Rozrywka

Nowe filtry twarzy TikTok są niepokojąco dobre – co może być całkiem złe

  • 2 marca, 2023
  • 8 min read
Nowe filtry twarzy TikTok są niepokojąco dobre – co może być całkiem złe


Jeśli przeglądałeś TikTok w ciągu ostatniego tygodnia, prawdopodobnie widziałeś film, który wygląda mniej więcej tak: kobieta wygląda na zdumioną, gdy patrzy na swoją twarz w aparacie. Dotyka swoich ust, powiek, policzków, jakby zastanawiając się, czy części jej twarzy mogą być prawdziwe. „To wcale nie ja”, powiedział jeden z użytkowników.

To dlatego, że w rzeczywistości twarz, której dotykają nie jest naprawdę własne. Jest to wynik niezwykle imponującego nowego filtra twarzy o nazwie „Bold Glamour”, który zamiatał aplikację, a rzesze użytkowników filmowały swoje reakcje na to, jak wiarygodnie zmienia ich wygląd, czy to z fascynacją, zachwytem, ​​czy wręcz przerażeniem. A relacje prasowe na temat filtra były naprawdę dzikie, z nagłówkami odnoszącymi się do filtra jako „wojna psychologiczna” i „przerażający”.

Reakcje są uzasadnione: Bold Glamour to jeden z najbardziej imponujących efektów TikTok do tej pory i wydaje się, że jest to pierwsze spojrzenie na to, w jaki sposób narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą sprawić, że transformacje twarzy będą trudniejsze do wykrycia, a jeszcze lepsze w przekształcaniu wyglądu ludzi. Ale na razie TikTok ukrywa tajemnicę Bold Glamour — firma zignorowała wiele e-maili od Krawędź prosząc o potwierdzenie, że Bold Glamour używa sztucznej inteligencji, mimo że firma wprowadziła w zeszłym miesiącu nowy zestaw narzędzi do filtrowania sztucznej inteligencji dla twórców efektów.

W aktualizacji z 22 lutego Effect House, swoich narzędzi do tworzenia filtrów, TikTok ogłosił, że twórcy efektów będą mieli teraz dostęp do kilku generatywnych efektów AI, które zmieniają rysy twarzy użytkownika w czasie rzeczywistym. Nowe efekty obejmują gumkę do brwi, efekt marszczenia ust i efekt uśmiechu, a twórcy z wczesnym dostępem stworzyli już filtry przy użyciu nowych narzędzi. W swoich przewodnikach dla twórców TikTok obiecuje, że efekty generatywne pasują do skóry użytkownika i są płynne.

Techniki te różnią się od tego, jak większość efektów filtrów została wykonana do tej pory. Tradycyjne filtry zwykle pobierają obraz z kamery 2D i mapują twoją twarz na przesadzony model 3D, mówi Luke Hurd, konsultant rzeczywistości rozszerzonej, który pracował nad filtrami Snapchata i Instagrama. Efekty te mogą się wypaczyć lub zakłócić, gdy je zablokujesz, ponieważ nakładka 3D ma trudności z przyleganiem do układu twarzy.

Warto przeczytać!  Debra Jo Rupp i Kurtwood Smith mówią „witaj w domu” 17 lat później

„To kamień milowy i wskaźnik dziwności świata post-rzeczywistości, który nas czeka” — mówi Memo Akten, adiunkt sztuki obliczeniowej i projektowania na UC San Diego Visual Arts, który podkreśla filmy pokazujące, jak dokładnie efekt zmienia twarze.

Bold Glamour przekształca twarze użytkowników w sposób, jakiego oczekujemy od tradycyjnych filtrów „upiększających”, ale w znacznie bardziej imponujący sposób. Dodaje ostrego konturowania po bokach twarzy i nosa na matowej, równomiernej cerze. Brwi są bujniejsze i symetryczne. Usta są pełniejsze. Oczy mają błyszczące, szkliste spojrzenie — obecne, ale puste. Odkąd zyskał na popularności w zeszłym tygodniu, ponad 9 milionów filmów korzystających z filtra zostało już udostępnionych na TikTok.

Ale pomimo tropów filtrów twarzy obecnych w Bold Glamour, użytkownicy TikTok zauważyli, że coś w tym efekcie jest inne. W przeciwieństwie do innych filtrów, które sprawiają, że twarz użytkownika wygląda jak rysunkowe rzęsy lub przesadny cień do powiek, modyfikacje Bold Glamour wydają się poruszać wraz z ludzką twarzą pod nimi, a nawet dostosowują się po nałożeniu na męskie twarze. A co najważniejsze, filtr prawie się nie zniekształca, gdy użytkownik kładzie rękę przed sobą, co jest częstym zjawiskiem w przypadku innych efektów twarzy.

Hurd mówi, że Bold Glamour prawdopodobnie wykorzystuje technologie uczenia maszynowego – a w szczególności Generative Adversarial Networks lub GAN – aby dokonać tego imponującego wyczynu.

„Mówiąc najprościej, sieci GAN zmuszają do walki na śmierć i życie dwie konkurujące ze sobą sieci neuronowe” — mówi Hurd. W przypadku Bold Glamour jest to rywalizacja między spojrzeniem kamery na twoją twarz a stylem, w jaki TikTok chce cię przemienić. „Ponieważ wykorzystuje cię, porównuje aspekty twojej twarzy z zestawem danych obrazów, które zaczynają pasować do twoich policzków, oczu, brwi, ust i innych”. Ostatecznie technologia łączy dwa zestawy obrazów w jeden. „Jeśli zrobimy to wystarczająco szybko, możemy osiągnąć liczbę klatek na sekundę wideo” — mówi Hurd. „A teraz mamy efekt następnego poziomu, taki jak Bold Glamour!”

Warto przeczytać!  Zendaya, Jennifer Connelly w centrum zaciekłej debaty o urodzie: „A 7”

Hurd mówi, że istnieją inne efekty, które działają w podobny sposób, takie jak efekt „nastoletniego wyglądu” TikToka i efekty zamiany płci na Snapchacie. Ale powodem, dla którego Bold Glamour bardziej się wyróżniał, może być to, że jest mniej przesadzony. „Jest wystarczająco subtelny, aby nadal być sobą i być przekonującym”.

Akten twierdzi, że technologia stosowana przez Bold Glamour nie jest przełomowa. „Technologie te rozwijają się szybko w ciągu ostatnich kilku lat”. Chociaż technologia sama w sobie nie jest nowa, uważa, że ​​Bold Glamour jest tak imponujący dzięki inżynierii, która umożliwia wprowadzenie tej technologii na urządzenia mobilne w bardzo solidny sposób z minimalnymi usterkami.

„Było to już możliwe na komputerach stacjonarnych przy użyciu oczywiście specjalistycznego oprogramowania (np. deepfake)”, mówi Akten. „Ale to wymaga specjalistycznego oprogramowania i pewnej wiedzy technicznej. Filtr TikTok działa na urządzeniu mobilnym, dostępnym dla miliardów ludzi, bez wiedzy technicznej, w czasie rzeczywistym i często (nie zawsze) wygląda całkowicie wiarygodnie”.

Chociaż wielu użytkowników TikTok jest pod wrażeniem filtra Bold Glamour, wielu jest również zaniepokojonych tym, jak jeszcze bardziej płynne narzędzie do modyfikacji twarzy może wpłynąć na samoocenę i poczucie własnej wartości użytkowników. Spencer Burnham, twórca AR, który stworzył popularne efekty na TikTok i Instagramie, zauważa, że ​​włączenie pewnego poziomu retuszu w filtrach – nawet jeśli nie są to wyraźnie efekty makijażu lub „piękności” – jest normą, a nie wyjątkiem. Nawet filtry żartów często mają pewien poziom edycji twarzy, na przykład wyrównanie wyglądu skóry lub rozmycie trądziku.

Oznacza to, że niesamowite uczucie towarzyszące Bold Glamour to dopiero początek. Użytkownicy TikTok prawdopodobnie zaczną widzieć coraz więcej filtrów wykorzystujących sztuczną inteligencję, ponieważ nowe narzędzia generatywne zostaną otwarte dla większej liczby twórców. Burnham martwi się, że posiadanie zestawu potężnych narzędzi, które zmieniają wygląd użytkownika w czasie rzeczywistym, może być „wylęgarnią dysmorfii ciała”.

Warto przeczytać!  Miliarder technologiczny Ankur Jain poślubia byłą gwiazdę WWE Erikę Hammond w egipskim splendorze: Private Jets, Pyramids..

„Docieramy do nowego miejsca, w którym nie tylko rozszerza się rzeczywistość, ale ją zastępuje. Trochę mnie to przeraża – mówi.

Te odczucia zostały również powtórzone w TikTok przez osoby korzystające z tej funkcji. Joanna Kenny, była kosmetyczka, która teraz rzuca wyzwanie nierealistycznym standardom urody swoim ruchem #poresnotflaws, powiedziała w filmie, że filtrowi udaje się wyglądać naturalnie, tworząc efekt, który nie przypomina jej. „Wykonałem wiele pracy, aby oduczyć się, że komukolwiek zawdzięczam urodę” — powiedział Kenny. Powiedziała, że ​​filtr sprawił, że poczuła się „brzydka” po usunięciu efektu.

Istnieje coraz więcej dowodów na to, że filtry te są szkodliwe dla zdrowia psychicznego ze względu na nierealistyczne oczekiwania, jakie stawiają w stosunku do obrazu ciała. Badanie wpływu filtrów na społeczeństwo przeprowadzone w 2021 r. przez naukowców z City, University of London wykazało, że 94 procent kobiet i osób niebinarnych czuło presję, by wyglądać w określony sposób, a 90 procent przyznało się do używania filtrów lub edytowania swoich zdjęć w inny sposób. Kolejne badanie z 2017 r. przeprowadzone przez Badania poznawcze Journal odkrył, że ludzie rozpoznają manipulację obrazem tylko w około 60–70 procentach przypadków.

Wyniki te prawdopodobnie nie będą zaskoczeniem dla platform mediów społecznościowych, które tworzą i wdrażają filtry upiększające. Raport z Dziennik Wall Street w 2021 roku ujawnił, że Meta była już świadoma, że ​​Instagram sprawia, że ​​1 na 3 nastolatki źle się czują ze swoim ciałem, a nastolatki korzystające z aplikacji odczuwają wyższy poziom lęku i depresji.

Na razie większość reakcji na Bold Glamour polegała na podkreśleniu, jak szalony jest ten efekt, zwracając uwagę na jego zastosowanie i transformacje. Ale ponieważ coraz więcej platform przyjmuje i ulepsza filtry oparte na sztucznej inteligencji, prawdopodobnie niedługo twórcy będą używać filtrów upiększających i innych kosmetycznych efektów edycyjnych, które są nie do odróżnienia od rzeczywistości. Jest duża szansa, że ​​już są.




Źródło