Biznes

Nowy SUV do produkcji tylko w Polsce! To sensacyjna inwestycja

  • 23 lutego, 2024
  • 5 min read
Nowy SUV do produkcji tylko w Polsce! To sensacyjna inwestycja


Nowy Abarth 600e już powstaje w Tychach. Fabryka przystosowana, ruszyła próbna produkcja

Abarth 600e w fioletowym lakierze Hypnotic ustawiony na 20-calowych kołach gotowy do premiery. Koncern Stellantis powierzył produkcję tego auta wyłącznie fabryce w Tychach.

– Ruszyła próbna produkcja Abartha 600e. Zakład został już przystosowany pod wymogi nowego modelu włoskiej marki – powiedziała dziennik.pl Agnieszka Brania, kierowniczka ds. komunikacji i PR w fabrykach Stellantis w Polsce. – Linia produkcyjna samochodów elektrycznych została zintegrowana z istniejącą infrastrukturą zakładu przygotowaną do produkcji samochodów spalinowych. Linia główna została technologicznie przystosowana do produkcji aut w różnych wersjach silnikowych. Inwestycja wyniosła ponad 755 mln zł – wyjaśniła przedstawicielka koncernu.

Abarth 600e, Alfa Romeo Milano, Fiat 600 i Jeep Avenger tylko z Polski

Abarth 600e będzie produkowany w towarzystwie rodzeństwa. Alfa Romeo Milano, Fiat 600 i Jeep Avenger – to auta stworzone na platformie eCMP opracowanej dla modeli B-SUV. Mimo wspólnej architektury różnią się jak ogień i woda. Nowy Abarth powstał przy udziale fachowców ze Stellantis Motorsport i wykorzystuje ich wiedzę m.in. z Formuły E.


Nowy Abarth 600e Scorpionissima

/

Abarth


Na początek z polskiej fabryki wyjedzie premierowy Abarth 600e Scorpionissima. Producent przewidział limitowaną serię 1949 sztuk. Liczba nie jest przypadkowa – właśnie w 1949 roku Karl Abarth rozpoczął oficjalną sprzedaż swojego pierwszego wyrobu, wyścigowej skrzyni biegów ze sterowaniem przy kierownicy przeznaczonej do Fiata Topolino.

Warto przeczytać!  Pesa zaliczyła wiele zakrętów, ale znów się rozpędza. Miliard euro kapitału ma być kwestią czasu - Biznes

Abarth 600e Scorpionissima najmocniejszy w historii włoskiej marki

Abarth 600e Scorpionissima powstanie na platformie eCMP zmodyfikowanej pod kątem wysokich osiągów i przemianowanej na Perfo-eCMP. Elektryczny napęd dostarczy 240 KM. To będzie najmocniejszy seryjny samochód w historii matki. Stabilność i przyczepność zapewni mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (blokuje koło bez przyczepności, napędzając drugie). Układ hamulcowy wykorzystuje większe tarcze. Nowy SUV z logo Skorpiona to także obniżone zawieszenie i sportowe proporcje ok. 4,2-metrowego nadwozia zakończone dużym spoilerem. W środku głęboko profilowane sportowe fotele wykonane z czterech różnych rodzajów pianek.


Nowy Abarth 600e

/

Abarth

/

Alberto Cervetti



Nowy Abarth 600e

/

STELLANTIS


Nowy Abarth 600e jaki zasięg?

Obecnie produkowane w Tychach modele wykorzystują akumulator o pojemności 54 kWh, który oferuje wysoką gęstość energii i doskonały stosunek energii nominalnej do użytkowej. Pakiet składa się z 17 modułów i 102 ogniw litowo-jonowych NMC 811, oferując ponad 400 km zasięgu w cyklu mieszanym i ponad 600 km w cyklu miejskim wg normy WLTP. To już wydajność na poziomie tak znakomitych modeli Hyundaia jak IONIQ 5 i 6. W przypadku Abarth 600e pokusa do wykorzystania potencjału 240 KM z pewnością wydatnie skróci zasięg…

Warto przeczytać!  „Nie ma się czemu dziwić, że ceny mieszkań rosną”. W prognozie dalsze podwyżki


Nowy Abarth 600e już powstaje w Tychach. Ruszyła próbna produkcja

/

Abarth



Nowy Abarth 600e

/

Abarth

/

Simon Palfrader


Większy zasięg w 3 minuty pod ładowarką

Ładowanie? Abarth 600e powinien zapewnić parametry przynajmniej na poziomie Fiata i Jeepa. Wystarczy 3 minuty pod kablem stacji z prądem stałym o mocy 100 kW aby zwiększyć zasięg o 30 km. Pobranie energii do 80 proc. potrwa ok. pół godziny. Ktoś powie, że 30 km zasięgu w 3 minuty nie robi wrażenia? Przeciwnie, to ma sens. Europejscy kierowcy dziennie przejeżdżają średnio właśnie 30 km. Ładowanie domu czy na firmowym miejscu parkingowym przy użyciu ładowarki Wallbox z prądem zmiennym 11 kW potrwa mniej niż 6 godzin (od zera do 100 proc.).

Wielka inwestycja w Tychach. Miały być trzy, będą cztery nowe modele

We wdrożenie platformy nowych modeli B-SUV w fabryce w Tychach zainwestowano znaczące kwoty. Nieoficjalnie mówi się o 2 mld euro. Na początku zapowiedziano trzy nowe modele. Jako pierwszy pojawił się Jeep Avenger. Po baby-Jeepie dołączył Fiat 600. Alfa Romeo Milano zadebiutuje 10 kwietnia 2023 roku. Teraz okazuje się, że Abarth 600e pojawi się jako czwarty.

Warto przeczytać!  Górnicy z JSW chcą kolejnej podwyżki. Żądają spotkania z Sasinem


Alfa Romeo Milano przyłapana w fabryce w Tychach – inwestycja Stellantis na ponad 2 mld euro

/

dziennik.pl



Nowy Abarth 600e

/

STELLANTIS


Abarth 600e, Alfa Romeo Milano i produkcja wyłącznie w Tychach, co 50 sekund nowy samochód

Fabryka w Tychach wybudowana w latach 1972-1975 zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych, a praktycznie co 50 sekund zjeżdża z linii montażowych jeden samochód. Od uruchomienia produkcji w 1975 roku zakład w Tychach opuściło ponad 12,5 mln samochodów.


Jeep Avenger

/

Jeep


Tyska fabryka realizuje pełny cykl produkcyjny oparty o pracę czterech wydziałów: tłoczni – zarządzanej od 1998 roku przez zewnętrznego dostawcę; spawalni – która może poszczycić się 99,5 proc. automatyzacją dzięki 921 robotom pracującym na linii; lakierni – również zautomatyzowanej w ponad 90 proc.; oraz montażu obejmującego linie produkcyjne. Obecnie zakład prowadzi produkcję w systemie trzyzmianowym, zatrudniając ponad 2 tys. osób.


Fabryka Stellantis w Tychach

/

dziennik.pl

/

Maciej Lubczyński



Jeep Avenger

/

Jeep



Źródło