Nora „Szczurzy górników” ma na celu uratowanie 41 mężczyzn, którzy utknęli w indyjskim tunelu
SILKYARA, Indie, 27 listopada (Reuters) – W poniedziałek ratownicy sprowadzili „górników szczurów”, aby przewiercili wąską rurę i pomogli wyciągnąć 41 pracowników budowlanych uwięzionych w tunelu w indyjskich Himalajach na ponad dwa tygodnie po uruchomieniu maszyn o dużej mocy się nie udało – twierdzą urzędnicy.
Mężczyźni, nisko opłacani pracownicy z najbiedniejszych stanów Indii, utknęli w 4,5-kilometrowym tunelu w stanie Uttarakhand od czasu jego zawalenia się 12 listopada.
Rurami pobierali żywność, wodę, światło, tlen i leki, ale próby kopania tunelu napotykały na problemy związane z maszynami.
Próby poziomego wywiercenia tunelu przez gruz, w którym uwięzieni byli mężczyźni, kończyły się uszkodzeniem maszyn, a ratownicy rozpoczęli wiercenie ręcznie po usunięciu zepsutego sprzętu znajdującego się wewnątrz wąskiej rury ewakuacyjnej.
Wiercenie, usuwanie gruzu i wsuwanie dalej rury ewakuacyjnej o szerokości 900 milimetrów (3 stóp) jest obecnie wykonywane od wewnątrz rury przez zespół sześciu „górników szczurów” ze środkowych Indii, których urzędnicy określają jako „pracowników wykwalifikowanych”.
„Módlmy się i miejmy nadzieję, że uda się to zrobić tak szybko, jak to możliwe i przy jak najmniejszych trudnościach” – powiedział reporterom urzędnik stanowy Neeraj Khairwar, dodając, że nie można przewidzieć, jak długo może potrwać ten proces.
„Wydobywanie szczurów” to prymitywna, niebezpieczna i kontrowersyjna metoda stosowana w Indiach głównie w celu usuwania złóż węgla przez wąskie przejścia. Nazwa wzięła się od podobieństwa do szczurów grzebiących w wąskich norach.
„Trzech z nas wejdzie do tunelu, jeden będzie wiercił, drugi będzie zbierał błoto, a trzeci będzie go przepychał przez wózek” – powiedział agencji Reuters Rakesh Rajput, jeden z górników.
„Robimy to od ponad 10 lat i jest dla nas wystarczająco dużo miejsca. 41 mężczyzn to także robotnicy i wszyscy chcemy ich wyprowadzić” – powiedział.
RZĄD KRYTYKOWANY
Agencje rządowe i prywatne zaangażowane w akcję ratowniczą rozważają inne opcje. W niedzielę otworzyli dla mężczyzn inną drogę, której celem było wywiercenie szybu prosto ze szczytu góry powyżej.
Do poniedziałkowego wieczoru odwiercono 36 z 86 metrów (282 stóp) – podają urzędnicy, dodając, że uwaga pozostaje skupiona na trasie poziomej.
Zła pogoda może skomplikować akcję ratunkową. W górach prognozowane są burze, grad i niższe temperatury wynoszące co najmniej 9 stopni Celsjusza (48,2 stopnia Fahrenheita).
„Są przeszkoleni, jak pracować w każdej sytuacji, więc nie jest to dla nas zmartwienie” – powiedział Mahmood Ahmad, dyrektor zarządzający firmy NHIDCL, która buduje tunel.
Tunel stanowi część wartej 1,5 miliarda dolarów autostrady Char Dham, jednego z najbardziej ambitnych projektów premiera Narendry Modiego, mającego na celu połączenie czterech hinduskich miejsc pielgrzymkowych drogami o długości 890 km.
Władze nie podały, co było przyczyną zapadnięcia się skał, ale region jest narażony na osuwiska, trzęsienia ziemi i powodzie.
W pierwszej poważnej krytyce pod adresem rządu federalnego w związku z kryzysem Hemant Soren, główny minister biednego wschodniego stanu Jharkhand, skąd pochodzi 15 z 41 mężczyzn, i rywal partii Bharatiya Janata Modiego, powiedział, że „środki bezpieczeństwa nie są przestrzegane”. „przy takich projektach w Uttarakhand.
„Do tak ryzykownych projektów biorą pracowników z biednych i zacofanych państw, a jeśli coś im się tam stanie, kogo to obchodzi?” – powiedział w poniedziałek Soren.
Tunel nie miał wyjścia awaryjnego i został zbudowany w wyniku uskoku geologicznego, powiedział w piątek agencji Reuters członek panelu ekspertów badającego katastrofę.
Urzędnicy federalni oświadczyli, że robią wszystko, co w ich mocy, aby uratować mężczyzn i dbają o ich dobre samopoczucie w zamknięciu. Zlecili także audyt bezpieczeństwa 29 tuneli budowanych przez krajowy zarząd autostrad.
Dodatkowe sprawozdania Sakshi Dayala z New Delhi; Tekst: YP Rajesh, redakcja: Ed Osmond
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.