Świat

Nora „Szczurzy górników” ma na celu uratowanie 41 mężczyzn, którzy utknęli w indyjskim tunelu

  • 27 listopada, 2023
  • 4 min read
Nora „Szczurzy górników” ma na celu uratowanie 41 mężczyzn, którzy utknęli w indyjskim tunelu


SILKYARA, Indie, 27 listopada (Reuters) – W poniedziałek ratownicy sprowadzili „górników szczurów”, aby przewiercili wąską rurę i pomogli wyciągnąć 41 pracowników budowlanych uwięzionych w tunelu w indyjskich Himalajach na ponad dwa tygodnie po uruchomieniu maszyn o dużej mocy się nie udało – twierdzą urzędnicy.

Mężczyźni, nisko opłacani pracownicy z najbiedniejszych stanów Indii, utknęli w 4,5-kilometrowym tunelu w stanie Uttarakhand od czasu jego zawalenia się 12 listopada.

Rurami pobierali żywność, wodę, światło, tlen i leki, ale próby kopania tunelu napotykały na problemy związane z maszynami.

Próby poziomego wywiercenia tunelu przez gruz, w którym uwięzieni byli mężczyźni, kończyły się uszkodzeniem maszyn, a ratownicy rozpoczęli wiercenie ręcznie po usunięciu zepsutego sprzętu znajdującego się wewnątrz wąskiej rury ewakuacyjnej.

Wiercenie, usuwanie gruzu i wsuwanie dalej rury ewakuacyjnej o szerokości 900 milimetrów (3 stóp) jest obecnie wykonywane od wewnątrz rury przez zespół sześciu „górników szczurów” ze środkowych Indii, których urzędnicy określają jako „pracowników wykwalifikowanych”.

„Módlmy się i miejmy nadzieję, że uda się to zrobić tak szybko, jak to możliwe i przy jak najmniejszych trudnościach” – powiedział reporterom urzędnik stanowy Neeraj Khairwar, dodając, że nie można przewidzieć, jak długo może potrwać ten proces.

Warto przeczytać!  G7 wzywa do „natychmiastowego” zniesienia japońskich zakazów żywnościowych po chińskich ograniczeniach

„Wydobywanie szczurów” to prymitywna, niebezpieczna i kontrowersyjna metoda stosowana w Indiach głównie w celu usuwania złóż węgla przez wąskie przejścia. Nazwa wzięła się od podobieństwa do szczurów grzebiących w wąskich norach.

„Trzech z nas wejdzie do tunelu, jeden będzie wiercił, drugi będzie zbierał błoto, a trzeci będzie go przepychał przez wózek” – powiedział agencji Reuters Rakesh Rajput, jeden z górników.

„Robimy to od ponad 10 lat i jest dla nas wystarczająco dużo miejsca. 41 mężczyzn to także robotnicy i wszyscy chcemy ich wyprowadzić” – powiedział.

RZĄD KRYTYKOWANY

Agencje rządowe i prywatne zaangażowane w akcję ratowniczą rozważają inne opcje. W niedzielę otworzyli dla mężczyzn inną drogę, której celem było wywiercenie szybu prosto ze szczytu góry powyżej.

Do poniedziałkowego wieczoru odwiercono 36 z 86 metrów (282 stóp) – podają urzędnicy, dodając, że uwaga pozostaje skupiona na trasie poziomej.

Warto przeczytać!  Dochodzenie: Policja zignorowała ostrzeżenia o bandycie podczas masowej strzelaniny w Nowej Szkocji

Zła pogoda może skomplikować akcję ratunkową. W górach prognozowane są burze, grad i niższe temperatury wynoszące co najmniej 9 stopni Celsjusza (48,2 stopnia Fahrenheita).

„Są przeszkoleni, jak pracować w każdej sytuacji, więc nie jest to dla nas zmartwienie” – powiedział Mahmood Ahmad, dyrektor zarządzający firmy NHIDCL, która buduje tunel.

Tunel stanowi część wartej 1,5 miliarda dolarów autostrady Char Dham, jednego z najbardziej ambitnych projektów premiera Narendry Modiego, mającego na celu połączenie czterech hinduskich miejsc pielgrzymkowych drogami o długości 890 km.

Władze nie podały, co było przyczyną zapadnięcia się skał, ale region jest narażony na osuwiska, trzęsienia ziemi i powodzie.

W pierwszej poważnej krytyce pod adresem rządu federalnego w związku z kryzysem Hemant Soren, główny minister biednego wschodniego stanu Jharkhand, skąd pochodzi 15 z 41 mężczyzn, i rywal partii Bharatiya Janata Modiego, powiedział, że „środki bezpieczeństwa nie są przestrzegane”. „przy takich projektach w Uttarakhand.

„Do tak ryzykownych projektów biorą pracowników z biednych i zacofanych państw, a jeśli coś im się tam stanie, kogo to obchodzi?” – powiedział w poniedziałek Soren.

Warto przeczytać!  Izraelski minister Gantz mówi, że sytuacja na granicy z Libanem „wymaga zmiany” | Wiadomości o konflikcie izraelsko-palestyńskim

Tunel nie miał wyjścia awaryjnego i został zbudowany w wyniku uskoku geologicznego, powiedział w piątek agencji Reuters członek panelu ekspertów badającego katastrofę.

Urzędnicy federalni oświadczyli, że robią wszystko, co w ich mocy, aby uratować mężczyzn i dbają o ich dobre samopoczucie w zamknięciu. Zlecili także audyt bezpieczeństwa 29 tuneli budowanych przez krajowy zarząd autostrad.

Dodatkowe sprawozdania Sakshi Dayala z New Delhi; Tekst: YP Rajesh, redakcja: Ed Osmond

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Zdobądź prawa licencyjneotwiera nową kartę


Źródło