Fotografia

Nowy system Sennheisera jest najlepszy w ich historii

  • 3 kwietnia, 2024
  • 9 min read
Nowy system Sennheisera jest najlepszy w ich historii


Film z YouTube'a

Bezprzewodowe systemy UHF firmy Sennheiser zawsze należały do ​​najlepszych w branży. Jakość dźwięku jest znakomita i działają dobrze nawet w obszarach o nasyconych częstotliwościach. Niektórych z tych systemów sami używamy od lat (czy są na sali użytkownicy G3?), ale odkąd pojawił się nowy system Sennheiser EW DP G5 (699 USD), trzeba zadać sobie pytanie: co się zmieniło i czy warto dokonać aktualizacji ?

Dlaczego niektóre mikrofony bezprzewodowe są lepsze od innych

Aby zrozumieć, dlaczego EW-DP jest tak niesamowity, najpierw wyjaśnię, czym jest cyfrowe UHF. Ogólnie rzecz biorąc, w branży istnieją trzy standardy bezprzewodowego dźwięku. 2,4 GHz, DECT i UHF.

Mikrofony 2,4 GHz

Systemy te są w dużej mierze tym, czego używają twórcy cyfrowi i influencerzy. Są niedrogie, stosunkowo niezawodne i mają niewielki współczynnik. Mówię o systemach takich jak DJI Mic 2, Rode Wireless Pro i Hollyland Lark M2. Wszystkie są doskonałymi systemami i chociaż możesz mieć dużą kontrolę nad ustawieniami ogólnymi, nie masz dużej kontroli nad ich medium radiowym. Jeśli używasz systemu 2,4 GHz w miejscu, w którym Twoja częstotliwość jest nasycona, wystąpią zakłócenia. Pasmo 2,4 GHz jest wykorzystywane przez Wi-Fi, Bluetooth i całą masę innych protokołów domeny publicznej, a nawet niektóre transmisje wideo. Jeśli trafisz w nasycone miejsce, odzyskanie może być trudne.

Mikrofony DECT

Jeśli pójdziesz o krok wyżej, masz systemy DECT, takie jak Sennheiser AVX (763 USD). Od wieków używamy AVX na targach, ponieważ nie powoduje on praktycznie żadnych zakłóceń, nawet w nasyconych obszarach. Uwielbiam nasz system AVX i nawet z EW-DP nadal mam go w swoim zestawie. Niestety AVX nie zapewnia dużej kontroli i jest raczej systemem typu plug-and-play.

Mikrofony UHF

Wreszcie jest UHF. Podobnie jak DECT, nie masz zbyt wielu zakłóceń, ale w przeciwieństwie do DECT, masz dużą kontrolę. Zaletą tego jest to, że musisz wiedzieć, co robisz, a odejście od ustawień domyślnych może zająć trochę czasu. Ostatnią kwestią do rozważenia jest to, że różne kraje używają różnych pasm UHF, więc Twój zestaw musi być dostosowany do specyfiki geograficznej. (Jeśli kręcisz w Europie, Japonii i USA, będziesz potrzebować więcej niż jednego zestawu).

Sennheiser EW-DP G5 Cyfrowy bezprzewodowy system audio UHF

Wraz z G5, Sennheiser wprowadził cyfrowe UHF, które jest w pewnym sensie tym, co najlepsze z obu światów. Jest znacznie bardziej elastyczny i niezawodny, ale łatwiej go także sparować i uzyskać lepszą kontrolę nad medium. Podstawowy zestaw EW-DP ma mikrofon na jednym końcu i odbiornik na drugim. Typ mikrofonu zależy od zestawu. Testowaliśmy mikrofon lav/bodypack i reporterowy.

Odbiornik EW-DP EK

Odbiornik EW-DP EKOdbiornik EW-DP EK

Sercem systemu jest odbiornik EW-DP EK. Jest nieco większy i dużo solidniejszy niż modele G3/G4. Jest bardzo „pudełkowaty”, co ma o wiele większy sens zarówno w środowisku produkcyjnym, jak i podczas pakowania.

Odbiornik ma standardowy port słuchawek 2,5 mm i wyjście mikrofonowe 2,5 mm. Zestaw zawiera charakterystyczny niebieski kabel Sennheiser do tego portu.

Opcje montażu EW-DP EK

Odbiornik G5 jest niezwykle wszechstronny, jeśli chodzi o montaż. Oprócz standardowego gwintu 1/4-20 na spodzie urządzenia, dostępne są również dwie inne opcje montażu.

Z tyłu urządzenia znajduje się klips do paska lub torby dźwiękowej, który doskonale pasuje zarówno do mniejszych, jak i większych zestawów dźwiękowych.

Sennheiser EW-DP w torbie dźwiękowejSennheiser EW-DP w torbie dźwiękowej

Jednak najlepszą cechą montażu jest połączenie magnetyczne na spodzie każdego odbiornika. Pozwala na umieszczenie odbiornika na dedykowanej płytce Sennheisera lub ułożenie odbiorników jeden na drugim (góra każdego odbiornika również jest magnetyczna). Jest to wygodne rozwiązanie konfiguracyjne, jeśli chcesz nagrać więcej niż jeden kanał.

Sennheiser EW-DP układany na aparacieSennheiser EW-DP układany na aparacie

Jedyną rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, że ułożenie tych odbiorników w stos powoduje utworzenie wyższego zestawu, co w zależności od konfiguracji może, ale nie musi, stanowić problemu. Moja typowa konfiguracja jest stacjonarna na statywie, więc nie stanowi to problemu. Ale jeśli używasz gimbala, musisz wziąć pod uwagę dodatkową wysokość.

W menu znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz do sterowania systemem na odbiorniku. Zarówno dla radia, jak i dla audio. Można kontrolować zarówno częstotliwość, jak i kanał. Oczywiście dostępna jest funkcja automatycznego skanowania, która wybiera najlepsze dla Ciebie opcje, ale możesz także przejść do trybu ręcznego i samodzielnie wybrać opcje.

Po stronie audio możesz kontrolować wszystko, czego można oczekiwać od mikrofonu na rok 2024: wzmocnienie, poziom wyjściowy, głośność słuchawek oraz to, czy talent może wyciszyć mikrofon, czy nie.

Mamy rok 2024, więc menu to bardzo jasny i stosunkowo duży czytelny ekran, który jest znacznie łatwiejszy do odczytania niż w G3, z którego korzystaliśmy do tej pory.

Lampka ostrzegawcza odbiornika Sennheiser EW-DPLampka ostrzegawcza odbiornika Sennheiser EW-DP

Jedną z najlepszych cech zestawu jest lampka „ostrzegawcza”, która wzywa do uwagi w przypadku użycia urządzenia Edge: przycinanie, niski poziom naładowania baterii, wyciszenie mikrofonu i tak dalej.

Nadajnik EW-D SK

Nadajnik EW-D SKNadajnik EW-D SK

Oczywiście jak w każdym systemie bezprzewodowym z odbiornikiem, jest też nadajnik. Nowy nadajnik EW-D SK różni się kilkoma różnicami od poprzednich generacji.

Największym z nich jest brak wyświetlacza. Zamiast tego całym systemem steruje odbiornik. Ma to duży sens, ponieważ chcesz, aby osoba monitorująca dźwięk kontrolowała konfigurację, a nie talent.

Dzięki temu urządzenie ma bardzo przejrzystą konstrukcję: gniazdo TRS z blokadą śrubową 3,5 mm, przełącznik wyciszenia i przycisk synchronizacji. Przycisk zasilania pozostaje pod klapką baterii, podobnie jak w systemach G3/G4. Zabranie przycisku zasilania ma sens, aby uniknąć sytuacji, w których talent przypadkowo wyłączy urządzenie.

Aby przymocować nadajnik do paska, otrzymasz ten sam standardowy metalowy klips.

Iść dalej.

EW-D SKM-S

EW-D SKM-SEW-D SKM-S

Ręczny nadajnik EW-D SKM-S to mikrofon dynamiczny w stylu reporterskim i jeden z najbardziej wszechstronnych mikrofonów, jakie widziałem w tej ofercie. Po wyjęciu z pudełka jest wyposażony w kapsułę mikrofonową Sennheiser MMD 835 (99 USD), ale można ją wymienić na inne kapsuły mikrofonowe Sennheiser. Daje to szeroką gamę opcji dla różnych wzorów polaryzacji i sygnatur dźwiękowych.

Jakość dźwięku

Sennheiser MMD 835 i Sennheiser ME2 lavalier (129 USD) brzmią naturalnie i wyraźnie. Ale daj spokój, już to wiedziałeś. Co ciekawe, kapsuła ta nie zmienia się od niewiarygodnie długiego czasu. Konstrukcja tych mikrofonów ma już ponad 20 lat i nie bez powodu Sennheiser nadal je sprzedaje. Po co naprawiać coś, co nie jest zepsute?

Zakres dynamiczny

Wracając do NAB, Sennheiser mógł pochwalić się zakresem dynamiki 134 dB dla G5. Twierdzili, że nie uda nam się osiągnąć przesterowania ludzkim głosem, nawet jeśli system jest ustawiony z wystarczającym wzmocnieniem, aby nagrywać szepty. Podjęliśmy to wyzwanie i wykrzyknęliśmy głośno, żeby sprawdzić, czy to prawda. Nawet gdy wzmocnienie było ustawione na +33 dB, nie osiągaliśmy wartości szczytowych. Ten ogromny zakres zmniejsza potrzebę regulacji i pomaga uniknąć błędów podczas konfiguracji. Im większy zakres, tym bardziej wybaczający jest system dla marginalnych poziomów wzmocnienia.

Dopóki między odbiornikiem a nadajnikiem nie ma nic, możesz mieć całkiem dobry zasięg z G5. W naszych testach dźwięk pozostał solidny do około 90 m. Przy tej odległości wszystko, co zasłania linię wzroku pomiędzy urządzeniami, całkowicie odetnie dźwięk. Jeśli masz talent na tę odległość, a on odwróci się, odwrócony tyłem do odbiornika, to wystarczy, aby stracić sygnał.

Nowy system baterii

Nowy system bateriiNowy system baterii

Sennheiser wypuścił także nowy system akumulatorów do G5, Sennheiser BA-70 (49 dolarów). Możesz użyć tej baterii do zasilania dowolnego urządzenia w systemie. Jeśli nie jesteś fanem markowych baterii lub skończyła Ci się bateria BA-70, możesz także użyć dwóch standardowych baterii AA. Sam odbiornik może także przyjmować zasilanie poprzez port USB-C.

Jeśli wolisz pozostać przy BA-70, Sennheiser oferuje kilka stacji dokujących do ładowania akumulatorów BA-70. Istnieją proste ładowarki dwukieszeniowe, takie jak L-70 (59 USD). Alternatywnie możesz kupić moduł LM-6070 (129 USD) do stacji ładującej L-6000 (1099 USD), tworząc masywną stację ładującą do montażu w stojaku.

Parowanie nigdy nie było łatwiejsze

Zdecydowanie tym, co większość użytkowników zauważy jako pierwsze, jest nowy system parowania. WOW! Nowa procedura parowania jest tak prosta, jak naciśnięcie przycisku synchronizacji na nadajniku i odbiorniku. Jeśli pamiętasz, jak trzeba było korzystać z podczerwieni w G3, bardzo to docenisz.

Od naciśnięcia przycisków do zsynchronizowania mikrofonów upływa około dwóch sekund. Jeśli przełączasz się między wieloma odbiornikami i nadajnikami, jest to ogromna oszczędność czasu.

Synchronizacja EW-DPSynchronizacja EW-DP

Inteligentna aplikacja Sennheiser EW-D

Inteligentna aplikacja Sennheiser EW-DInteligentna aplikacja Sennheiser EW-D

Sennheiser ma także nową aplikację – Inteligentne wspomaganie EW-D. Można go używać do zdalnej zmiany ustawień systemów: zdalnego wyciszania lub wyłączania wyciszenia, kontrolowania wzmocnienia, przydzielania częstotliwości i nie tylko. Przypomina to dostęp do menu odbiornika z poziomu telefonu. Wygodnie, za pomocą aplikacji możesz także uruchamiać aktualizacje oprogramowania.

Dane techniczne Sennheisera EW-DP

System
Zakresy częstotliwości łącza audio Q1-6 (470,2-526 MHz)
R1-6 (520-576 MHz)
R4-9 (552-607,8 MHz)
S1-7 (606,2-662 MHz)
S4-7 (630-662 MHz)
S7-10 (662-693,8 MHz)
U1/5 (823,2–831,8 i 863,2–864,8 MHz)
V3-4 (925,2-937,3 MHz)
V1-3 (1785,2-1799,8 MHz)
Zakres częstotliwości Bluetooth LE 2404-2480 MHz
Pasmo przenoszenia dźwięku 20 Hz – 20 kHz (-3DB) przy 3dBfs
THD dźwięku ≤ -60 dB dla 1 kHz przy poziomie wejściowym -3 dBfs
Zakres dynamiczny 134 dB
Opóźnienie systemu 1,9 ms
Temperatura robocza -10°C – +55°C (14°F – 131°F)
Wilgotność względna 5-95% (bez kondensacji)
EW-DP EK
Napięcie wejściowe ~1,8 – 4,35 V
Prąd wejściowy Typ. <250 mA / maks. <400 mA (BA 70)
Typ. <400mA / maks. <750mA (baterie 2xAA)
<300 mA przy 5 V (samodzielny port USB-C)
Zasilacz Baterie 2xAA 1,5 V lub akumulator BA70 lub zasilacz USB-C PD (maks.):
5 V / 1500 mA
9 V / 900 mA
12 V / 700 mA
Moc nadajnika (wypromieniowana) BLE: maks. 10 mW EIRP
Moc wyjściowa audio <2 dBV maks. (wysoki poziom) / <4 dBU maks. (wysoki poziom)
Wyjście słuchawkowe <50 mW przy 16 omach
Wymiary 86x67x28mm
Waga (bez anten i zasilacza) Około 140g

Wniosek

Tak jak myśleliśmy w NAB, Sennheiser EW DP G5 to niezwykle wszechstronny i wydajny system. Wysoki zakres dynamiki, DUHF i system magnetyczny pomagają G5 szybko dostosować się do każdej potrzebnej sytuacji. Używaliśmy G3 i decyzja o modernizacji była dla nas bardzo łatwa. To powiedziawszy, nadal trzymamy AVX w naszym zestawie na czas, gdy UHF wymaga bardziej rygorystycznych licencji.

Urządzenie EW-DP G5 jest dostępne w wielu pakietach w cenach zaczynających się od 699 USD. Każdy pakiet możesz otrzymać z innym pasmem częstotliwości. Upewnij się, że ten, który otrzymujesz, odpowiada Twoim potrzebom i lokalizacji.




Źródło

Warto przeczytać!  7 wskazówek dotyczących niesamowitych sesji portretów ślubnych