Nowy pulpit nawigacyjny online ocenia przyjazność europejskich miast dla rowerów towarowych
![Nowy pulpit nawigacyjny online ocenia przyjazność europejskich miast dla rowerów towarowych](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/03/Bakfietsmoeder-770x470.jpeg)
Europejska Federacja Rowerzystów (ECF) uruchomiła Dashboard Miast Przyjaznych Rowerom Towarowym, nowe narzędzie, które po raz pierwszy ocenia przyjazność dla rowerów towarowych w ponad 100 miastach w całej Europie. Pulpit nawigacyjny został zaprezentowany podczas webinarium ECF, w którym udział wzięli eksperci od rowerów cargo z miast, przemysłu i rzecznictwa jako paneliści.
Rowery towarowe szybko stają się preferowanym wyborem dla logistyki miejskiej. Pulpit nawigacyjny śledzi i porównuje przyjazność dla rowerów towarowych w 125 miastach w 33 krajach na podstawie siedmiu różnych wskaźników. Obejmują one zachęty, programy udostępniania, projekty związane z rowerami towarowymi, kontekst miejski, politykę, przywództwo miejskie, aspekty włączenia i producentów.
Rowery towarowe mają ogromny potencjał dalszego przekształcania naszych miast poprzez zmniejszanie ruchu pojazdów silnikowych, korków, hałasu i zanieczyszczenia powietrza.
Jill Warren, prezes ECF
„Rowery towarowe to wydajna, przyjazna dla klimatu alternatywa dla pojazdów silnikowych do przemieszczania ludzi i towarów w naszych miastach, zarówno w ramach codziennych przejazdów, jak i dostaw na ostatnim kilometrze. Rowery towarowe mają ogromny potencjał dalszego przekształcania naszych miast poprzez zmniejszanie ruchu pojazdów silnikowych, korków, hałasu i zanieczyszczenia powietrza” – powiedziała Jill Warren, dyrektor generalny ECF. „Miasta mogą pomóc odblokować ten potencjał dzięki polityce i infrastrukturze przyjaznej rowerom towarowym, zachętom, usługom i innym formom wsparcia”.
Pulpit nawigacyjny opiera się na wiedzy i spostrzeżeniach zdobytych przez ECF podczas partnerstwa w poprzednich projektach rowerów towarowych, takich jak finansowany przez UE projekt City Changer Cargo Bike, który trwał od 2018 do 2022 r. Między innymi badania przeprowadzone w celu stworzenia pulpitu nawigacyjnego wykazały, że liczba rowerów cargo w Europie wzrosła z zaledwie 21 w 2017 r. do 68 w 2022 r. Ponadto w 11 ze 125 miast zachęty finansowe doprowadziły od 2018 r. do nabycia 9 tys. rowerów cargo. Mimo tego sukcesu w 2022 r. w badanych miastach było tylko 24 takich projektów.
„Stworzyliśmy ten publicznie dostępny pulpit nawigacyjny, aby zwiększyć świadomość tego, co sprawia, że miejski rower towarowy jest przyjazny, aby ustalić punkt odniesienia i śledzić istotne zmiany w głównych miastach europejskich na przestrzeni czasu, aby wykorzystać te informacje w naszej opartej na dowodach pracy na rzecz ruchu rowerowego i zainspirować miasta dokonać strategicznych inwestycji i decyzji politycznych, które ułatwią szybsze upowszechnienie rowerów towarowych na większą skalę” — wyjaśnił Warren.
Aby zaobserwować przyjazność miasta dla rowerów towarowych, przeanalizowano następujące wskaźniki:
- Programy motywacyjne: Obejmują one bezpośrednie zachęty do zakupu rowerów towarowych, e-rowerów towarowych i rowerów dostosowanych. Programy złomowania pojazdów zanieczyszczających środowisko, które oferują dotacje na (e-)rowery towarowe.
- Systemy wypożyczania rowerów towarowych: Systemy wypożyczania rowerów towarowych z systemami rezerwacji online.
- Kontekst miejski: strefy niskiej/zerowej emisji, ograniczenia prędkości, SUMP, miejsca parkingowe dla rowerów towarowych, sieć rowerowa
- Projekty: Projekty i inicjatywy wspierające rozpowszechnianie rowerów towarowych.
- Dawanie przykładu: rowery towarowe używane w sektorze publicznym do codziennych zadań, takich jak sprzątanie ulic lub miejskie kampanie komunikacyjne.
- Włączenie: Inicjatywy wykorzystujące rowery towarowe do przełamywania barier w poruszaniu się.
- Producenci: Producenci rowerów cargo z siedzibą w odpowiednich miastach. Badania tego wskaźnika przeprowadzono we współpracy z Cycling Industries Europe.
Po uruchomieniu ECF będzie nadal aktualizować strony miast na pulpicie nawigacyjnym w miarę pojawiania się nowych wydarzeń. Z zastrzeżeniem zasobów i funduszy, federacja ma również nadzieję na rozszerzenie pulpitu nawigacyjnego o dane o kolejnych 125 miastach jeszcze w tym roku.