Biznes

Nowe pociągi za ponad 7 mld zł. Kolejowy gigant wkrótce rozstrzygnie przetarg

  • 25 stycznia, 2023
  • 3 min read
Nowe pociągi za ponad 7 mld zł. Kolejowy gigant wkrótce rozstrzygnie przetarg


2023-01-25 11:44

publikacja
2023-01-25 11:44

Polregio podpisało umowy ramowe z Newagiem, Pesą,
FPS Cegielski i Stadler Polska na dostawę do 200 Elektrycznych Zespołów
Trakcyjnych (ETZ) za ponad 7 mld zł. Nowe pociągi mają być dostarczone w
ciągu najbliższych trzech lat.

Nowe pociągi za ponad 7 mld zł. Kolejowy gigant wkrótce rozstrzygnie przetarg
Nowe pociągi za ponad 7 mld zł. Kolejowy gigant wkrótce rozstrzygnie przetarg
fot. Robson90 / / Shutterstock

„Podpisujemy cztery umowy
ramowe z czterema producentami: z Pesą, FPS, Newagiem i Stablerem. (…)
Pierwsza umowa wykonawcza zostanie zawarta jeszcze w tym roku. Do 2026
roku na tory wjedzie nawet do 200 nowych pojazdów. Planujemy na ten cel
wydać około 7 mld zł” – powiedział na uroczystości z okazji podpisania
umowy ramowej prezes Polregio Artur Martyniuk.

„Proces przetargowy będzie szybki i prosty pod warunkiem, że będzie
ogłoszony konkurs, bo koleje regionalne muszą startować w konkursie na
zakup taboru. Co do zasady jesteśmy przygotowani nie tylko z
przetargiem, ale mamy gotowe wnioski w przypadku ogłoszenia konkursu
przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych” – dodał.

Prezes Polregio zapowiedział, że aukcja elektroniczna nastąpi w około
2 tygodnie od daty rozstrzygnięcia pierwszego konkursu przez CUPT.

Polregio w maju ubiegłego roku ogłosiło przetarg na dostawę do 200
nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jak podawano wówczas w
ogłoszeniu zamówienia, dostawa ma dotyczyć maksymalnie 60 sztuk
elektrycznych zespołów trakcyjnych posiadających od 130 do 160 miejsc
siedzących i maksymalnie 140 sztuk w wersji z minimum 210 miejscami
siedzącymi.

Warto przeczytać!  Polacy z pomp ciepła przerzucili się na coś innego. Mogą tego pożałować

Oferty w przetargu złożyły cztery firmy: Newag z ceną 10,76 mld zł
brutto, Stadler Polska z ceną w wysokości 10,89 mld zł brutto, Pojazdy
Szynowe PESA Bydgoszcz z ceną 9,94 mld zł i H. Cegielski – Fabryka
Pojazdów Szynowych z ceną w wysokości 7,16 mld zł brutto.

Polregio informowało wcześniej, że umowy ramowe będą obowiązywać 36
miesięcy od dnia podpisania. Przez ten okres wykonawcy związani umową
ramową będą składać oferty na określoną liczbę pojazdów. O tym, u
którego z producentów zostanie zamówiony pojazd, rozstrzygać ma aukcja
elektroniczna. To na jej podstawie zawierane będą umowy w sprawie
konkretnego zamówienia.

Prezes PFR Paweł Borys powiedział, że środki na tę inwestycję mają być niedługo dostępne.

„Jako PFR jesteśmy operatorem Krajowego Planu Odbudowy, więc w
kontekście źródeł finansowania rząd przedstawił przed nami zadanie
zapewnienia bezpieczeństwa finansowego tego programu, niezależnie od
opóźnień, dyskusji związanych z wypełnieniem kamieni milowych. Jako PRF
gwarantujemy, że ministerstwo infrastruktury, CUPT i w ślad za tym
Polergio będzie miało zapewnione środki finansowe, aby te inwestycje
zrealizować, ponieważ te inwestycje są potrzebne biorąc po uwagę jakość
taboru i potrzebę jego unowocześnienia” – powiedział.

Warto przeczytać!  Kontrola NIK w Zakładach Azotowych Puławy?

„My z większością ministerstw zawarliśmy już umowy dotyczące
finansowania wydatków z KPO. Ministerstwo Infrastruktury ma jeden z
największych programów. Tę umowę w tej chwili finalizujemy, mamy
nadzieję, że w perspektywie lutego ona będzie zawarta i umożliwi to
realizację tego programu inwestycyjnego” – dodał.

Polregio to największy kolejowy przewoźnik pasażerski w Polsce, z 27-proc. udziałem w rynku. (PAP Biznes)

epo/ osz/


Źródło