Filmy

Od Córek do Trzech Tysięcy Lat Tęsknoty: siedem najlepszych filmów do obejrzenia w telewizji w tym tygodniu | Telewizja i radio

  • 9 sierpnia, 2024
  • 5 min read
Od Córek do Trzech Tysięcy Lat Tęsknoty: siedem najlepszych filmów do obejrzenia w telewizji w tym tygodniu | Telewizja i radio


Wybór tygodnia
Córki

Dokument Natalie Rae i Angeli Patton to inspirująca opowieść, ale też trochę rozdzierająca serce. Przedstawia własny program Patton Date With Dad w USA, który pozwala uwięzionym ojcom uczestniczyć w tańcu w więzieniu ze swoimi małymi córkami. Śledzimy przygotowania do wydarzenia w Waszyngtonie z perspektywy pięcioletniej Aubrey, 10-letniej Santany, 11-letniej Ja’Any i 15-letniej Raziah, a także ich ojców skazańców, którzy muszą ukończyć 10-tygodniowy kurs, który zgłębia ich historie rodzicielskie i obowiązki. To trudna miłość, ale 95% mężczyzn biorących udział nigdy nie popełnia ponownie przestępstwa. Skutki dla dziewcząt są bardziej zróżnicowane, ale niezwykłe jest to, jak jeden wspólny dzień może zmienić życie.
Środa 14 sierpnia, Netflix


Trzy tysiące lat tęsknoty

Niekonsekwentne… Idris Elba (jako Dżin) i Tilda Swinton w filmie Trzy tysiące lat tęsknoty. Zdjęcie: Elise Lockwood/2022 Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc

Pomiędzy występami w Mad Maxie George Miller puścił wodze fantazji, czytając opowiadanie AS Byatta, uwodzicielską riff na temat świata tysiąca i jednej nocy. Tilda Swinton jest narratologiem, która opowiada własną historię „dawno, dawno temu” o antycznej szklanej butelce i gigantycznym dżinie (Idris Elba), który się w niej znajdował. Jest ostrożna w stosunku do trzech życzeń, które on składa, ale jest oczarowana jego długim, magicznym życiem, w którym biorą udział tacy ludzie jak Sheba i Salomon, zniewolone dziewczyny i sułtani oraz stłumiona kobieca kreatywność.
Niedziela 11 sierpnia, godz. 21:00, Film4


Taksówkarz

Miejsce, do którego można pójść… Robert De Niro w Taksówkarzu. Zdjęcie: Columbia/Kobal/Rex/Shutterstock

Może to być powrót do przeszłości w przedstawieniu Nowego Jorku jako niepoprawnie brudnego, obrzydliwego i pełnego przestępstw, ale miejski dramat Martina Scorsese z 1976 roku przetrwał jako fascynujące studium wyobcowania społecznego i wypaczonej moralności. W Travis Bickle Roberta De Niro jest idealny, nieskończenie cytowany antybohater – „człowiek, który nie chciał już tego znieść”, ale którego wściekłość i niespójność doprowadziły go do ekstremalnych środków. Poszarpana, jazzowa ścieżka dźwiękowa Bernarda Herrmanna podnosi stawkę, podczas gdy rozświetlone neonami miasto jawi się jako równie ekscytujące i niebezpieczne.
Sobota 10 sierpnia, 23:35, Super! Filmy


Bliskie spotkania trzeciego stopnia

Naród obcy… Richard Dreyfuss w Bliskich spotkaniach trzeciego stopnia. Zdjęcie: Columbia/Allstar

Największy film Stevena Spielberga zbudowany na formacie przeboju, który wymyślił w Szczękach, z epickimi scenami science fiction i najnowocześniejszymi efektami, które nadal przechodzą próbę. Ale ukryta tam – i prawdopodobnie zauważalna tylko dla dorosłych – jest mroczna opowieść o rozpadzie rodziny. Obsesja Roya Neary’ego na punkcie istot pozaziemskich (doskonale uchwycona przez spoconego, maniakalnego Richarda Dreyfusa) tworzy dystans między nim a jego żoną i dziećmi – którego nie można rozwiązać przez odkrycie, że kosmici istnieją. To ekscytująca przygoda, ale nieobecny ojciec na statku kosmicznym to nadal nieobecny ojciec…
Niedziela11 sierpnia, 16:05, Film4

pomiń promocję w newsletterze


Wybierz M jak morderstwo

Wisi na słuchawce… Wybierz M jak morderstwo. Zdjęcie: Kolekcja Christophel/Alamy

Nakręcony w 3D thriller Alfreda Hitchcocka z 1954 roku jest niewielkim osiągnięciem w jego znakomitym dorobku – i zdradza swoje sceniczne korzenie – ale pędzi bez wysiłku. Ray Milland, jako mężczyzna planujący zabójstwo swojej niewiernej żony (Grace Kelly), wyraźnie cieszy się rolą potencjalnego przestępcy. Jest też inteligentny epizod Johna Williamsa, który już zdobył Tony’ego jako przebiegły inspektor, który go odwiedza. Oczywiście najbardziej zauważalnym występem jest gigantyczny palec marionetki wybierający numer gigantycznego telefonu-rekwizytu, stworzonego w takiej skali, aby pokazać się w ostrości w potężnej kamerze 3D.
Niedziela 11 sierpnia, 16:15, BBC Two


Nie jestem twoim murzynem

Po właściwej stronie historii… James Baldwin w filmie Nie jestem twoim murzynem. Zdjęcie: Brittany House Pictures/Allstar

Afroamerykański pisarz James Baldwin był tak elokwentnym, przenikliwym myślicielem, że słuchanie jego opinii na dowolny temat jest satysfakcjonujące. Dokument Raoula Pecka pokazuje nam go w dużej mierze, albo w materiałach archiwalnych, albo za pośrednictwem odczytów Samuela L. Jacksona, ale opiera się na własnej, niedokończonej książce Baldwina o trzech mężczyznach, których znał – Martinie Lutherze Kingu, Malcolmie X i Medgarze Eversie – wszyscy działacze na rzecz praw obywatelskich, wszyscy zamordowani. Jego wspomnienia o nich, dodane do jego własnych doświadczeń, czynią go cennym świadkiem historii czarnoskórych ludzi w Ameryce – która, jak twierdził, Jest historia Ameryki. Prowokujące do myślenia rzeczy.
Niedziela 11 sierpnia, 23:55, BBC Four


Poczucie zakończenia

Pamiętnik nietolerancyjny… Poczucie zakończenia. Zdjęcie: Everett Collection Inc/Alamy

Z charakterystyczną dla siebie aurą łagodnego oszołomienia Jim Broadbent jest idealnym uosobieniem oszukanego głównego bohatera w adaptacji powieści Juliana Barnesa autorstwa Ritesha Batra. Tony, półemerytowany rozwiedziony ojciec, popadł w stan beztroskiej obojętności wobec życia. Ale potem w testamencie matki byłego kochanka zostaje mu tajemniczy pamiętnik. Wspomnienia nastoletniej przyjaźni i romansu powracają – ale nie są już takie, jak myślał. Kontemplacyjna, a nie dramatyczna opowieść o samorealizacji, z doskonałym wsparciem Harriet Walter i Charlotte Rampling.
Poniedziałek 12 sierpnia, 23:05, BBC Two


Źródło

Warto przeczytać!  Aktorki, które zamiast dynamicznie rozwijającej się kariery filmowej wybrały macierzyństwo