Podróże

Obalona fantazja Renault o wodorze – CleanTechnica

  • 3 stycznia, 2023
  • 6 min read
Obalona fantazja Renault o wodorze – CleanTechnica


Wodorowy samochód koncepcyjny Renault to fantazja, którą należy obalić. Koncepcja polega na stworzeniu MPV / SUV segmentu C z niewielkim akumulatorem (40 kWh) i wodorowym ogniwem paliwowym przedłużającym zasięg, który może zwiększyć zasięg o dodatkowe 500 mil przy użyciu ogniwa paliwowego o mocy 15 kW. Ładnie to brzmi, ale diabeł tkwi w szczegółach.

W tej chwili nie ma infrastruktury do napełniania wodorem. Nie możesz go zdobyć, gdy go potrzebujesz podczas podróży. Ale w niektórych krajach istnieje użyteczna infrastruktura do ładowania, aw innych mierna, zarówno do ładowania prądem zmiennym do codziennych potrzeb, jak i ładowania prądem stałym do celów podróży. Więc ten samochód jest na co najmniej pięć, może dziesięć lat w przyszłość.

W ciągu tych pięciu lub więcej lat, z dziesiątkami miliardów dotacji, może powstać ogólnoeuropejska infrastruktura napełniania H2. W tym samym czasie, w większości finansowana przez podmioty komercyjne, powstanie bardzo użyteczna europejska infrastruktura ładowania DC dla kierowców podróżujących samochodami elektrycznymi.

Dotyczy to tylko Europy, ponieważ Renault sprzedaje głównie do Europy, z pewnymi sprzedażami w Afryce i Ameryce Łacińskiej. Jakakolwiek wielkoskalowa infrastruktura wodorowa potrzebna dla samochodów jest wysoce nieprawdopodobna w tych miejscach.

Ten samochód koncepcyjny ma akumulator o pojemności 40 kWh. Za pięć lat większość kierowców nie będzie miała problemu z ładowaniem samochodu przez noc. Dla osób pobierających opłaty na własnej nieruchomości jest to oczywiste. W przypadku większości miejsc parkingowych w miejscach publicznych liczba ładowarek w odległości spaceru będzie wystarczająca dla większości ludzi. Ta infrastruktura ładowania jest uzupełniana o ładowanie w centrach handlowych i miejscach pracy. Aby podróżować do miejsc bez sieci elektrycznej, wynajmij dużego SUV-a z silnikiem Diesla i włóż do bagażnika kilka kanistrów z zapasem paliwa.

Warto przeczytać!  10 najpiękniejszych miejsc w Afryce Zachodniej

Jak wspomniano w wielu wcześniejszych dyskusjach, 40 kWh jest więcej niż wystarczające do codziennego użytku przez zdecydowaną większość ludzi. Do ich potrzeb wystarczyłoby ładowanie co kilka dni lub raz w tygodniu. To sprawia, że ​​500 mil rozszerzonego zasięgu drogim wodorem jest opcją podróżowania. Ta dodatkowa energia jest dostarczana przez ogniwo paliwowe o mocy 15 kW.

Przy takim zasięgu nie powinieneś być zmuszany do podróżowania powiedzmy z prędkością 55 mil na godzinę. Na europejskich autostradach 75-80 mil na godzinę jest bardziej zwyczajowe. Nazwa Scenic to nazwa Renault średniej wielkości MPV, być może ocenianej jako SUV. To nie jest najbardziej ekonomiczny ze stylów nadwozia.

Zbiorniki wodoru na 500 mil zasięgu wymagają dużo miejsca. Choć duży na zewnątrz, ten samochód nie będzie duży w środku lub byłby naprawdę duży na zewnątrz, przez co ten samochód nie jest pierwszym wyborem na wakacyjne wyjazdy z rodziną.

Dwa z trzech 53-litrowych zbiorników wodoru o ciśnieniu 700 barów, które zapewniają zasięg około 550 mil EPA

15 kW dostarczane przez ogniwo paliwowe z trudem wystarcza na 55 mil na godzinę, gdy masz bardzo wydajny, opływowy pojazd. Ale kto wie, co może przynieść kolejne pięć lat rozwoju elektrycznego układu napędowego. Być może wystarczy do jazdy dużym, w pełni załadowanym MPV z prędkością 50 mil na godzinę. Przy prędkości 80 mil na godzinę, co jest normalne na takich wyprawach, z rodziną i bagażem, może nawet kasetonem na dachu, silnik będzie zużywał ponad 25 kW.

Warto przeczytać!  Szał na podróże po kraju pobudza potencjał rynku turystycznego

Teraz trochę niezbyt skomplikowanej matematyki. Przy zużyciu 10 kW akumulator rozładowuje się po 4 godzinach jazdy. Podczas jazdy z prędkością 80 mil na godzinę oznacza to rozładowanie akumulatora po przejechaniu 520 mil i zwolnienie do mniej niż 55 mil na godzinę (trochę energii jest potrzebne do klimatyzacji latem i ogrzewania zimą, dwóch najbardziej popularnych pór roku w podróży).

Teraz mamy tylko 320 mil całkowitego zasięgu, bez dodatkowych 500 mil rozszerzonego zasięgu.

Za pięć lat technologia baterii będzie dużo lepsza. Obecne wysokie ceny spowodowane przerostem popytu nad podażą, zarówno surowców, materiałów przetworzonych, jak i ogniw baterii, nie mogą trwać wiecznie. Nie za pięć lat, ale prawdopodobnie w ciągu dziesięciu lat, ceny akumulatorów powrócą do normy, zgodnie z krzywą kosztów technologii akumulatorów.

Ta krzywa kosztów obowiązuje od co najmniej ostatnich 20 lat ze średnim spadkiem cen o nieco ponad 14% rocznie, zmniejszając ceny o połowę co pięć lat. Krzywa kosztów nie uwzględnia chemii. Nie ma znaczenia, czy w czarnej skrzynce znajdują się koła zamachowe NMC, LFP, sodowe, czy nawet w skali nano. Koszty magazynowania energii w przeliczeniu na kWh są z roku na rok niższe. Niedobory spowodowane katastrofami lub brakiem równowagi podaży i popytu mogą zakłócić ten trend. Po chwili cena wróci do normalnego poziomu.

Warto przeczytać!  9 miejsc w Tokio, w których można uciec od tłumu

Za dziesięć lat cena ogniw do akumulatorów prawdopodobnie wyniesie około 25 USD/kWh. Bateria o pojemności 100 kWh będzie znacznie mniejsza, tańsza i prawdopodobnie nie cięższa niż ta konstrukcja, z baterią plus gigantycznymi zbiornikami wodoru i ogniwem paliwowym. Akumulator o pojemności 100 kWh przejedzie 320 mil dalej, zanim się rozładuje. Ale zatrzymanie się w celu naładowania co 2,5 do 3 godzin (200-240 mil) podczas korzystania z łazienki i zdobycia przekąsek jest sprytne podczas długich podróży. Tylko podczas podróży po niemieckiej autostradzie z prędkością powyżej 100 mil na godzinę potrzebujesz większego akumulatora.

Teraz, gdy uzasadnienie biznesowe dla tego marzenia o wodorze zostało naprawdę obalone, jaka reszta jest prostym pytaniem. Co myślą w Renault? Albo lepiej, dlaczego nie myślą o Renault?


 

Wypełnij naszą ankietę dla czytelników CleanTechnica 2022, aby mieć szansę wygrać rower elektryczny.


 


 


 

Doceniasz oryginalność CleanTechnica i wiadomości dotyczące czystej technologii? Rozważ zostanie Członkiem, Supporterem, Technikiem lub Ambasadorem CleanTechnica — lub patronem na Patreonie.


 


Nie chcesz przegapić historii o czystych technologiach? Zarejestruj się, aby codziennie otrzymywać wiadomości e-mail od CleanTechnica. Lub śledź nas w Wiadomościach Google!


Masz wskazówkę dotyczącą CleanTechnica, chcesz się reklamować lub zaproponować gościa do naszego podcastu CleanTech Talk? Skontaktuj się z nami tutaj.


Reklama







Źródło