Biznes

Nowa Skoda Superb kontra nowy Volkswagen Passat. Znalazłem 5 różnic

  • 4 listopada, 2023
  • 5 min read
Nowa Skoda Superb kontra nowy Volkswagen Passat. Znalazłem 5 różnic


Historia zatoczyła koło, bo jak przy pierwszej generacji Superba, kiedy gołym okiem można było znaleźć podobieństwa do Passata B5, teraz Superb IV generacji i Passat B9 są do siebie bardzo podobne. To nie przypadek, ponieważ oba auta będą schodziły z jednej taśmy produkcyjnej. Jest jednak kilka wyróżników, które są charakterystyczne dla każdego z tych aut.

Skoda Superb

Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat


Skoda Superb

2024 Volkswagen Passat B9

Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat


2024 Volkswagen Passat B9

Nowa Superb kontra VW Passat — wersje nadwoziowe

Volkswagen Passat występował zawsze w wersji sedan i kombi. Podobnie było z Superbem, który w pierwszej generacji był sprzedawany również jako sedan i kombi, a w każdej kolejnej jako liftback i kombi. U Czechów nic się w tej materii nie zmieniło — cały czas pozostał wybór pomiędzy praktycznym i rodzinnym kombi a liftbackiem.

W Volkswagenie wyboru już nie ma – jest tylko kombi. Dlaczego? W portfolio Niemców znajduje się jeszcze Arteon, którego dni są już policzone. Jest jednak również zupełnie nowy model ID.7. Jego napęd jest w pełni elektryczny i uważa się go za elektrycznego Passata. Volkswagen bardzo wierzy w sukces ID.7 i być może dlatego u tej marki spalinowego modelu w nadwoziu trójbryłowym zabrakło.

2024 Volkswagen Passat B9

Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat


2024 Volkswagen Passat B9

Nowa Skoda Superb kontra VW Passat — różna paleta silników

Volkswagen w hierarchii koncernu jest pozycjonowany wyżej, dlatego również Passat ma być bardziej „premium” niż jego czeski odpowiednik. Nie bez powodu to właśnie Passat został zaprezentowany dwa miesiące przed Superbem i nie bez powodu niemiecki samochód ma większą paletę układów napędowych.

W Superbie nie będzie dostępna mocniejsza hybryda plug-in o mocy 272 KM. Klienci chcący kupić PHEV-a będą mogli wybrać tylko słabszy, 204-konny napęd. W salonie czeskiego producenta nie będzie także opcji zamówienia 122-konnego diesla. Najsłabsze będzie 2.0 TDI o mocy 150 KM.

Skoda Superb

Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat


Skoda Superb

2024 Volkswagen Passat B9

Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat


2024 Volkswagen Passat B9

Nowa Skoda Superb kontra VW Passat — fizyczne pokrętła są w Superbie, a w Passacie?

Od wielu lat Skoda podczas promowania swoich samochodów głosi, że są one „Simply Clever”, czyli budowane tak, by były łatwe w obsłudze. To dlatego w drzwiach czeskich aut można znaleźć parasolkę, a w klapce wlewu paliwa jest skrobaczka do szyb. W IV generacji Superba widać to także po zastosowaniu trzech fizycznych pokręteł na środku deski rozdzielczej. Odpowiadają one za m.in. regulację klimatyzacji, sterowanie głośnością muzyki i wybór trybu jazdy.

Warto przeczytać!  Odcinkowy pomiar prędkości na A4 to żyła złota. Ile wykroczeń zarejestrował?

W Passacie takiego rozwiązania nie ma, a wszystkie funkcje auta są obsługiwane przy pomocy ekranu i paska dotykowego, znajdujących się na środku deski rozdzielczej. Na szczęście tym razem dotykowy czarny pasek jest podświetlany.

Czwarta generacja Skody Superb

Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat


Czwarta generacja Skody Superb

2024 Volkswagen Passat B9

Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat


2024 Volkswagen Passat B9

Nowa Skoda Superb kontra VW Passat — różne ekrany

Różnica w przekątnej wynosi 2 cale. W Skodzie Superb będzie on miał maksymalnie 13 cali, z kolei w Passacie – 15 cali. To oczywiście wiąże się z nieco inną obsługą multimediów. Jak już wspomnieliśmy, w Superbie ustawienia klimatyzacji są modyfikowane z poziomu pokręteł, z kolei w Passacie z poziomu ekranu. Musi on być większy, by umożliwić łatwą obsługę przez użytkownika. Wielkość ekranu to także kwestia prestiżu, o którym mówiliśmy powyżej.

Czwarta generacja Skody Superb

Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat


Czwarta generacja Skody Superb

Nowa Skoda Superb kontra VW Passat — zupełnie inny styl świateł

Choć auta będą produkowane w tym samym miejscu, konstrukcyjnie są do siebie bardzo podobne, a z profilu są niemal identyczne, to ich stylistyka jest różna i charakterystyczna dla każdego z producentów. W ten sposób Superb jest bardziej tradycyjny niż Passat. Owszem, gdzieniegdzie narysowane linie są zbieżne z Passatem, ale nie da się ich pomylić, choćby przez sposób, w jaki zostało zaprojektowane oświetlenie w obu samochodach.

W Passacie z tyłu mamy jeden długi pas światła, który na krawędziach się powiększa, by umieścić tam wszystkie wymagane przez homologacje rodzaje świateł. W Superbie są dwie osobne lampy. Oczywiście w obu przypadkach są to światła stworzone w technologii LED, więc ich technologiczne zaawansowanie jest na tym samym poziomie.

Podobnie jest z przodu, gdzie Superb ma swój charakterystyczny grill, który tym razem poszerzono, a światła sprawiają wrażenie bardziej agresywnych, niż te w Passacie. Za to w niemieckim aucie znajdziemy kolejny cienki pasek LED, idący do znaczka na środku. Różnice widać również w zderzakach

Czwarta generacja Skody Superb

Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat


Czwarta generacja Skody Superb

2024 Volkswagen Passat B9

Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat


2024 Volkswagen Passat B9


Źródło