Nowa ustawa UE o bateriach zawiera zastrzeżenia; ból głowy dla Samsunga, Apple
![Nowa ustawa UE o bateriach zawiera zastrzeżenia; ból głowy dla Samsunga, Apple](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/06/ked202306210051.jpg)
Decyzja Unii Europejskiej o przejściu na bardziej ekologiczne baterie w celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla i promowania recyklingu wiąże się z kilkoma zastrzeżeniami, co przyprawia o ból głowy wiodących producentów smartfonów, takich jak Samsung Electronics Co. i Apple Inc.
Nowe zasady zatwierdzone przez parlament UE w zeszłym tygodniu są pożądaną zmianą, ale nadmierna kontrola nad sektorem wytwórczym może zaszkodzić działalności biznesowej firm spoza UE, zwiększając niepotrzebne koszty i hamując nowe technologie, twierdzą analitycy.
Parlament uchwalił 14 czerwca nowe prawo, które wymaga, aby smartfony były dostarczane z bateriami, które użytkownik może łatwo wymienić. Prawo nie dotyczy wyłącznie telefonów komórkowych, ale obejmuje różne rodzaje baterii, w tym baterie w laptopach i innych urządzeniach przenośnych.
Nowe przepisy, choć nie ustalono dokładnego terminu ich wdrożenia, wpłyną na projektowanie, produkcję i gospodarkę odpadami niemal wszystkich rodzajów baterii sprzedawanych w UE.
Wiele drogich smartfonów jest wyposażonych w zintegrowaną baterię, co praktycznie uniemożliwia użytkownikom końcowym jej wymianę.
Apple, światowy numer 1 w produkcji smartfonów premium, produkuje iPhone’y ze zintegrowanymi bateriami od 2007 roku, a Samsung, największy pod względem wielkości producent telefonów komórkowych, robi to ze swoją serią smartfonów Galaxy od 2015 roku.
„Zdajemy sobie sprawę z przepisów związanych z odłączaniem baterii. Uważnie monitorujemy sytuację. Odpowiednio zareagujemy” – powiedział przedstawiciel Samsunga.
ZMIANA WYGLĄDU
Analitycy stwierdzili, że producenci smartfonów, tacy jak Apple, Samsung i chińskie Xiaomi, Oppo i Vivo, którzy eksportują swoje produkty do Europy, mogą być zmuszeni do zmiany projektów swoich telefonów po kosztach, aby były zgodne z przepisami.
„W niektórych przypadkach, takich jak składane telefony, zmiana projektu w celu ułatwienia wymiany baterii może być znacznie trudniejsza” – powiedział przedstawiciel branży w Korei.
Przepisy UE zawierają również wymagania dla producentów baterii dotyczące deklarowania i oznaczania śladu węglowego ich produktów.
Baterie lekkich środków transportu (LMT) i baterie przemysłowe o pojemności powyżej 2 kWh oraz baterie EV będą musiały posiadać „cyfrowy paszport baterii” zawierający informacje o modelu baterii, a także informacje specyficzne dla danej baterii i jej zastosowania.
Mechanizm dostosowań na granicach węglowych (CBAM), który UE planuje wprowadzić pilotażowo w październiku, jest również uciążliwy dla takich firm jak Samsung i LG Electronics Inc., które prowadzą w Europie fabryki AGD.
Mechanizm wzywa firmy do zakupu kredytów węglowych lub uiszczenia opłat importowych za stal, cement, energię elektryczną, nawozy, aluminium i inne powiązane produkty, jeśli ich emisje dwutlenku węgla na etapie produkcji przekraczają określone poziomy.
UE planuje również wprowadzić w listopadzie politykę należytej staranności w łańcuchu dostaw, która wymaga od firm, których sprzedaż w regionie wynosi co najmniej 150 mln euro, zajęcia się społecznymi i środowiskowymi zagrożeniami związanymi z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i handlem surowcami i surowcami wtórnymi.
Obserwatorzy branży stwierdzili, że taka zasada może zmusić firmy do ujawnienia ich tajemnic handlowych.
WIRTUALNA BARIERA HANDLOWA
Parlament UE stwierdził, że nowe przepisy mają na celu uczynienie akumulatorów bardziej trwałymi, zrównoważonymi i wydajniejszymi, przy jednoczesnym przekształceniu przemysłu w bardziej ekologiczny dzięki niższym emisjom i wykorzystaniu materiałów pochodzących z recyklingu, a także zwiększeniu wygody konsumentów.
Niektórzy analitycy stwierdzili jednak, że przepisy pomogą krajom UE wzmocnić ich łańcuch dostaw w zaawansowanych branżach, w tym w bateriach.
Przedstawiciele branży powiedzieli, że UE może zakazać eksportu zużytych baterii poza region, ponieważ dąży do wprowadzenia obowiązku stosowania surowców pochodzących z recyklingu ze zużytych baterii sprzedawanych w Europie.
„Jeśli recykling stanie się obowiązkowy na mocy unijnych przepisów dotyczących baterii, przechowywanie zużytych baterii w regionie może stanowić przewagę konkurencyjną” – powiedział Ahn Jae-yong, szef brukselskiego biura Koreańskiej Agencji Promocji Inwestycji Handlowych (KOTRA).
„UE pozostaje w tyle za liderami przemysłu, takimi jak Korea i Chiny, w kluczowych obszarach surowców do produkcji baterii i ogniw. Może to być próba zdobycia przewagi w ekosystemie zużytych baterii. Zarówno nasze firmy, jak i rząd powinny się na to przygotować”.
Napisz do Jeong-Soo Hwang i Nan-Sae Bin pod adresem hjs@hankyung.com
In-Soo Nam zredagował ten artykuł.