwrotach akcji i dylematach etycznych” — powiedział Nolan. „Czy ci się to podoba, czy nie, J. Robert Oppenheimer był najważniejszą osobą, jaka kiedykolwiek żyła. On stworzył świat, w którym żyjemy”.
„To były najwspanialsze umysły, które zdały sobie sprawę, że kiedy przyjechały przetestować pierwsze urządzenie, istniała możliwość, że nie mogą wykluczyć, że podpalą atmosferę i podpalą cały świat” – kontynuował. „I tak i tak idą naprzód i naciskają przycisk. Chciałem zabrać tam publiczność”.
Materiał filmowy CinemaCon ujawniony przez Nolana zaczyna się w czerni i bieli z nutą alarmu. Robert Downey Jr. jako Lewis Strauss z Komisji Energii Atomowej informuje Oppenheimera, wśród grupy ponurych mężczyzn siedzących przy stole, że Związek Radziecki niedawno zdetonował własne urządzenie nuklearne – i istnieją podejrzenia, że może je przekazywać amerykański szpieg tajniki. „Rosjanie mają bombę” — mówi Downey. „Powinniśmy być o całe lata przed nimi. Co robiliście w Los Alamos?
Stamtąd akcja powraca w zrywach i zrywach do tajnych negocjacji prowadzących do ustanowienia Projektu Manhattan na zakurzonej równinie „pośrodku niczego”, z wąsatym Mattem Damonem, który pojawia się jako generał Leslie Groves, inżynier armii, który nadzorował konstrukcja bomby. „Czy mówimy, że jest szansa, że naciskając ten przycisk, zniszczymy świat?” pyta jego postać.
„Szanse są bliskie zeru” – odpowiada Oppenheimer.
„Blisko zera? Zero by się przydało”.
Na drugim końcu kulturowego kontinuum Leitch, uznany choreograf akcji, który stał się reżyserem takich tytułów jak Pociąg kulowy, Deadpool 2 I Szybcy i wściekli przedstawiają: Hobbs i Shawwyjaśnił, co skłoniło go do przystosowania się Jesienny facet, tandetny, ale uwielbiany serial telewizyjny z lat 80., w którym Lee Majors gra kaskadera, który dorabia jako łowca nagród. „Byłem podekscytowany możliwością nakręcenia filmu, który przedstawiałby życie kaskaderów” — powiedział Leitch. „Byłem byłym kaskaderem, więc to było coś bardzo, bardzo mi bliskiego”.
W filmie Ryan Gosling wciela się w postać Colta Seaversa, genialnego kaskadera, który przeżywa ciężkie chwile po kontuzji na planie. Z blond lokami na śmieci i garderobą obciętych T-shirtów, zarabia na życie jako parkujący, dopóki kontakt z Hollywood (Hannah Waddington) nie wciągnie go z powrotem do biznesu katastrofy z propozycją nie do odrzucenia.
„Pójście w ślady Lee Majorsa było wielkim zaszczytem” — powiedział Gosling ze sceny CinemaCon, po czym wyjaśnił dylemat swojej postaci: „Złamał kręgosłup i odszedł z pracy. Zostawiła go dziewczyna. Zostaje wezwany z powrotem do pracy nad filmem, który reżyseruje jego dziewczyna — grana przez jedyną w swoim rodzaju Emily Blunt!
„To taki szok, że ktokolwiek zerwałby z… tobą!” Blunt żartował.
Nagranie z podglądu ujawniło postać Goslinga podczas pracy nad „kosmiczną operą” w różnych niesamowitych strojach: jako żołnierz w stroju wojskowym przypominającym strój Willema Dafoe z Pluton żołnierzy, skórzany kombinezon w stylu Wolverine’a, żółta marynarka w kształcie piłki tenisowej i T-shirt. Według Leitcha zdarzają się wraki samochodów i upadki koni — wszystkie praktycznie zastrzelone. Filmowiec grany przez Winstona Duke’a nazywa Colta „najlepszym kaskaderem, z jakim kiedykolwiek pracowałem w całej mojej karierze!” A w jednym utworze granym dla śmiechu, postać Blunta kieruje Goslinga, aby został podpalony i wędrował po zestawie w kółko, wielokrotnie spalany do ostrego w domniemanej zemście za „widmo” jej.
Centralny kryzys filmu pojawia się dzięki uprzejmości filmu w fikcyjnej gwieździe filmu, Ryderze (Aaron Taylor-Johnson), który zaginął, zmuszając Colta, by niechętnie został łowcą nagród. „Jeśli studia dowiedzą się, że zaginął, pierwszy film Jody będzie jej ostatnim” — informuje kaskader. „Znajdziesz Rydera, uratujesz film Jody. Odzyskasz miłość swojego życia”.
Widzieć wszystko