Nowe badania ujawniają, że geny Twoich znajomych mogą mieć wpływ na Twoją przyszłość
Badania przeprowadzone przez Rutgers ujawniły, że społeczne czynniki genetyczne, czyli wpływ genotypu partnera społecznego na obserwowalne cechy innej osoby, mogą wpływać na ryzyko rozwoju uzależnień i zaburzeń psychicznych w późniejszym życiu.
Mama zawsze mówiła: „Wybieraj przyjaciół mądrze”. Teraz badanie przeprowadzone przez profesora Rutgers Health pokazuje, że miała rację: ich cechy mogą się na ciebie sprowadzić – zwłaszcza te, które są w ich genach.
Przełomowe badanie wykazało, że uwarunkowania genetyczne rówieśników w okresie dojrzewania mogą mieć długofalowe konsekwencje dla indywidualnego ryzyka wystąpienia zaburzeń związanych z używaniem narkotyków i alkoholu, depresji i lęków.
„Genetyczne predyspozycje rówieśników do zaburzeń psychicznych i związanych z używaniem substancji psychoaktywnych są powiązane z ryzykiem wystąpienia u danej osoby tych samych zaburzeń w młodym wieku dorosłym” – powiedziała Jessica E. Salvatore, adiunkt psychiatrii w Rutgers Robert Wood Johnson Medical School i główna autorka badania opublikowanego w Amerykańskie czasopismo psychiatryczne„Nasze dane są przykładem długiego zasięgu społecznych efektów genetycznych” – powiedział Salvatore.
Socjo-genomika – wpływ genotypu jednej osoby na obserwowalne cechy innej – to rozwijająca się dziedzina genomiki. Badania sugerują, że skład genetyczny rówieśników może wpływać na wyniki zdrowotne ich przyjaciół. Aby to sprawdzić, Salvatore i współpracownicy wykorzystali szwedzkie dane krajowe do oceny społecznych efektów genetycznych rówieśników w przypadku kilku zaburzeń psychicznych.
Metodyka badań i wyniki
Mając zanonimizowaną bazę danych ponad 1,5 miliona osób urodzonych w Szwecji w latach 1980–1998, których rodzice urodzili się w Szwecji, pierwszym krokiem było mapowanie osób według lokalizacji i szkoły w okresie ich nastoletnich lat. Następnie badacze wykorzystali rejestry medyczne, farmaceutyczne i prawne dokumentujące używanie substancji psychoaktywnych i zaburzenia zdrowia psychicznego u tych samych osób w wieku dorosłym.
Modele zostały uruchomione w celu oceny, czy predyspozycje genetyczne rówieśników przewidywały prawdopodobieństwo wystąpienia u osób docelowych nadużywania substancji, poważnej depresji i zaburzeń lękowych w wieku dorosłym. Predyspozycje genetyczne rówieśników zostały zindeksowane za pomocą rodzinnych wyników ryzyka genetycznego – spersonalizowanych miar ryzyka genetycznego opartych na historii rodzinnej – dla tych samych schorzeń.
Nawet po uwzględnieniu czynników takich jak predyspozycje genetyczne osób docelowych i rodzinne czynniki społeczno-ekonomiczne, badacze odkryli wyraźny związek między predyspozycjami genetycznymi rówieśników a prawdopodobieństwem rozwinięcia się u osób docelowych uzależnienia od substancji lub zaburzeń psychicznych. Efekty były silniejsze wśród rówieśników ze szkół niż wśród rówieśników z określonych obszarów geograficznych.
W grupach szkolnych najsilniejsze efekty wystąpiły u kolegów z klasy szkoły średniej, szczególnie u tych w wieku od 16 do 19 lat, którzy uczęszczali do tej samej szkoły zawodowej lub przygotowującej do college’u. Efekty społeczno-genetyczne u rówieśników ze szkół były większe w przypadku zaburzeń związanych z używaniem narkotyków i alkoholu niż w przypadku poważnych zaburzeń depresyjnych i lękowych.
Salvatore powiedział, że potrzeba więcej badań, aby zrozumieć, dlaczego istnieją takie powiązania.
„Najbardziej oczywistym wyjaśnieniem, dlaczego predyspozycje genetyczne rówieśników mogą być powiązane z naszym własnym dobrostanem, jest pomysł, że predyspozycje genetyczne naszych rówieśników wpływają na ich fenotyp lub prawdopodobieństwo, że rówieśnicy są również dotknięci zaburzeniem” – powiedziała. „Jednak w naszej analizie odkryliśmy, że predyspozycje genetyczne rówieśników były powiązane z prawdopodobieństwem wystąpienia zaburzenia u osób docelowych, nawet po statystycznym uwzględnieniu, czy rówieśnicy byli dotknięci, czy nie”.
Salvatore powiedział, że jasne jest, jakie znaczenie mają te ustalenia w kontekście interwencji.
„Jeśli chcemy zastanowić się, jak najlepiej zająć się tymi kosztownymi społecznie zaburzeniami, musimy więcej myśleć o interwencjach opartych na sieciach i interwencjach społecznych” – powiedziała. „Nie wystarczy myśleć o ryzyku indywidualnym”.
Badania te podkreślają również znaczenie zakłócania procesów i ryzyka, które rozciągają się na co najmniej dekadę po uczęszczaniu do szkoły, dodała Salvatore. „Wpływy genetyczne rówieśników mają bardzo daleki zasięg”, powiedziała.
Odniesienie: „Efekty genetyczne w środowisku rówieśniczym i etiologia zaburzeń związanych z używaniem substancji, ciężkiej depresji i zaburzeń lękowych w szwedzkiej próbie krajowej” autorstwa Jessiki E. Salvatore, Henrika Ohlssona, Jana Sundquista, Kristiny Sundquist i Kennetha S. Kendlera, 7 sierpnia 2024 r. Amerykańskie czasopismo psychiatryczne.
DOI: 10.1176/appi.ajp.20230358
Badanie zostało sfinansowane przez Narodowe Instytuty ZdrowiaSzwedzka Rada ds. Badań Naukowych oraz finansowanie Avtal om Läkarutbildning och Forskning od Regionu Skåne.