Rozrywka

Och, Barry. Na Broadwayu pojawia się niezwykle szczera „Harmonia” Manilowa.

  • 14 listopada, 2023
  • 4 min read
Och, Barry.  Na Broadwayu pojawia się niezwykle szczera „Harmonia” Manilowa.


NOWY JORK — Ze wszystkich upokorzeń, jakich doświadczają komediowi harmoniści, ciemność może być najokrutniejsza. Harmonists, śpiewający męski sekstet, powstał w Niemczech i od początku do połowy lat trzydziestych XX wieku cieszył się ogromną popularnością w całej Europie, ale ich działalność została przerwana przez nazistów, ponieważ niektórzy śpiewacy byli Żydami.

Barry Manilow i Bruce Sussman od lat starali się przybliżyć mecenasom Broadwayu prawdziwą historię tej grupy. Ich wytrwałość w końcu opłaciła się „Harmony”, skutecznym, choć formalnym „nowym” musicalem, którego oficjalne otwarcie odbyło się w poniedziałkowy wieczór w Ethel Barrymore Theatre.

Nowe w cudzysłowie, ponieważ Manilow, który skomponował muzykę, oraz Sussman, autor książek i autor tekstów, pracowali nad „Harmony” od lat 90. To bez wątpienia najlepszy musical oparty na komediowych harmonistach, jaki kiedykolwiek zobaczysz. (Były też inne). Przed „Mandy” i „I Write the Songs” Manilowi ​​zależało na pisaniu musicali na Broadwayu; Sussman, kolejny miłośnik teatru muzycznego, współpracował z Manilowem przy ponad 200 piosenkach. Imponujący rodowód obejmuje obsadę, w skład której wchodzą Chip Zien, Sierra Boggess i Julie Benko, a wszyscy mają tutaj sprawdzone umiejętności z Broadwayu.

Warto przeczytać!  Justin Bieber błyska swoimi perłowymi białkami, pokazując ruchliwość na twarzy… miesiące po sparaliżowanej twarzy

Ostry. Dowcipny. Przemyślany. Zapisz się na newsletter Style Memo.

Ale „Harmony” ma jeden trudny do rozwiązania dylemat: sami komediowi harmoniści. Aktorzy, którzy ich grają – Sean Bell, Danny Kornfeld, Zal Owen, Eric Peters, Blake Roman i Steven Telsey – są pełni życia i wytworni. Jednakże grupie brakuje wewnętrznego uroku, który mógłby podtrzymywać nasze zainteresowanie poprzez piosenkę po piosence. Manilow i Sussman piszą dla nich komiksowy pastisz środkowoeuropejski, wykonany w sześcioczęściowych harmoniach. A wszystko to dzięki znakomitej muzykalności i żywej choreografii reżysera Warrena Carlyle’a. A mimo to nowość szybko się zużywa.

Podstawą jest powstanie nazizmu w Niemczech na początku lat trzydziestych XX wieku, kiedy sława Harmonistów osiągnęła swój szczyt; występowali nawet w Carnegie Hall w 1933 roku, kiedy nie wykorzystali okazji do pozostania w Stanach Zjednoczonych. Narratorem bezpośredniej relacji o ich przymusowym rozwiązaniu jest Zien, który gra rolę rabina, starsza wersja ostatniego żyjącego Harmonisty (przedstawianego przez Kornfelda jako młodszego mężczyznę).

Boggess gra Gojkę, która poślubia rabina, a Benko – żydowskiego radykała, który poślubia nieżydowską członkinię grupy. (Obydwaj dają żywe występy drugoplanowe.) Ten ekumeniczny wymiar dominuje w pierwszej połowie musicalu; serial uwydatnia słaby punkt kultury, mit, że Adolf Hitler to przemijająca moda i że Żydzi i nie-Żydzi w tamtych czasach mogli nadal współistnieć, a nawet zawierać małżeństwa mieszane. Mieszanie wyznań wśród harmonizistów jest w „Harmoni” przedstawiane jako fałszywa flaga harmonii narodowej, która okazuje się użyteczna dla nazistów. Przez chwilę.

Warto przeczytać!  Reżyser Creed III, Michael B. Jordan, chciał, żeby to było Anime AF

Jednak zbyt duża część „Harmony” koncentruje się na sterylnych osobowościach scenicznych Harmonists, włączając w to dziwną sekwencję fantasy, w której występują oni w stylu „Copacabana” z okrytą piórami Josephine Baker (Allison Semmes). Dopiero w gorzkim utworze z drugiego aktu „Come to the Fatherland” Manilow i Sussman w natchniony sposób teatralnie wykorzystują możliwości musicalu. Akcja utworu, przypominająca „Cabaret” Kandera i Ebba, rozgrywa się w ogrodach Tivoli w Kopenhadze, gdzie grupa, której nadal pozwolono podróżować, ale oburzona rosnącym zagrożeniem, wykonuje – w roli marionetek – satyryczną antynazistowską piosenkę. W tej liczbie i podczas całego pokazu projektanci kostiumów Linda Cho i Ricky Lurie zdziałali cuda, wykorzystując budżet garderoby.

Carlyle nadaje występom broadwayowski blask, rozgrywany na prostej scenerii Beowulfa Boritta, wyposażonej w panele z ciemnego szkła, które odzwierciedlają sylwetki Harmonistów. To tak, jakby ich duchy prześladowały scenę w Barrymore, a Zien w roli nawiedzonego mistrza ceremonii. W tych niespokojnych czasach mamy do czynienia z przestrogą, pokazującą, jak szybko może zapanować przemoc podsycana uprzedzeniami. To alarm, który ten poważny musical rzeczywiście potrafi wywołać i to z całą mocą.

Harmonia, muzyka: Barry Manilow, książka i teksty: Bruce Sussman. Reżyseria i choreografia: Warren Carlyle. Kierownictwo muzyczne, John O’Neill; zestaw, Beowulf Boritt; kostiumy, Linda Cho i Ricky Lurie; oświetlenie, Jules Fisher i Peggy Eisenhauer; dźwięk, Dan Moses Schreier; orkiestracje, Doug Walter. Około 2 godzin 40 minut. W Ethel Barrymore Theatre, 243 W. 47th St., Nowy Jork. HarmonanewMusical.com.

Warto przeczytać!  Brak dzieci „pomógł mi odnieść sukces”


Źródło