Polska

nowa linia Praga-Polska skróci podróż o 3 godziny

  • 29 sierpnia, 2024
  • 4 min read
nowa linia Praga-Polska skróci podróż o 3 godziny


Czeskie Koleje (ČD) ogłosiły duże zmiany w swoim rozkładzie jazdy na 2025 r., z których najważniejsza to wprowadzenie tzw. pociągów „Baltic Express”. Podróżując z Pragi do Polski, nowe dalekobieżne usługi radykalnie skrócą podróże z Czech nad Morze Bałtyckie. Przykładem jest czas podróży ze stolicy Czech do Gdańska w Polsce, który skróci się o imponujące trzy godziny.

Począwszy od 2025 r. cztery pary szybkich pociągów Baltic Express będą kursować między Pragą a polskim wybrzeżem Bałtyku. „W ciągu zaledwie czterech miesięcy cztery pary pociągów nazwane Baltic Express zaczną kursować” — ogłosił dyrektor generalny ČD Michal Krapinec. „Współpracując z PKP Intercity na arenie międzynarodowej, będziemy oferować bezpośrednie połączenia między Pragą i Pardubicami do Kłodska, Wrocławia, Poznania, Bydgoszczy i Trójmiasta nad Morzem Bałtyckim”.

Nowa usługa, jak powiedział, „znacznie uprości i przyspieszy podróże” między Czechami a Polską, a jednocześnie pomoże w rozwoju turystyki i biznesu między tymi dwoma krajami. „Do tej pory wszystkie pociągi dalekobieżne do Polski przejeżdżały przez Bohumin, co oznaczało znaczną objazdówkę” – stwierdził Krapinec.

Rzeczywiście, Bogumin, na granicy czesko-polskiej, leży głęboko na wschodzie Czech i podróż pociągiem z Pragi zajmuje ponad trzy i pół godziny. Podróż na wschód będzie teraz omijana przez tych, którzy chcą bezpośrednich pociągów do Wrocławia i dalej do Polski. Teraz, powiedział Krapinec, „podróż z Pragi do Gdańska zostanie skrócona o około trzy godziny”.

Warto przeczytać!  Poprzedni polski rząd przyznał niedoświadczonemu konsorcjum kontrakt na amunicję o wartości 14 mld zł, wynika ze śledztwa

Baltic Express: biznesowy rozkwit

Nowe połączenia mają odjeżdżać z Pragi około 10 minut przed 7 rano, 11 rano, 3 po południu i 7 wieczorem. W Czechach będą zatrzymywać się w Kolínie, Pardubicach, Ústí nad Orlicí, Letohradzie, Jablonné nad Orlicí i Lichkovie. W Polsce będą kontynuować przez Kłodzko, Wrocław, Poznań i Bydgoszcz do Gdańska, Sopotu i Gdyni na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. ČD dodał, że będą również inne przystanki w centrach turystycznych i gospodarczych w Polsce.

„Wierzymy, że Czesi i Polacy będą zainteresowani nowymi pociągami” – powiedział Jiří Ješeta, zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego. „Wiele miast na trasie Baltic Express ma bogatą przeszłość oraz kulturowe i historyczne powiązania z Republiką Czeską. Są to zatem atrakcyjne destynacje dla czeskich turystów. Polskie miasta mogą wówczas wygenerować znaczną liczbę turystów udających się do Republiki Czeskiej”.

Nowa podróż między Pragą a Wrocławiem zajmie około 4 godzin, a do Poznania niecałe 6. Łącznie podróż ze stolicy Czech do Gdańska nad Bałtykiem – ponad 700 km – zajmie około 8 i trzy czwarte godziny.

Poza branżą turystyczną Ješeta zauważył, że ponad 2 miliony ludzi mieszka w czterech największych miastach wzdłuż nowej trasy. „Są one również ważnymi ośrodkami gospodarczymi” – powiedział. „Połączenia mają również duże znaczenie dla transportu krajowego. Zapewnią bezpośrednie, szybkie i wygodne połączenie z północno-zachodniej części regionu Pardubice do stolicy”.

Warto przeczytać!  Wybucha kryzys dyplomatyczny między Polską a Izraelem po zabiciu polskiego pracownika humanitarnego w Gazie
Karta informacyjna ComfortJet
Wszystkie udogodnienia w nowych pociągach ComfortJet w Czechach. ČD.

ComfortJet wchodzi do służby

Kolejnym dobrodziejstwem dla rozkładu jazdy Czech na 2025 r. będzie większa liczba flagowych jednostek ComfortJet ČD. Wyposażone w „najnowocześniejsze elementy na obecnym europejskim rynku kolejowym” pociągi osiągają maksymalną prędkość roboczą 230 km/h. Pasażerowie najpierw zetkną się z ulepszonym taborem w pociągach krajowych między „Ostravan” Bohumín – Praga – Bohumín i „Ostravan” Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín. Następnie zostaną one wprowadzone do eksploatacji na międzynarodowych liniach „Berliner”, a w drugiej połowie roku na połączeniach do Austrii i Węgier.

Na początku tego roku ČD pochwaliło dostawę swoich pierwszych zestawów ComfortJet jako ważną część „rekordowej odnowy” swojego taboru. Tylko w 2024 r. ma otrzymać prawie 140 nowych jednostek elektrycznych, spalinowych i nietrakcyjnych oraz lokomotyw elektrycznych.

Czytaj więcej:

Właśnie przeczytałeś jeden z naszych artykułów premium bezpłatnie

Chcesz mieć pełny dostęp? Skorzystaj z naszej ekskluzywnej oferty

Zobacz ofertę




Źródło