Od Córek do Trzech Tysięcy Lat Tęsknoty: siedem najlepszych filmów do obejrzenia w telewizji w tym tygodniu | Telewizja i radio
Wybór tygodnia
Córki
Dokument Natalie Rae i Angeli Patton to inspirująca opowieść, ale też trochę rozdzierająca serce. Przedstawia własny program Patton Date With Dad w USA, który pozwala uwięzionym ojcom uczestniczyć w tańcu w więzieniu ze swoimi małymi córkami. Śledzimy przygotowania do wydarzenia w Waszyngtonie z perspektywy pięcioletniej Aubrey, 10-letniej Santany, 11-letniej Ja’Any i 15-letniej Raziah, a także ich ojców skazańców, którzy muszą ukończyć 10-tygodniowy kurs, który zgłębia ich historie rodzicielskie i obowiązki. To trudna miłość, ale 95% mężczyzn biorących udział nigdy nie popełnia ponownie przestępstwa. Skutki dla dziewcząt są bardziej zróżnicowane, ale niezwykłe jest to, jak jeden wspólny dzień może zmienić życie.
Środa 14 sierpnia, Netflix
Trzy tysiące lat tęsknoty
Pomiędzy występami w Mad Maxie George Miller puścił wodze fantazji, czytając opowiadanie AS Byatta, uwodzicielską riff na temat świata tysiąca i jednej nocy. Tilda Swinton jest narratologiem, która opowiada własną historię „dawno, dawno temu” o antycznej szklanej butelce i gigantycznym dżinie (Idris Elba), który się w niej znajdował. Jest ostrożna w stosunku do trzech życzeń, które on składa, ale jest oczarowana jego długim, magicznym życiem, w którym biorą udział tacy ludzie jak Sheba i Salomon, zniewolone dziewczyny i sułtani oraz stłumiona kobieca kreatywność.
Niedziela 11 sierpnia, godz. 21:00, Film4
Taksówkarz
Może to być powrót do przeszłości w przedstawieniu Nowego Jorku jako niepoprawnie brudnego, obrzydliwego i pełnego przestępstw, ale miejski dramat Martina Scorsese z 1976 roku przetrwał jako fascynujące studium wyobcowania społecznego i wypaczonej moralności. W Travis Bickle Roberta De Niro jest idealny, nieskończenie cytowany antybohater – „człowiek, który nie chciał już tego znieść”, ale którego wściekłość i niespójność doprowadziły go do ekstremalnych środków. Poszarpana, jazzowa ścieżka dźwiękowa Bernarda Herrmanna podnosi stawkę, podczas gdy rozświetlone neonami miasto jawi się jako równie ekscytujące i niebezpieczne.
Sobota 10 sierpnia, 23:35, Super! Filmy
Bliskie spotkania trzeciego stopnia
Największy film Stevena Spielberga zbudowany na formacie przeboju, który wymyślił w Szczękach, z epickimi scenami science fiction i najnowocześniejszymi efektami, które nadal przechodzą próbę. Ale ukryta tam – i prawdopodobnie zauważalna tylko dla dorosłych – jest mroczna opowieść o rozpadzie rodziny. Obsesja Roya Neary’ego na punkcie istot pozaziemskich (doskonale uchwycona przez spoconego, maniakalnego Richarda Dreyfusa) tworzy dystans między nim a jego żoną i dziećmi – którego nie można rozwiązać przez odkrycie, że kosmici istnieją. To ekscytująca przygoda, ale nieobecny ojciec na statku kosmicznym to nadal nieobecny ojciec…
Niedziela11 sierpnia, 16:05, Film4
Wybierz M jak morderstwo
Nakręcony w 3D thriller Alfreda Hitchcocka z 1954 roku jest niewielkim osiągnięciem w jego znakomitym dorobku – i zdradza swoje sceniczne korzenie – ale pędzi bez wysiłku. Ray Milland, jako mężczyzna planujący zabójstwo swojej niewiernej żony (Grace Kelly), wyraźnie cieszy się rolą potencjalnego przestępcy. Jest też inteligentny epizod Johna Williamsa, który już zdobył Tony’ego jako przebiegły inspektor, który go odwiedza. Oczywiście najbardziej zauważalnym występem jest gigantyczny palec marionetki wybierający numer gigantycznego telefonu-rekwizytu, stworzonego w takiej skali, aby pokazać się w ostrości w potężnej kamerze 3D.
Niedziela 11 sierpnia, 16:15, BBC Two
Nie jestem twoim murzynem
Afroamerykański pisarz James Baldwin był tak elokwentnym, przenikliwym myślicielem, że słuchanie jego opinii na dowolny temat jest satysfakcjonujące. Dokument Raoula Pecka pokazuje nam go w dużej mierze, albo w materiałach archiwalnych, albo za pośrednictwem odczytów Samuela L. Jacksona, ale opiera się na własnej, niedokończonej książce Baldwina o trzech mężczyznach, których znał – Martinie Lutherze Kingu, Malcolmie X i Medgarze Eversie – wszyscy działacze na rzecz praw obywatelskich, wszyscy zamordowani. Jego wspomnienia o nich, dodane do jego własnych doświadczeń, czynią go cennym świadkiem historii czarnoskórych ludzi w Ameryce – która, jak twierdził, Jest historia Ameryki. Prowokujące do myślenia rzeczy.
Niedziela 11 sierpnia, 23:55, BBC Four
Poczucie zakończenia
Z charakterystyczną dla siebie aurą łagodnego oszołomienia Jim Broadbent jest idealnym uosobieniem oszukanego głównego bohatera w adaptacji powieści Juliana Barnesa autorstwa Ritesha Batra. Tony, półemerytowany rozwiedziony ojciec, popadł w stan beztroskiej obojętności wobec życia. Ale potem w testamencie matki byłego kochanka zostaje mu tajemniczy pamiętnik. Wspomnienia nastoletniej przyjaźni i romansu powracają – ale nie są już takie, jak myślał. Kontemplacyjna, a nie dramatyczna opowieść o samorealizacji, z doskonałym wsparciem Harriet Walter i Charlotte Rampling.
Poniedziałek 12 sierpnia, 23:05, BBC Two