Nowa wersja Scrabble ma na celu uczynienie gry polegającej na budowaniu słów bardziej przystępną
![Nowa wersja Scrabble ma na celu uczynienie gry polegającej na budowaniu słów bardziej przystępną](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/04/urlhttps3A2F2Fassets.apnews.com2F292F782F5cffcad6d74c38ef545c645198032Fa9d837233921472c83a8353eda2747b3-770x470.jpeg)
NOWY JORK (AP) – Scrabble przechodzi małą metamorfozę, przynajmniej w Europie.
Mattel zaprezentował dwustronną planszę, na której znajduje się zarówno klasyczna gra polegająca na budowaniu słów, jak i Scrabble Together, nowa wersja zaprojektowana tak, aby była dostępna „dla każdego, kto uważa gry słowne za onieśmielające”.
Ta nowa wersja, która jest teraz dostępna w całej Europie, jest reklamowana jako bardziej zorientowana na drużynę i szybsza w grze. Aktualizacja ta stanowi pierwszą znaczącą zmianę w planszy Scrabble od ponad 75 lat, powiedział Mattel we wtorek.
„Chcemy mieć pewność, że gra nadal będzie włączająca dla wszystkich graczy” – powiedział Ray Adler, wiceprezes i globalny szef ds. gier w Mattel w przygotowanym oświadczeniu, zauważając, że konsumenci nadal będą mogli wybierać między klasyczną grą a nową wersją .
Chcąc poszerzyć swój zasięg, firmy produkujące zabawki od lat wprowadzają alternatywne lub uproszczone sposoby grania w gry planszowe, począwszy od „juniorskich” edycji przeznaczonych dla młodszych dzieci po wiele zestawów instrukcji, z których gracze mogą korzystać w celu zwiększenia poziomu trudności.
Scrabble Together jest skierowany do graczy w każdym wieku. Jim Silver, ekspert w branży zabawek i dyrektor generalny witryny z recenzjami TTPM, powiedział, że dwustronna plansza to sprytne podejście, ponieważ umożliwia graczom przełączanie się z jednego trybu do drugiego według własnego uznania.
Ogłoszeniu firmy Mattel towarzyszyła także ankieta, która dała wgląd w niektóre sposoby, w jakie brytyjscy konsumenci radzili sobie wcześniej z klasycznym Scrabble. Opinion Matters, badacz rynku z Londynu, odkrył, że 75% dorosłych Brytyjczyków w wieku od 25 do 34 lat szukało słowa podczas grania w grę planszową, aby sprawdzić, czy jest ono prawdziwe. Prawie połowa (49%) przyznała, że próbowała wymyślić nowe słowo w nadziei na wygraną.
Nie wiadomo, czy nowa wersja rozszerzy się kiedyś poza Europę. Podczas gdy Mattel z siedzibą w El Segundo w Kalifornii jest właścicielem praw do gry Scrabble na całym świecie, Hasbro licencjonuje tę grę na przykład w USA.
„Mattel i Hasbro co roku pracowały osobno nad różnymi wersjami Scrabble” – powiedział Silver. W rezultacie niektóre wersje są dostępne tylko w niektórych krajach, co stwarza „interesującą dynamikę” dla zagorzałych fanów gry – dodał.
Rzecznik Hasbro z siedzibą w Pawtucket w stanie Rhode Island potwierdził we wtorek e-mailem The Associated Press, że firma nie planuje obecnie aktualizacji w USA, ale dodał, że marka „uwielbia pomysły na różne sposoby gry w Scrabble” i nadal przyciągaj nowych graczy do gry na całym świecie.”
Początki Scrabble sięgają 1931 roku, kiedy amerykański architekt Alfred Mosher Butts wynalazł prekursora gry. Według arkusza informacyjnego firmy Mattel, pierwotna nazwa Scrabble brzmiała „Lexiko”, a zanim w 1948 r. oficjalnie otrzymała nazwę i znak towarowy Scrabble, dzieło Buttsa nosiło także nazwy „Criss-Crosswords”, „It” i „Alph”.
Obecnie Scrabble jest produkowany w 28 różnych językach. Według Mattel od 1948 r. sprzedano ponad 165 milionów gier w 120 krajach na całym świecie, przy czym każdego roku na całym świecie sprzedaje się średnio 1,5 miliona gier.
Oprócz liczącej kilkadziesiąt lat rzeszy fanów Scrabble, w ostatnich latach gwałtownie wzrosła popularność innych gier słownych, w tym Bananagramów i internetowej gry w zgadywanie Wordle.