Biznes

Nvidia pozyskuje największe nazwiska w dziedzinie robotyki humanoidalnej do stworzenia nowej platformy AI, GR00T

  • 18 marca, 2024
  • 4 min read
Nvidia pozyskuje największe nazwiska w dziedzinie robotyki humanoidalnej do stworzenia nowej platformy AI, GR00T


Kredyty obrazkowe: NVIDIA

Trudno kłócić się z dyrektorem generalnym Nvidii, Jensenem Huangiem, gdy zauważa: „Budowanie modeli podstawowych dla ogólnych robotów humanoidalnych to jeden z najbardziej ekscytujących problemów do rozwiązania dzisiaj w sztucznej inteligencji”. Kształt humanoidalny to obecnie jeden z najgorętszych tematów w świecie robotyki, który pozyskuje kapitał wysokiego ryzyka wraz z ładunkiem łodzi, wywołując jednocześnie masowy sceptycyzm.

Naturalnie Nvidia chce kawałek. Gigant chipów stał się prawdopodobnie najważniejszą firmą produkującą sprzęt do sztucznej inteligencji, a ostatnio przedstawił przekonujące argumenty za swoją siłą napędową innowacji w dziedzinie robotyki poprzez inicjatywy takie jak Isaac i Jetson. W tym tygodniu na corocznej konferencji deweloperów GTC firma zatknie swoją flagę w wyścigu humanoidów za pomocą Projektu GR00T, co może, ale nie musi, być ukłonem w stronę illistycznego gadającego drzewa kosmicznego Marvela.

Producent chipów określa nową platformę jako „model podstawowy ogólnego przeznaczenia dla robotów humanoidalnych”. Zasadniczo firma buduje platformę sztucznej inteligencji na potrzeby niedawnej fali zgłoszeń do tej kategorii, w tym takich firm jak 1X Technologies, Agility Robotics, Apptronik, Boston Dynamics, Figura AI, Fourier Intelligence, Sanctuary AI, Unitree Robotics i XPENG Robotics. Dotyczy to obecnie prawie każdego wybitnego producenta robotów humanoidalnych, z kilkoma godnymi uwagi wyjątkami, takimi jak Tesla.

Warto przeczytać!  Zimno Ci w małych kapitalistkach? Oto 3 pomysły na inwestycje o dużej kapitalizacji – ​HDFC Bank

Agility zyskuje więcej uwagi w ogłoszeniu dzięki uprzejmości cytatu współzałożyciela i dyrektora ds. robotyki Jonathana Hursta: „Jesteśmy w punkcie zwrotnym w historii, a roboty skupione na człowieku, takie jak Digit, są gotowe na zawsze zmienić pracę. Nowoczesna sztuczna inteligencja przyspieszy rozwój, torując drogę robotom takim jak Digit do pomagania ludziom we wszystkich aspektach codziennego życia. Jesteśmy podekscytowani współpracą z firmą NVIDIA w zakresie inwestycji w rozwiązania obliczeniowe, narzędzia symulacyjne, środowiska uczenia maszynowego i inną niezbędną infrastrukturę, aby spełnić marzenie o robotach będących częścią codziennego życia.

Współzałożyciel i dyrektor generalny Sanctuary AI, Geordie Rose, również wypowiada się: „Wcielona sztuczna inteligencja nie tylko pomoże stawić czoła niektórym z największych wyzwań stojących przed ludzkością, ale także stworzy innowacje, które są obecnie poza naszym zasięgiem i wyobraźnią. Tak ważnej technologii nie należy budować w silosach, dlatego priorytetowo traktujemy długoterminowych partnerów, takich jak NVIDIA.

GR00T będzie także obsługiwał nowy sprzęt firmy Nvidia. W Kinowym Wszechświecie Marvela utrzymuje się Jetson Thor, nowy komputer zaprojektowany specjalnie do przeprowadzania symulacji, generatywnych modeli AI i nie tylko, w humanoidalnej obudowie. Nadal przestrzegam ludzi przed przypadkowym rzucaniem określeń takich jak „ogólnego przeznaczenia” przy opisywaniu tych maszyn, ale żywe zainteresowanie Nvidii jest potwierdzeniem tej kategorii, która prawie na pewno przyspieszy rozwój.

Warto przeczytać!  USA pozywają Apple, twierdząc, że gigant technologiczny wykorzystuje nielegalny monopol

Notatki Nvidii na temat nowego krzemu:

SoC zawiera procesor graficzny nowej generacji oparty na architekturze NVIDIA Blackwell z silnikiem transformatorowym zapewniającym 800 teraflopów 8-bitowej wydajności zmiennoprzecinkowej AI do obsługi multimodalnych generatywnych modeli AI, takich jak GR00T. Dzięki zintegrowanemu procesorowi bezpieczeństwa funkcjonalnego, wysokowydajnemu klasterowi procesorów i 100 GB przepustowości sieci Ethernet znacznie upraszcza to prace związane z projektowaniem i integracją.

Chociaż do ogólnego przeznaczenia potrzeba jeszcze lat, demokratyzacja dostępu dla zewnętrznych programistów w znacznym stopniu przyczyni się do wypełnienia tej luki.

W tym tygodniu ogłoszenia GTC dotyczące robotyki obejmowały dwa kolejne kluczowe programy: Isaac Manipulator i Isaac Perceptor. Manipulacja jest od dziesięcioleci podstawowym aspektem robotyki. Prym wiodą masywne przemysłowe ramiona robotyczne, które stały się stałym elementem produkcji samochodów. Następna generacja będzie jeszcze bardziej zręczna i znacznie bardziej mobilna. Naturalnie Nvidia chce mieć udział w akcji.

„Isaac Manipulator oferuje najnowocześniejszą zręczność i modułowe możliwości sztucznej inteligencji dla ramion robotycznych, z solidną kolekcją podstawowych modeli i bibliotekami przyspieszanymi przez GPU” – pisze firma. „Zapewnia nawet 80-krotne przyspieszenie planowania ścieżki, a percepcja zerowego strzału zwiększa wydajność i przepustowość, umożliwiając programistom automatyzację większej liczby nowych zadań robotycznych”.

Warto przeczytać!  Omoda 5. Chińskie marki coraz śmielej wchodzą do Polski. Zadebiutuje nowy spalinowy SUV

Nvidia ma już na pokładzie kilka wielkich nazwisk, w tym Franka Robotics, PickNik Robotics, READY Robotics, Solomon, Universal Robots i Yaskawa.

AMR (autonomiczna robotyka mobilna) również cieszy się popularnością w postaci Perceptora. Program od dawna koncentruje się Nvidii na przetwarzaniu obrazu dla robotyki. Jest to szczególnie ukierunkowane na „wielokamerowe możliwości widzenia przestrzennego 3D”. ArcBest, BYD i Grupa KION już się zapisała.

Przez następne kilka lat będzie fascynujący wyścig o udział w rynku pomiędzy humanoidami a mobilnymi manipulatorami, a Nvidia chce mieć udział w całej tej akcji.




Źródło