Podróże

Nowy pulpit nawigacyjny online ocenia przyjazność europejskich miast dla rowerów towarowych

  • 1 marca, 2023
  • 4 min read
Nowy pulpit nawigacyjny online ocenia przyjazność europejskich miast dla rowerów towarowych


Europejska Federacja Rowerzystów (ECF) uruchomiła Dashboard Miast Przyjaznych Rowerom Towarowym, nowe narzędzie, które po raz pierwszy ocenia przyjazność dla rowerów towarowych w ponad 100 miastach w całej Europie. Pulpit nawigacyjny został zaprezentowany podczas webinarium ECF, w którym udział wzięli eksperci od rowerów cargo z miast, przemysłu i rzecznictwa jako paneliści.

Rowery towarowe szybko stają się preferowanym wyborem dla logistyki miejskiej. Pulpit nawigacyjny śledzi i porównuje przyjazność dla rowerów towarowych w 125 miastach w 33 krajach na podstawie siedmiu różnych wskaźników. Obejmują one zachęty, programy udostępniania, projekty związane z rowerami towarowymi, kontekst miejski, politykę, przywództwo miejskie, aspekty włączenia i producentów.

Rowery towarowe mają ogromny potencjał dalszego przekształcania naszych miast poprzez zmniejszanie ruchu pojazdów silnikowych, korków, hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

Jill Warren, prezes ECF

„Rowery towarowe to wydajna, przyjazna dla klimatu alternatywa dla pojazdów silnikowych do przemieszczania ludzi i towarów w naszych miastach, zarówno w ramach codziennych przejazdów, jak i dostaw na ostatnim kilometrze. Rowery towarowe mają ogromny potencjał dalszego przekształcania naszych miast poprzez zmniejszanie ruchu pojazdów silnikowych, korków, hałasu i zanieczyszczenia powietrza” – powiedziała Jill Warren, dyrektor generalny ECF. „Miasta mogą pomóc odblokować ten potencjał dzięki polityce i infrastrukturze przyjaznej rowerom towarowym, zachętom, usługom i innym formom wsparcia”.

Warto przeczytać!  Para oszczędza tysiące na czynszu, mieszkając w furgonetce za 4200 funtów i podróżując do Wielkiej Brytanii

Pulpit nawigacyjny opiera się na wiedzy i spostrzeżeniach zdobytych przez ECF podczas partnerstwa w poprzednich projektach rowerów towarowych, takich jak finansowany przez UE projekt City Changer Cargo Bike, który trwał od 2018 do 2022 r. Między innymi badania przeprowadzone w celu stworzenia pulpitu nawigacyjnego wykazały, że liczba rowerów cargo w Europie wzrosła z zaledwie 21 w 2017 r. do 68 w 2022 r. Ponadto w 11 ze 125 miast zachęty finansowe doprowadziły od 2018 r. do nabycia 9 tys. rowerów cargo. Mimo tego sukcesu w 2022 r. w badanych miastach było tylko 24 takich projektów.

„Stworzyliśmy ten publicznie dostępny pulpit nawigacyjny, aby zwiększyć świadomość tego, co sprawia, że ​​miejski rower towarowy jest przyjazny, aby ustalić punkt odniesienia i śledzić istotne zmiany w głównych miastach europejskich na przestrzeni czasu, aby wykorzystać te informacje w naszej opartej na dowodach pracy na rzecz ruchu rowerowego i zainspirować miasta dokonać strategicznych inwestycji i decyzji politycznych, które ułatwią szybsze upowszechnienie rowerów towarowych na większą skalę” — wyjaśnił Warren.

Aby zaobserwować przyjazność miasta dla rowerów towarowych, przeanalizowano następujące wskaźniki:

  • Programy motywacyjne: Obejmują one bezpośrednie zachęty do zakupu rowerów towarowych, e-rowerów towarowych i rowerów dostosowanych. Programy złomowania pojazdów zanieczyszczających środowisko, które oferują dotacje na (e-)rowery towarowe.
  • Systemy wypożyczania rowerów towarowych: Systemy wypożyczania rowerów towarowych z systemami rezerwacji online.
  • Kontekst miejski: strefy niskiej/zerowej emisji, ograniczenia prędkości, SUMP, miejsca parkingowe dla rowerów towarowych, sieć rowerowa
  • Projekty: Projekty i inicjatywy wspierające rozpowszechnianie rowerów towarowych.
  • Dawanie przykładu: rowery towarowe używane w sektorze publicznym do codziennych zadań, takich jak sprzątanie ulic lub miejskie kampanie komunikacyjne.
  • Włączenie: Inicjatywy wykorzystujące rowery towarowe do przełamywania barier w poruszaniu się.
  • Producenci: Producenci rowerów cargo z siedzibą w odpowiednich miastach. Badania tego wskaźnika przeprowadzono we współpracy z Cycling Industries Europe.
Warto przeczytać!  Carnet de Voyage: Miłość od pierwszego wejrzenia

Po uruchomieniu ECF będzie nadal aktualizować strony miast na pulpicie nawigacyjnym w miarę pojawiania się nowych wydarzeń. Z zastrzeżeniem zasobów i funduszy, federacja ma również nadzieję na rozszerzenie pulpitu nawigacyjnego o dane o kolejnych 125 miastach jeszcze w tym roku.


Źródło